Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Do auta sadol už ako osemročný, vodičák dostal predčasne. Fíni vyslali do sveta ďalšieho blázna. Prečo sú takí dominantní?

Svet motoršportu je v poslednom období presýtený až úsmevne mladými obhajcami titulu majstra sveta. Max Verstappen, hoci sezóna sa ešte zďaleka neskončila, už v predstihu získal svoj tretí titul šampióna formuly 1. A to má len 26 rokov.

01.11.2023 07:14
Kalle Rovanperä Foto:
Kalle Rovanperä za volantom svojej majstrovskej Toyoty.
debata

Naozaj úctyhodné. V porovnaní s Kallem Rovanperäom, ktorý cez víkend obhájil trón vo svetovej rely, je v podstate skúseným matadorom.

Rodák z Jyväskylä má totiž len 23 a keďže vlani bol na štrkových tratiach najmladším šampiónom v histórii, teraz pridal do svojej zbierky ďalší prívlastok – najmladší obhajca.

Úkaz svetového motoršportu akoby nemal žiadne hranice.

Rodinná história

Rovanperä, ktorého črty tváre pripomínajú stále viac chlapca ako muža, bude mať čoskoro za sebou piatu celú sezónu na najvyššej úrovni. To však v žiadnom prípade o ňom nehovorí celý jeho príbeh. Svoj prvý rely zárez urobil v sezóne 2017, keď debutoval na nemilosrdných tratiach vo Veľkej Británii.

V čase, keď na jeho vodičskom preukaze ešte nestihol zaschnúť atrament. Ani vám to matematicky nevychádza? Nuž, to je len ďalší dôkaz mimoriadnosti. Vďaka výnimke od vlády si mohol spraviť vodičák už v sedemnástich. Len preto, aby mohol štartovať v súťažiach majstrovstiev sve­ta.

Debutoval však už o tri roky skôr. V Lotyšsku, kde sa od rely pretekárov nevyžaduje, aby mali oprávnenie jazdiť v premávke. Na Citroëne C2 R2 Max preteky ovládol.

Majstrovstvá sveta v rely nie sú ako iné motoristické športy. Z mnohých dôvodov. Neprebiehajú na upravených okruhoch a autá nie sú starostlivo udržiavané v high-tech garážach. Zároveň to musia byť vozidlá legálne pre jazdu v cestnej premávke, pretože jazdia aj po cestách. A – samozrejme – aj v štrku, špine, piesku a v snehu.

Šofér a spolujazdec absolvujú nepredvídateľné etapy. Dobre vám radíme, radšej sa nepripútajte, pokiaľ nie ste pripravení letieť vzduchom 30-metrový skok, zatiaľ čo váš spolujazdec vám trpezlivo oznamuje uhol nasledujúcich štyroch zákrut.

„Nie je to nič pre deti. Jedine, že sa voláte Kalle Rovanperä,“ napísal výstižne o zázračnom Fínovi portál ESPN.

Kalle Rovanperä so svojou Toyotou GR Yaris... Foto: ČTK / imago sportfotodienst / Hannu Rainamo
Kalle Rovanperä Kalle Rovanperä so svojou Toyotou GR Yaris počas Stredoeurópskej rely, ktorej časť sa šla aj v Českej republike.

Burácajúci motor krotil už ako trojročný, keď jazdil na všetkých druhoch motokrosových motoriek alebo štvorkoliek. Ako sedemročný si sadol už do auta a o niekoľko ďalších mesiacov na ňom aj pretekal.

Za všetkým je rodinná história. Rovanperäov otec Harri bol tiež skvelý rely pretekár, ktorý sa na svetovej scéne postavil 111-krát na štart. Kalle debutoval len jedenásť rokov po otcovej derniére.

„Voda, ktorou bol Kalle pokrstený, bola zrejme premiešaná s benzínom,“ vyhlásil Harri, ktorý sa pri synovej majstrovskej obhajobe neubránil slzám dojatia.

„Naučil ma, že auto má volant, plyn, brzdu a spojku. A potom mi povedal, nech sa do neho posadím a idem na to,“ opisoval Kalle detské zážitky v otcovom upravenom aute.

Zázračné „Sisu“

„If you want to win, get a Finn,“ znie slávny výrok Miku Häkkinena, dvojnásobného šampióna F1. Z anglického prekladu to znamená, že ak chcete vyhrávať, potrebujete mať Fína. Pravda je však taká, že to zďaleka neplatí len o formulách, dlhodobá fínska dominancia v rely je ešte ohromujúcejšia.

Ari Vatanen, Hannu Mikkola, Marcus Grönholm, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Timo Mäkinen, Jari-Matti Latvala, Heikki Kovalainen, Mikko Hirvonen či Kyösti Hämäläinen. Fínskych vzorov zo šotolinových tratí mal Rovanperä viac ako dosť. Jedno meno zvučnejšie ako druhé.

