Čo sa od roku 2008 najviac zmenilo?
Celá formula 1. Bernie Ecclestone šiel do úzadia, vedú ju noví majitelia – Liberty Media. Zmenili rétoriku, imidž aj politiku celého seriálu. Máme aj iné monoposty. Už to nie sú malé, hlučné a krásne šidlá. Zmenila sa generácia pretekárov.
Kedysi Juan Pablo Montoya hovoril, že sa jazdci nekamarátili. Išli si po krku a každý bol nepriateľ. Teraz spolu chodia hrať padel. A aj ja som starší o 16 rokov.
To aj Fernando Alonso s Lewisom Hamiltonom a stále jazdia…
V roku 2007 aj 2008 som bol v Brazílii. Hamilton tam prišiel vo svojej debutovej sezóne o titul majstra sveta v súboji s Kimim Räikkönenom. Bol to vtedy milý a zlatý chalan.
Všetko podpísal, rád sa odfotil. Teraz chodí s dvomi ochrankármi, ktorí všetkých odsúvajú preč. K Lewisovi sa dnes nedostanete. O rok neskôr získal prvý titul za dramatických okolností.
Musel sa Hamilton obrniť ochrankármi kvôli svojmu statusu jedného z najlepších jazdcov a zároveň aktivistu v rôznych témach?
Je introvert. Potrebuje si chrániť svoje súkromie. Keby nemal SBS, bolo by priveľa tlaku. Zničil by ho. Ak však prídu malé deti, je k nim veľmi ústretový. V súkromí zostal skromným chalanom, ale verejná osobnosť musí byť chránená.
Ovplyvňuje to aj vašu prácu?
Je pred nimi opona. Každý rok nám kladú nové prekážky. Viac plotov i zákazov, modernejšie a bezpečnejšie trate. Ubúda sloboda fotografie. Musíme bojovať o každý kreatívny záber. Som reportér, chcem sprostredkovať emócie a dianie z veľkej ceny.
O zásahy do súkromia jazdcov nemám záujem. Z roka na rok je to horšie a horšie. Kedysi sa jazdci voľnejšie pohybovali v paddocku. Dnes sa viac schovávajú vo svojich motorhomeoch. Kedysi sa fotilo na diapozitívy, teraz buď fotíte alebo upravujete. Je to nonstop makačka.
Pomohli alebo ublížili vám sociálne siete?
Nepomohli. Navyše, svet fotografie je o veľkých agentúrach, ktoré vás k sebe nepustia. Viac by som to nechcel rozoberať. Fotografov na voľnej nohe a ešte z takej krajiny ako je Slovensko tam veľa nie je. Držím sa zubami-nechtami. Keby som nerobil aj iné veci, F1 by ma neuživila.
Kedy ste absolvovali prvú veľkú cenu?
V roku 2002. Koncom 90-tych rokov som zakladal jeden motoristický mesačník. Dostal som akreditáciu na preteky a zostal som na voľnej nohe. Splnil som si detský sen. Chcel som fotiť Michaela Schumachera z blízka a dotknúť sa celej formuly jeden. Nemám však obchodný talent, neviem sa tak predať.
Zlatá doba fotografie v F1 bola do roku 2005, potom sa zosekali rozpočty, prišla ekonomická kríza v roku 2008 a odvtedy to ide dolu vodou. Je to umierajúci biznis. Zároveň však sú kolegovia, ktorí chodia do práce na Ferrari a sú aj takí, ktorí majú auto z druhej ruky.
Hovorili ste, že teraz sú jazdci väčší priatelia. Skutočne alebo je to len hra pre kamery?
Občas mi príde, že sú to také deti, ktoré teší pozornosť médií a sociálnych sietí. Dostať sa nim veľmi nedá, možno ráno, keď prichádzajú do paddocku alebo na tlačových konferenciách.
Nič kreatívne nevymyslíte. Napríklad – počas voľných tréningov ich fotíme z boxovej uličky. Hneď, ako si sadnú do kokpitu, dajú im pred hlavu monitor a v snahe zachytiť emóciu pred štartom ste skončili.
