Automobil Ferrari s číslom 83 v zložení Robert Kubica, Ye Yifei a Phlip Hanson dosiahol pre taliansku stajňu 12. víťazstvo v 93. ročníku slávnych pretekov, ktoré mnohí považujú za najťažšie na svete.
"Bolo to dlhých 24 hodín. Užite si to, povedal Kubica po pretekoch cez vysielačku svojmu tímu a poďakoval tímu po taliansky. Stal sa prvým poľským pretekárom, ktorý získal titul na 24-hodinovke Le Mans, Ye je zase prvým Číňanom s triumfom na ikonickom podujatí.
Možno by to bola len obyčajná športová správa, keby nešlo o legendárneho poľského pretekára, ktorý pred 14 rokmi bojoval o život. 6. februára 2011 mal Kubica hroznú nehodu na pretekoch rely Ronda di Andorra v okolí Janova a je veľkým zázrakom, že prežil.

Kubica vtedy stratil kontrolu nad svojou Škodou Fabia, zišiel z trate a narazil do zvodidiel. Časť z nich prerazila auto a prešla až do priestoru kufra. Na nehodu bol desivý pohľad. Poliak zostal hodinu uväznený v aute, stratil litre krvi a jeho život visel na vlásku.
Vrtuľníkom ho previezli do nemocnice Santa Corona v meste Pietra Ligure, kde lekári hodiny bojovali o jeho záchranu. Mal vnútorné krvácanie, zlomeninu pravej nohy, viacnásobné zlomeniny ruky, ktorú mal úplne rozdrvenú. Neskôr sa zistilo, že dohromady mal až 42 zlomenín.
Operácia doráňaného Poliaka trvala sedem hodín. Lekári vynaložili obrovské úsilie, aby mu zachránili ťažko zranenú ruku, a nakoniec sa im to podarilo. „Vlastne si toho veľa nepamätám, pretože som bol dlho v kóme. Do nemocnice som prišiel s litrom a pol krvi, ľudské telo ich má šesť alebo sedem. Pravá strana môjho tela bola zdevastovaná, všetko som mal polámané. Od prsta na noha až po lakeť,“ uviedol v minulosti Kubica.
Po viacerých operáciách nasledovala dlhá a namáhavá rekonvalescencia. "Bolo to hrozné obdobie. Človek je však silnejší, keď trpí psychicky aj fyzicky. Aj v tom najťažšom období som mal dobré chvíle a každú operáciu som vítal s novou dávkou optimizmu. Keď som sa zobudil, cítil som sa úplne inak, ako som očakával,“ priznal Poliak.

V národných chvíľach častokrát spoznával sám seba. "Váš mozog si uvedomuje limity a akceptuje ich. Musíte začať odznova, nemôžete len tak lusknúť prstami a vrátiť sa tam, kde ste boli. Jednoducho musíte začať stavať na tom, čo vám zostalo. Ak vezmeme do úvahy, že som tri mesiace nechodil a ďalšie dva som strávil na invalidnom vozíku, dalo by sa povedať, že som začal šoférovať veľmi rýchlo,“ uviedol Kubica.
A áno. Spomínaná nehoda nie je jediná, ktorú vo svojej kariére prežil. V roku 2007 Kubica havaroval na Veľkej cene Kanady Formuly 1, no vtedy obišiel bez väčších následkov, hoci nehoda vyzerala hrozne.
Dnes už víťaz pretekov 24 hodín Le Mans sa stal inšpiráciou pre mnohých, keďže po všetkom, čím si prešiel, sa vrátil do kokpitu formuly 1. Od roku 2018 bol náhradným jazdcom Williamsu a potom prestúpil do tímu Alfa Romeo Racing Orlen v ktorom pôsobil do roku 2023.