Zo štartového poľa F1 by sme mohli pridať ďalších majstrov sveta. Suomi sú pretekárskemu remeslu zasnúbení.

V čom tkvie neskutočná dominancia pomerne malého národa – Fínov je len 5 a pol milióna – je motoristická otázka otázok. Vysvetlení sa núka viacero, žiadne z nich však neznižuje tieto nebývalé úspechy.

Azda to najtradičnejšie je, že Fíni majú dobré „rely“ základy. V krajine je približne 454-tisíc kilometrov ciest, z toho približne 350-tisíc nespevnených ​alebo lesných. Je to azda najvýraznejší pomer štrku k asfaltu v západnej Európe a preto na ňom Fíni tak dobre jazdia.

Kalle Rovanperä. Foto: ČTK / Lehtikuva / Hannu Rainamo
Kalle Rovanperä Kalle Rovanperä.

Mnohí z nich pochádzajú z farmárskych rodín. Čo to znamená? Že rýchlostné skúšky majú vlastne zadarmo. Kedykoľvek dostanú chuť. Aktuálne žije 85 percent fínskej populácie v mestských oblastiach. Zvyšok rozľahlej krajiny tak môže byť akýmsi cvičiskom pre začínajúcich rely jazdcov.

Preferujú manuálnu prevodovku, lebo auto vraj majú viac pod kontrolou a keďže dane vo Fínsku sú vysoké, nekupujú hneď nové, svoje staré „tátoše“ najprv ujazdia na smrť. Až pokým sa mechanicky nerozsypú.

Sú tu však ešte dva faktory. Prvý vedecky nepotvrdený, ale napriek tomu stojí za úvahu: vo Fínsku je autizmus o niečo bežnejší ako inde v Európe. Mierne formy tejto poruchy sú v skutočnosti prínosom pri šoférovaní, lietaní či v architektúre.

Zatiaľ čo mierny autizmus na jednej strane predstavuje spoločenskú prekážku, na druhej umožňuje trojrozmerne myslieť a inštinktívne reagovať.

Mimochodom, o viacerých fínskych jazdcoch fanúšikovia tvrdia, že prejavujú mierne autistické sklony. Druhý, ťažko vysvetliteľný faktor je „Sisu“. Toto slovo znamená nezmieriteľnú odvahu tvárou v tvár nepriazni osudu. Je to akési fínske stoické odhodlanie vydať zo seba to najlepšie.

Za každých okolností, ponad každú zdanlivo neprekonateľnú prekážku.

Jazdili na traktoroch

Tamojší Profesor Matti Urrila, ktorý sa špecializuje na psychologický koučing športovcov, verí, že to bol legendárny majster sveta v F1 Keke Rosberg, ktorý započal vo Fínsku toto dôležité kultúrne dedičstvo.

„Najskôr si z neho ľudia robili srandu, ale nakoniec dokázal, že všetko je možné. Jeho triumf zvýšil sebavedomie nášho čoraz viac motoristického národa. Potom sa už o nikom viac nepochybovalo,“ vysvetľuje a pridáva ešte jeden dôležitý moment.

Kalle Rovanperä počas rýchlostnej skúšky v obci... Foto: ČTK / Skřivánek Petr
Kalle Rovanperä Kalle Rovanperä počas rýchlostnej skúšky v obci Vlachovo Březí.

„Fíni sú fascinovaní technológiou, spoluprácou človeka a stroja. Vojnové reparácie, ktoré bolo treba poslať Sovietskemu zväzu po druhej svetovej vojne, sa nedali zaplatiť len z poľnohospodár­stva, a tak sme začali rozvíjať náš strojársky priemysel. V dôsledku toho sa tunajšia spoločnosť zmechanizovala,“ pripomína Urrila.

Napokon, nie je zrejme náhoda, že Kimi Räikkönen študoval na odbornej škole za autoopravára, Häkkinen sa vzdelával v oblasti obrábania kovov a zvárania, Mika Salo zasa ako elektromontér. Prácu mechanika poznali aj Kankkunen, Mäkinen či Grönholm, ktorí sa starali o traktory, keďže vo voľnom čase pracovali ako farmári.

Definitívnu pravdu o motoristickom úspechu Fínska možno zhrnúť asi takto: „Fíni sú blázni,“ povedal deväťnásobný majster sveta v rely Sébastian Loeb v jedno leto, keď na tratiach v okolí Jyväskylä prehral s Grönholmom.

Ale späť k Rovanperäovi. Novodobému „bláznovi všetkých bláznov“.

Platy jazdcov formuly 1 v sezóne 2023 Fotogaléria - 20 fotiek Všetky fotky
20. Logan Sargeant (Williams): 1 milión USD.
debata chyba
Viac na túto tému: #Rely #Kalle Rovanperä