Ktorý pilot je najprístupnejší a kto bol strašiakom pre fotografov?
Nepózuje nikto a ja to ani nechcem. Mám rád prirodzenú reportáž, nie nastrojenú. Ideálne, keď vás piloti nevidia. Každý pretekár má čosi do seba. Majú na sebe prilby a z nej vykúkajú len oči.
Sú zrkadlom do duše. Všetci veľkí šampióni majú čosi do seba – Sebastian Vettel, Schumacher, Hamilton či Max Verstappen. Na jednej fotke sa dá ukázať jeho charakter.
Je Verstappen po štvrtom titule tiež na zozname veľkých šampiónov?
Áno. Každá dekáda prinesie dominantného pretekára. Bol to Schumacher, potom Vettel s Hamiltonom. Teraz žijeme éru Verstappena. Holanďan je na koni. Má 27 rokov, je na vrchole síl.
Keď bude chcieť, získa ešte x ,titulov. Aj s monopostom, ktorý nebol dominantný vyhral titul tri preteky pred koncom sezóny. Pritom jeho tímový kolega Sergio Perez mu absolútne nestíha.
Čítajte viac Veľký spor v F1, Russell sa obul do šampióna Verstappena: Max šikanuje ľudí, vyhrážal sa mi nárazomDokazuje Verstappenovu pohodu aj sebavedomie, s ktorým vedie slovnú vojnu s vedením F1 i napríklad Georgom Russellom z Mercedesu?
Max je najvyzretejšia osobnosť na štartovom rošte. Mimo monopostu ho nič nevytočí. Ak ide do protiútoku, je veľmi chladný a každé slovo dáva zmysel. Nevymýšľa si. A agresívny tón? Dobrí chlapci nikdy neboli šampióni.
Russell si potrebuje nájsť pôdu pod nohami ako nový súper Red Bullu z Mercedesu, lebo sa bojí nového talentovaného tímového kolegu – Andreu Kimiho Antonelliho. A prestrelka medzi Maxom a Georgom? Nečudujem sa. Veď šéf Mercedesu Toto Wolff sa nenávidí s riaditeľom Red Bullu Christianom Hornerom. Je to súčasť politického boja.
Kto bude druhým jazdcom Red Bullu po slabých výkonoch Mexičana Pereza?
Bol som na poslednej VC tejto sezóny a už v Abú Zabí sa o tom šepkalo. Zo zdrojov, ktorým dôverujem, usudzujem, že je jeho budúcnosť už spečatená. Treba si počkať na oficiálne potvrdenie.
Poviem toľko: Red Bull to hneď po pretekoch riešil vo svoj prospech a nie Perezov. To hovorí samo za seba. Nemá obe ruky ľavé, ale niečo sa v ňom zlomilo. Zrejme aj morálne. Víťazenie je v hlave a Perez oň prišiel.
Došlo k viacerým presunom, prichádza viacero mladých jazdcov. O čom to svedčí?
Odišli viacerí starší jazdci, ale nemám pocit, že by sme mali silnú generáciu mladíkov. Z Franca Colapinta všetci šaleli a potom rozbíjal jedno auto za druhým. Formula jeden rýchlo zažína aj zhasína hviezdy.
Avšak mal by si nájsť miesto na štartovom rošte v budúcej sezóne s ďalšími, ktorí po roku 2024 prišli o miesto. Vo Williamse bude Carlos Sainz po emotívnej rozlúčke s Ferrari.
Čítajte viac McLaren má Pohár konštruktérov, Hamilton sa lúčil s MercedesomNeprekaučoval to, keď nevzal údajné ponuky z Mercedesu či Red Bullu?
Nejaké rozhodnutie spraviť musíte. Alonso celý život robil zlé rozhodnutia. Sainz verí, že s obrodeným Williamsom pod vedením Jamesa Vowlesa to s novými pravidlami v roku 2026 rozbalia naplno. Sainz ešte nepovedal posledné slovo.
