Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Tri sušienky a voda. Legenda jazdila v šialených rýchlostiach na monštre, ktoré radšej zakázali

Každý rok je to najväčšie želanie organizátorov - aby do cieľa prišiel rovnaký počet pretekárov, ako stál na štarte. Lenže už niekoľko ročníkov platí, že nie vždy sa tak na Dakare stane.

05.01.2025 08:15
despres Foto:
Slzy Francúza Cyrila Despresa, keď sa dozvedel o úmrtí Fabrizia Meoniho.
debata

Spomedzi viac ako 400 posádok, ktoré figurovali na štarte včerajšej 1. etapy 47. ročníka najslávnejšej púštnej rely, je najviac motocyklistov.

Najmenej ochrany, žiadne airbagy ako pri automobiloch – jazdci na motorkách sú najohrozenejšou kategóriou pri pádoch v piesku a na kameňoch.

Svedčia o tom aj čísla. Od roku 1979, odkedy sa registrujú oficiálne štatistiky, Dakar počíta 33 obetí spomedzi súťažiacich. Dvadsaťštyri z nich boli motocyklisti.

Zatiaľ posledným bol Španiel Carles Falcón, ktorý spadol na lanskom ročníku a osem dní po transporte do nemocnice podľahol následkom zranení.

O pár dní si Dakar pripomenie smutné jubileum. Uplynie 20 rokov od momentu, ako po hrôzostrašnom páde skonal legendárny Fabrizio Meoni.

Najstrašidelnejšia motorka

Podľa viacerých bol Talian najlepším motocyklistom svojej éry. Počas kariéry zaznamenal viacero úspechov, ktoré ho zaradili medzi popredných rely jazdcov.

Štefan Svitko Čítajte viac Miestami musel ubrať, aby nezablúdil. Svitkovi vyšla prvá etapa Rely Dakar lepšie ako prológ

Dakar mu učaroval veľmi rýchlo a po viacerých umiestneniach na druhom a treťom mieste ho aj dvakrát dobyl. Podarilo sa mu to v rokoch 2001 a 2002.

"Iba ten, kto niekedy nastúpil na štart týchto pretekov, pochopí, čo pre človeka znamená ich vyhrať. Neuveriteľný stres, neustále napätie, každá chyba môže znamenať pád a koniec v pretekoch.

Ide o nadľudské snaženie, ktoré len v niektorých prípadoch končí úspešne," vravel Meoni po prvom titule na Dakare.

K úspechom mu dopomohlo monštrum na dvoch kolesách. Motocykel KTM 950 Rally mal obrovskú silu a ešte väčšiu kubatúru.

Pre porovnanie, dlhodobo najlepší slovenský motocyklistka Štefan Svitko už niekoľko rokov jazdí Dakar na stroji rovnakej značky (KTM 450 Rally), ale kubatúra, čiže výkon motora, je o takmer polovicu nižšia.

Fabrizio Meoni na svojom stoji KTM 950 Rally na... Foto: CESAR RANGEL / AFP FILES / AFP / Profimedia
KTM 950 Meoni Fabrizio Meoni na svojom stoji KTM 950 Rally na Dakare 2003.
Pre porovnanie - motorka Štefana Svitka. Foto: ČTK / Panoramic / ANTONIN VINCENT
Štefan Svitko Pre porovnanie - motorka Štefana Svitka.

Keď Meoni počas ročníka 2002 vyhral Dakar druhýkrát za sebou, počas pretekov mu na „deväťstopäťdesiatke“ namerali neskutočnú rýchlosť 211 kilometrov za hodinu.

Stroj, ktorý portál OKR Moto označil za „najstrašidelnejšiu motorku, aká kedy jazdila po púšti“, vyvinula KTM ako odpoveď na konkurenčný motocykel BMW F650 RR.

„Motorka je strašne náročná na jazdu. Má nadbytočný výkon, váži viac ako 200 kg a poriadne poškodzuje pneumatiky. Vyžaduje si úplne inú techniku ​​jazdy. Inak treba brzdiť, inak absolvovať zákrutu. Nebudem klamať – niečo také dokáže zvládnuť iba Meoni,“ vyjadril sa poľský jazdec Jacek Czachor.

Smrteľný pád

Netrvalo dlho a organizátori z ASO (rovnaká francúzska spoločnosť organizuje aj cyklistické podujatia Tour de France či Paríž – Roubaix) nebezpečný stroj zakázali.

Hoci Meonimu odobrali silu z motora, o lásku k Dakaru ho neobrali. Ročník 2005 najťažšej púštnej rely na svete bol jeho trinásty. Pred jeho štartom urobil zásadné rozhodnutie a vyhlásil, že bude jeho posledný.

Obrovská smolou bolo, že mal aj pravdu a takto veštecky predpovedal svoj osud. Nepísané pravidlo znie, že takéto vyhlásenia v motoršporte sa nikdy nekončia dobre.

Daniela Ozanová Čítajte viac Jediná Slovenka na slávnej rely: Skromnejšieho jazdca vyjde účasť aj na stotisíc eur. Únava na Dakare? Zaspíte i postojačky

Meonimu sa stal osudným incident v 11. etape. Zomrel ako 47-ročný po tom, ako pri páde utrpel zlomeninu krku. Paradoxne, zahynul na oveľa ľahšom a slabšom stroji značky KTM, ako bola výkonná „950“.

