A s nimi aj Valarie Allmanová, Američanka, o ktorej by ste povedali čokoľvek, napríklad plavkyňa, len nie, že je elitná diskárka.
Veľkolepé finále tejto súťaže sme vďaka spoločnosti Toyota mohli sledovať priamo na Stade de France.
Japonská automobilka je celosvetový, partnerom MOV pre mobilitu a parížskym olympijským hrám poskytla flotilu pozostávajúcu z viac než 2 650 elektrifikovaných osobných automobilov a 700 elektrických prostriedkov mobility.
Počas pobytu nás zoznámila s čoraz populárnejším druhom vodíkovej dopravy. Vyskúšali sme si vodíkový bicykel, ktorého dojazd je údajne až 120 kilometrov a spotrebuje pritom len osem gramov vodíka.
Toyota nás okrem iného vzala aj do centra inkluzívnej mobility, kde nám predstavila budúcnosť dopravy pre ľudí s pohybovým znevýhodnením.
Ale teraz už späť na Stade de France…
Za všetko môžu špagety
Valarie Allmanová je diskársky zjav. Olympijské zlato má už z Tokya a zvesti expertov vravia, že aj do Paríža prichádza v top forme.
Má figúru, ktorá je ani zďaleka nepredurčuje súťažiť s omnoho silnejšími súperkami. Až pri nej bežný divák pochopí, že hádzať ďaleko neznamená len hádzať silno. Je to alchýmia…
29-ročná Američanka je aktuálne najväčšou diskárskou hviezdou. Aj Paríži púta najväčšiu pozornosť. Pri prvom pokuse má síce prešľap, ale hneď ten ďalší ju katapultuje na prvé miesto. Rýchla dvojitá otočka a kilogramový disk z jej ruky akoby ani nechcel pristáť.
Čítajte viac Trošku tvrdohlavý a možno aj hlúpy. Američanom vyfúkol nebotyčnú hviezdu neodbytný ŠvédV klietke pôsobí inak ako jej ďalších jedenásť finálových súperiek. Niečo ako Roger Federer na tenisovom kurte.
Akoby sa príliš nenamáhala, jej otočka má tanečné parametre, keďže sa na strednej škole venovala tancu. Skúšala balet i jazz, „ale mojou láskou bol predovšetkým hip-hop,“ vraví Allmanová.
Počas prvého ročníka ju dokonca vybrali choreografi v americkej televíznej šou „So You Think You Can Dance“, aby sa zapojila do putovného tanečného workshopu The Pulse on Tour.
Vo všedné dni chodila do školy a cez víkendy cestovala na rôzne miesta s tanečným programom…
A ak mala náhodou voľný program, improvizovla. So spolubývajúcou Elise Crannyovou organizovala rappové tanečné párty, keď mala chuť spraviť niečo milé a pekné, darovala svoje vlasy organizácii, ktorá vyrába príčesky pre ťažko choré deti, či distribuovala použité topánky ľuďom v nerozvinutých krajinách.
Zároveň sa zapájala aj do školských aktivít, aby sa cítila ako súčasť tamojšej komunity – tak sa pripojila k stredoškolskému atletickému tímu.
„Začala som skákať a behať a bolo to oukej,“ zamýšľa sa.
„A potom sa jedného dňa diskári pripravovali na každoročnú večeru, kde sa podávali špagety. Povedali, že ktokoľvek, kto v ten deň príde a vyskúša si túto disciplínu, môže dôjsť aj k stolu,“ spomína Allmanová.
„A ja milujem špagety. Je to jedno z mojich obľúbených jedál. A tak som šla a skúsila si to. Zároveň som pochopila, že mám zvláštny talent na hádzanie diskom,“ usmieva sa.
Allmanovej sa to zapáčilo a keď sa prvýkrát postavila do kruhu kvôli špagetám, v ďalšie dni prišla len-tak. Lebo ju to bavilo. Disk sa postupne stal jednou z veľkých vášní.
