Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Legende hrozilo ochrnutie, nakopla ju zlomenina. Nie je dôležité či spadnete, ale kedy spadnete, vraví pred ďalším štartom na Dakare

Vo februári mal ťažký pád. Zranenia boli také vážne, že podľa lekárov nechýbalo veľa a mohol ochrnúť. V tom momente musel na súťaženie na motorke zabudnúť a ďalšia účasť na legendárnom Dakare sa zdala nereálna.

29.11.2024 09:49
svitko Foto:
Štefan Svitko.
debata

Štefan Svitko sa však dal dokopy, nabral fyzické i mentálne sily a s vynovenou motorkou o pár týždňov zamieri už na svoje 16. púštne dobrodružstvo v kariére (3. – 17. januára v Saudskej Arábii).

„Kto ma pozná vie, že Dakar je môj život. Na nadchádzajúci ročník sa teším, ako keby mal byť pre mňa úplne prvý,“ vraví dlhodobo najlepší slovenský motocyklista.

Po februárovom páde nasledoval ďalší, pri ktorom ste si zlomili kľúčnu kosť. Nehovorí vám telo, že už súťaženia stačilo?

Nemyslím si, cítim sa fit. Aj v tomto prípade platí, že všetko zlé je na niečo dobré. Kondične som trénoval aj počas rekonvalescencie, pretože nedokážem len tak doma sedieť a nič nerobiť. Vtedy som si od motorky oddýchol a tým pádom sa mi vrátila chuť k súťaženiu.

Som rád, že sa tak stalo, pretože pre mňa to je hnací motor aj smerom do budúcnosti. Aj keby už účasť na Dakare v budúcnosti nevyšla, stále by som chcel jazdiť na európskej scéne.

Tvrdíte, že ak jazdec spadne, musí najazdiť veľa kilometrov, aby na pád zabudol. Podarilo sa vám to?

Jazdenie na púšti, ako aj po kameňoch má svoje špecifiká. Keď som si zlomil hrudný stavec, tri mesiace potom som už trénoval. Na motorke som sa necítil dobre, bol som pomalý.

Potom však prišla fraktúra kľúčnej kosti a keď som sa uzdravil, vyhral som hneď prvé preteky, na ktorých som štartoval. Vtedy som získal ďalšiu motiváciu, dá sa povedať, že zlomenina ma nakopla.

Štefan Svitko na Dakare

2024 9. miesto
2023 12. miesto
2022 12. miesto
2021 8. miesto
2020 11. miesto
2017 25. miesto
2016 2. miesto
2015 5. miesto
2014 9. miesto
2012 5. miesto
2010 13. miesto
Ročníky 2019, 2018, 2013 a 2011 nedokončil

Rodina vás od ďalšieho štartu neodhovárala?

Manželka by bola rada, keby som nešiel, ale to je tak každý rok. Dobre vie, že keď si zaumienim, že idem, tak ma nič nezastaví.

Ako prebiehala príprava na Dakar 2025?

Trénoval som na Záhorí, ale aj v Dubaji. Odjazdil som veľa hodín i značný počet kilometrov. Všetko je na dobrej ceste, ešte nejaký čas na tréning mi zostáva. Ako som povedal, cítim sa dobre. Zranenia, ktoré ma postihli, ma skôr motivovali ako demotivovali.

Najnáročnejšia bude 48-hodinová etapa s celkovou dĺžkou 950 kilometrov. Nemáte z nej obavy?

Za tie roky som si zvykol, že organizátori sa snažia každý Dakar zatraktívniť ťažkými traťami. Maratónska etapa sa navyše nepôjde po piesku, ale väčšinu času po kameňoch. Určite bude nebezpečná, ale všetci jazdci v nej budú mať rovnaké podmienky.

Kľúčom k tomu, aby som dosiahol kvalitný celkový výsledok, je vyrovnaný výkon v každej etape, dobrá práca s navigáciou a aj potrebná dávka šťastia. Dakar je dlhý, nedá sa len držať plyn, pretože vám hrozí, že sa „rozsekáte“. Treba jazdiť aj s rozumom.

Štefan Svitko. Foto: fb stefan svitko
svitko Štefan Svitko.

Vlani ste sa po dvojročnej prestávke vrátili do najlepšej desiatky celkového poradia. Plánujete podobné umiestnenie zopakovať?

Uvidíme, čo sa podarí. Pravdou je, že viacerí poprední jazdci na tomto ročníku nebudú štartovať. Samozrejme, konkurencia nespí a nahradia ich mladí, draví pretekári. Počas celého roka jazdili seriál MS v rely, sú veľmi rýchli. Rozhodne však nechcem byť len do počtu. Ak by som mal Dakar len „odjazdiť“, to rovno môžem zostať doma.

Absolvovať púštnu rely nie je iba o jazdení. Skrývajú sa za tým hodiny tréningu, ako aj veľa práce s motorkou. Aj tento rok som svojmu cieľu veľa obetoval a preto chcem zajazdiť čo najlepšie. Ak by sa podarilo umiestnenie okolo top sedmičky, bol by som spokojný.

Bude dôležité, aby ste sa vyhli ťažkým pádom.

Presne tak. Aj vlani som popadal. Ľudia o tom ani nevedia, pretože vrtuľník či fotografi zachytia len niektoré kolízie. Našťastie som spadol na piesku, kde je menšia šanca vážnejších následkov. Ale keď spadnete v stotridsiatke na kamene, hrozí, že už v pretekoch nebudete môcť pokračovať.

Preto je dôležité udržať koncentráciu predovšetkým v úvodných etapách. Ak pri páde poničíte motorku, stratu v ďalšom priebehu podujatia už len ťažko dobehnete.

Čaká vás už 16. Dakar. Dokáže vás ešte v niečom prekvapiť?

Určite áno. Hoci si myslíte, že po tých rokoch to nie je možné, vždy sa stane niečo, čo nečakáte. Na trati je veľa nástrah, stačí krátka strata koncentrácie a môžete na to doplatiť. Stratíte sa a potom vám trvá dlhé minúty, kým sa vám podarí vrátiť sa na správny smer.

Máte novú motorku. Čo je jej hlavnou prednosťou?

Aktuálny model prešiel po šiestich rokoch inováciou a poskytuje ešte lepšiu nastaviteľnosť pre individuálne potreby jazdca. Prináša aj viacero technologických vylepšení, ako napríklad dva nezávislé chladiče, výkonnejší svetlomet, ako aj zosilnenú spojku a prevodovku. Vylepšený rám je ľahší a sľubuje maximálnu stabilitu a odpruženie. Motorka vyzerá veľmi dobre, verím, že nás v priebehu pretekov v súvislosti s ňou nič neprekvapí.

Nebude znížená hmotnosť nevýhodou v ťažkom teréne?

Ovládanie je jednoduchšie, ale na druhej strane je pravda, že pri vyšších rýchlostiach sa už trochu viac „krúti“. Doteraz som používal tréningové modely, pretekársky stroj si šetrím na ostrý štart.

Každý rok zaujmete motívmi na vašej prilbe. Čím je výnimočná tentoraz?

Pokreslili mi ju deti, je to ich vlastnoručná tvorba. Obe dcérky baví kreslenie, je to vidieť. Prilba má pre mňa veľkú hodnotu, cítim, že moje dievčatá sú vždy so mnou.

Najlepší športovci 21. storočia podľa ESPN Fotogaléria - 30 fotiek Všetky fotky
Olympijskí víťazi, majstri sveta, svetoví...

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Štefan Svitko #motocykle #Dakar 2025