Továrenský tím KTM, ktorý na Dakare 2005 rátal takmer 20 jazdcov, z pretekov hromadne odstúpil. Smrť populárneho Taliana fanúšikovia motoršportu prirovnali k úmrtiu brazílskej legendy F1 Ayrtona Sennu, ktorý tragicky zahynul v roku 1994 na VC San Marína v Imole.

Rada od skúsenejších

Skúsenosti s pádmi na Dakare majú aj Slováci. Najskúsenejším z nich čo sa týka štartov na najnáročnejšej rely sveta je Štefan Svitko.

Ostrieľaný Žaškovčan, ktorý sa dnes vydal už na svoje 16. púštne dobrodružstvo v kariére, tvrdí, že nie je dôležité, ako spadnete, ale kedy sa ocitnete na zemi.

"Aj vlani som popadal. Ľudia o tom ani nevedia, pretože vrtuľník či fotografovia zachytia len niektoré kolízie. Našťastie som spadol na piesku, kde je menšia šanca vážnejších následkov. Ale keď spadnete v stotridsiatke na kamene, potom hrozí, že už v pretekoch nebudete môcť pokračovať.

Preto je dôležité udržať koncentráciu predovšetkým v úvodných etapách. Ak pri páde poničíte motorku, stratu v ďalšom priebehu podujatia už len ťažko dobehnete," vravel nám Svitko mesiac pre štartom.

Skúsený Slovák už zažil na Dakare kadečo.

Fabrizio Meoni bol dvojnásobným šampiónom Dakaru. Foto: MARTIN BUREAU / AFP / AFP / Profimedia
meoni Fabrizio Meoni bol dvojnásobným šampiónom Dakaru.

Momenty, keď hľadel smrti do očí, mu nikto nezávidí. Pred piatimi rokmi bol priamym účastníkom toho, ako sa záchranárom nepodarilo oživiť jeho kolegu Paula Goncalvesa.

Portugalčan doplatil na ťažký pád. Hoci pomerne rýchlo boli pri ňom Svitko, Austrálčan Toby Price i lekárske zložky, ich snahy o oživenie neboli úspešné. Po prevoze vrtuľníkom do nemocnice už lekári nemohli skúsenému pretekárovi pomôcť a konštatovali smrť.

Viac šťastia mal Jaroslav Katriňák. Prvý Slovák na Dakare absolvoval legendárnu rely štyrikrát. Pri premiére v roku 1998 mu išlo o život. Po nehode prežil tri dni a dve noci sám v púšti.

"So sebou som si na etapu bral len dve-tri sušienky a dva litre vody. Nerátate s tým, že v púšti prežijete niekoľko dní. To som zjedol a vypil hneď, myslel som, že po mňa čoskoro prídu. Ale to bol najmenší problém. Stres a napätie vo mne boli také silné, že hlad a smäd potlačili.

Spomenul som si na radu, ktorú mi skúsenejší jazdci dávali pred pretekmi. Nikdy neopúšťaj miesto, kde si zostal, kde ťa možno videli, nevyber sa niekam do púšte, raz po teba určite prídu. Tak sa aj stalo," spomínal Katriňák vo vlaňajšom rozhovore pre Športweb.

Jaroslav Katriňák Čítajte viac Bože, doma ma čakajú a ja zmiznem v africkej púšti, bála sa legenda. Slovák prezradil, čo prežíval, keď mu išlo o život

Odkaz otcovi

Meoniho odkaz zostáva na Dakare aj dve dekády po jeho tragickej smrti. Vlani sa o to postaral jeho syn Gioele, ktorý nasledoval otcovu lásku k silným motorom.

Napriek tomu, že matka ho na kolenách prosila, aby si vybral iné hobby, Meoni junior ju nepočúval a vydal sa v otcových šľapajach. Neodradili ho ani televízne zábery z havárie či moment, keď ako 13-ročný mladík pochovával otca.

Stal sa z neho motocyklový jazdec, hoci nie taký úspešný ako jeho otec. Spoločne si sľúbili, že raz na Dakare budú štartovať spoločne. To po Meoniho smrti už nebolo možné, ale syn svoju časť dohody dodržal.

svitko Čítajte viac Legende hrozilo ochrnutie, nakopla ju zlomenina. Nie je dôležité či spadnete, ale kedy spadnete, vraví pred ďalším štartom na Dakare

Vlani sa postavil na štart púštnej rely a ako nováčik ju aj dokončil. Vo výsledkovej listine obsadil konečné 47. miesto ako najúspešnejší z talianskych jazdcov.

"Otec, zvládli sme to, spolu! Nepochybujem, že si na mňa z neba dával pozor a držal nado mnou ochrannú ruku. Páčilo sa ti, ako som zvládol zákruty? Veľa užitočných rád si pamätám od teba. Odchádzam plný zážitkov.

Krásne bolo, ako sme cez kráľovskú etapu spali v pieskových dunách pod otvoreným nebom. Viem, že také niečo si mal aj ty rád. Ešte raz ti za všetko ďakujem, navždy ťa budem milovať. Tvoj syn Gioele," napísal Meoni junior v dojímavom príspevku na sociálnej sieti. Na Dakare chcel štartovať aj tento rok, ale proti bolo zranené rameno.

Najlepší športovci 21. storočia podľa ESPN Fotogaléria - 30 fotiek Všetky fotky
Olympijskí víťazi, majstri sveta, svetoví...

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #motocykle #Dakar 2025 #Fabrizio Meoni