Dnes má dve olympijské medaily. Tú druhú získava obzvlášť pozoruhodným spôsobom. Zo šiestich pokusov má platné štyri a každý jeden z nich v Paríži znamená zlato. Tlieskajú jej aj súperky.
Mozog myslí na tanec
Experti tvrdia, že spojenie diskárskeho pohybu s tancom, ktorému sa predtým venovala, bolo pre jej kariéru neuveriteľne prospešné. „Keď som prvýkrát hádzala, môj mozog inštinktívne myslel na tanečnú choreografiu,“ vysvetľuje.
Podľa nej sú tanec a hod diskom vo svojej najjednoduchšej forme o plynulosti a spájaní pohybov.
"Podobne ako pri tanci, aj tu je možné vidieť ostré línie a uhly. Pohyb Valarie cez kruh je plynulý, elegantný, silný a esteticky príjemný.
Učenie choreografických postupov pomohlo jej držaniu tela, línii a schopnosti spájať pohyby s rýchlosťou – to všetko sa premieta aj do disku.
Je to zaujímavé, Valarie robí na konci hodu dvojitú piruetu – je trochu štylistická, ale určite aj veľmi funkčná," potvrdzuje Zebulon Sion, jej tréner.
Allmanová je len treťou americkou ženou, ktorá má zlatú olympijskú medailu v disku, po boku Lillian Copelandovej v roku 1932 a Stephanie Brownovej Traftonovej z Pekingu 2008.
Je tiež držiteľkou amerického rekordu (71,46 m). K dnešnému dňu vlastní 27 z 30 najdlhších amerických pokusov v histórii.
Toyota, partner MOV
//Svetový rekord Armanda Duplantisa sme mohli priamo na štadióne sledovať vďaka spoločnosti Toyota, ktorá je jedným z oficiálnych partnerov najväčšieho športového sviatku na svete.
Toyota v úlohe celosvetového partnera MOV pre mobilitu poskytla parížskym olympijským hrám flotilu pozostávajúcu z viac než 2 650 elektrifikovaných osobných automobilov a 700 elektrických prostriedkov mobility, kam patrí i 250 vozidiel APM (Accessible People Mover) špeciálne upravených pre tieto hry a vyrobených v Európe.
Súčasťou Flotily je aj 500 kusov Sedan Mirai poháňaných vodíkovým palivovým článkom, spájajúci výhody elektrickej mobility s bezkonkurenčne pohodlným používaním, autonómiou a rýchlym tankovaním, ktoré sú podľa Toyoty jednou z ciest na to, ako zbaviť svet uhlíkových emisií.
Pre vozidlá poháňané vodíkovými palivovými článkami zvolili v Paríži modrú farbu, lebo modrá je farbou vody, ktorá predstavuje jediné emisie vychádzajúce z výfukov týchto vozidiel.
Zelená je určená pre batériové elektromobily, zelená je totiž farbou prírody, čím spoločnosť poukazuje na nulové výfukové emisie batériových elektromobilov.
Pre hybridy a plug-in hybridy vybrali purpurovú, ako tretiu farbu športovísk na hrách Paríž 2024.
V Paríži tiež táto japonská značka otvorila vlastný park, ktorý sme mali možnosť vyskúšať. Ponúka ukážky rôznych typov mobility.
Park sa nachádza neďaleko Eiffelovej veže a počas trvania Hier je prístupný pre hostí spoločnosti Toyota a pozvaných návštevníkov. Pre bežnú verejnosť bude otvorený v dňoch 9. a 10. septembra 2024.
Park inkluzívnej mobility Toyota je prehliadkou možného spojenia technológií s dostupnosťou, resp. skutočnosti, ako by mohli olympijské a paralympijské hry podporiť pozitívne zmeny v spoločnosti.
Táto reportáž vznikla vďaka spoločnosti Toyota