Spravil dobrý dojem na posezónnych testoch v Abú Zabí. Mal solídne časy v porovnaní s Colapintom aj Alexom Albonom. Veď aj Räikkönen sa na sklonku kariéry vrátil do Ferrari.
Bude tam jazdiť Lewis Hamilton. Čo to znamená?
Každý pilot by chcel jazdiť za Ferrari. Patril k nim aj Ayrton Senna, ale zo známych dôvodov (francúzsky rival Alain Prost mal v zmluve klauzulu, že s ním po McLarene už nikdy nebude tímovým kolegom, pozn.) sa to Brazílčanovi nepodarilo. Hamilton si splní sen.
Hlavným faktorom bola absolútna deprivácia po sezóne 2021, kedy mu doslova ukradli titul majstra sveta v poslednom kole posledných pretekov v Abú Zabí. A potom prišli nešťastné roky v Mercedese.
Tento rok síce vyhrali nejaké preteky, ale nevedia prečo a monopostu nerozumejú, čo je ešte horšie, ako keď poznáte problém. Lewis chce ôsmy titul a čo by bolo krajšie ako byť v červenom?
Nemusí sa tímový kolega Charles Leclerc báť?
Leclerc sa musí báť od začiatku. Oboch tímových kolegov však zdolal – aj Vettela aj Sainza. Teraz bude vedľa neho sedemnásobný šampión. Lenže Leclerc je etablovaný jazdec z akadémie Ferrari.
Aj preto si ponechali pri možnosti angažovania Hamiltona skôr Leclerca ako Sainza. Monačan môže mať nad Britom navrch, ale to je predčasné. Určite nechcem odpisovať Hamiltona, to by bola chyba.
Čítajte viac Eisele: Jazdiť za Ferrari chce každý. Hamilton má spoločné črty s Chárom a Jágrom, Horner je na odstrelAk bude mať Ferrari rýchly monopost, nakopne sa Hamilton opäť?
Nie je pomalší, ako keď vyhral siedmy titul. Chýbala mu motivácia v Mercedese. Keď ju v Taliansku obnoví, mali by sa báť všetci, nielen Leclerc. Nesmierne ho škrie, že nemá ôsmy titul. Čas sa mu kráti, lebo v roku 2026 sa menia pravidlá a zmeniť sa môže aj rozloženie síl.
Na záver tí najlepší. McLaren vyhral konštruktérsky titul prvýkrát od roku 1998. Zaslúžia si pochvalu?
Jednoznačne. Od začiatku roka 2023 sú neskutočnými skokanmi. Spomínal som, že Mercedes nechápe svoje auto. McLaren prišiel na to, kde bol problém a v priebehu tejto sezóny ho pretransformoval na dominantný monopost. Musia sa však zlepšiť v stratégii, komunikácii s pilotmi a podobne.
Chýb bolo veľa. Mladíkovi Oscarovi Piastrimu sa pri druhej sezóne dá čo-to odpustiť. Lenže Lando Norris bol vyzývateľom Verstappena v boji o titul majstra sveta a miestami Brit vyzeral v porovnaní s Holanďanom ako amatér. Budúci rok bude v reálnom boji o titul medzi jazdcami.
Nebude to medzi Norrisom a Piastrim ešte viac horúce ako bolo v tejto sezóne?
Samozrejme, to sa môže stať v každom tíme. Tímoví kolegovia si môžu kradnúť body. V tomto mal Verstappen výhodu, lebo nemal v tímovej garáži konkurenta. O to ľahšie to mal pri tímovej réžii aj Red Bull.
Piastri už tento rok ukazoval frustráciu a šepkalo sa, že by mohol odísť inam. Nepáči sa mu, ako Norrisa uprednostňujú. Ešte je priskoro na súdy.
V paddocku však kolujú hlasy, že je Piastri ešte šikovnejší, vyrovnanejší a chladnokrvnejšie ako Norris. Bude to zaujímavé. Rok 2025 bude vzrušujúci.
Aj s vašou účasťou?
Samozrejme!