Seriál majstrovstiev sveta formuly 1 má pred sebou záverečnú tretinu sezóny, ktorá sľubuje napínavú zápletku. Donedávna dominantný Red Bull stráca pôdu pod nohami a konkurencia sa k nemu nezadržateľne približuje.
Aby toho nebolo málo, rakúska stajňa sa musí vyrovnať s odchodom kľúčového muža, ktorý mal leví podiel na tom, že monoposty s logom dvoch červených býkov v minulej sezóne totálne zahanbili súperov.
Prestup špičkového inžiniera
Jedno zo základných pravidiel úspechu v F1 má veľmi jednoduchú logiku: môžete mať najlepších jazdcov na planéte, ale ak nedisponujete rýchlym a spoľahlivým monopostom, kvalita v kokpite je vám na nič.
Tímy v efjednotke to veľmi dobre vedia a preto viaceré z nich v predchádzajúcich rokoch zamestnávali Adriana Neweyho. Britský inžinier, ktorý vo svojom obore patrí medzi absolútnu špičku, pracoval v minulosti pre McLaren či Williams, ale od roku 2006 je jeho kariéra spojená s Red Bullom.
Čítajte viac Chystá sa útok na Verstappena: McLaren zaviedol pred VC Azerbajdžanu tímovú réžiu v prospech NorrisaS tímom spolupracovníkov zostrojili monopost, ktorý naháňal súperom strach. Prvú úspešnú éru na ňom zariadil Sebastian Vettel, keď v období rokov 2010 až 2013 získal tri tituly majstra sveta.
Druhá sa nesie v znamení Maxa Verstappena. „Lietajúci Holanďan“ ovládol posledné tri ročníky MS a hoci sa Red Bull aktuálne zmieta v problémoch, stále je top kandidátom na zisk ďalšieho prvenstva.
Newey oznámil odchod z rakúskej stajne pred letom a okamžite sa rozbehol boj o jeho služby. Veľmi ho chcelo Ferrari, kam ho lanáril Lewis Hamilton, ale napokon uspela vízia Lawrenca Strolla, ktorý ho dotiahol do tímu Aston Martin.
„Lawrence je odhodlaný vytvoriť tím špičkovej úrovne. Aston Martin má všetky podstatné súčasti infraštruktúry potrebné na to, aby získaval tituly. Teším sa, že mu budem k dosiahnutiu tohto cieľa pomáhať,“ vraví Newey, ktorý v novom pôsobisku zarobí 30 miliónov eur za sezónu.
Ak Stroll niečo chce, vo väčšine prípadov to aj získa.
Sebavedomý kanadský miliardár veľmi dobre vie, že dôležité obdobie sa blíži. V sezóne 2026 čakajú formulu 1 veľké zmeny pravidiel, po ktorých sa môže zmeniť rozloženie síl v seriáli.
"Adrian je vo svojom obore najlepší na svete. Keď oznámil, že bude voľný, museli sme ho získať. Takáto príležitosť sa vám naskytne raz za život. Som veľmi hrdý, že prichádza k nám do Astonu Martinu,“ teší sa Stroll.
Problémy v Red Bulle
Newey je nielen špičkový inžinier, ale aj veľmi vnímavý človek. Rýchlo pochopil, že súčasná toxická atmosféra v Red Bulle môže byť predzvesťou problémov v budúcnosti.
Trenice v úspešnom tíme nabrali na obrátkach po smrti všemocného majiteľa Dietricha Mateschitza. Rakúský biznismen, ktorý takmer z ničoho vybudoval miliardárske impérium postavené na úspechu populárneho energetického nápoja, mal v tíme F1 rozhodujúceho slovo, ale po jeho odchode na druhý svet sa začal interný boj o moc.
Väčší vplyv chce mať šéf stajne Christian Horner, ako aj ostrieľaný technický poradca Helmut Marko či Verstappenov otec Jos, ktorý kritizoval Hornera po jeho údajnej sexuálnej afére s kolegyňou.
Ak sa spomenuté kontroverzie spoja do jedného obrázku, ani sa nemožno diviť, že tím, ktorý v minulej sezóne vyhral 21 z 22 pretekov, sa zmieta v problémoch. Prispievajú k tomu aj čoraz častejšie technické zlyhania monopostu RB20, ktorý ešte pred pár mesiacmi nemal konkurenciu.
Verstappen na ňom vyhral sedem z úvodných desiatich podujatí aktuálneho ročníka a fanúšikovia už v júni tipovali, na ktorej veľkej cene si v predstihu zabezpečí zisk ďalšieho titulu.
Približne v rovnakom čase, ako Newey oznámil svoj odchod, sa „červení býci“ dostali do krízy. Donedávna suverénny tím aktuálne zaostáva za súpermi a scvrkol sa nielen Verstappenom náskok v priebežnom poradí MS, ale aj vedenie stajne v Pohári konštruktérov.
„Vieme, že máme problém a vieme aj to, že sme jediní, ktorí ho môžu vyriešiť. Nemáme veľa času, lebo konkurencia sa zlepšuje a dýcha nám na chrbát. Ak sa čoskoro nezlepšíme, dostaneme sa pod veľký tlak,“ zdvíha varovný prst Horner.
Čítajte viac Eufória domácich tifosi. Veľkú cenu Talianska v Monze vyhral Leclerc na FerrariZmena na čele v Pohári konštruktérov sa môže udiať už tento víkend v Baku. Ak budú problémy Red Bullu pokračovať aj na VC Azerbajdžanu, Rakúšanov môžu v prípade úspešných výsledkov predbehnúť McLaren (stráca 8 bodov) i Ferrari (zaostáva o 39 bodov).
Dohoda v McLarene
Výbornú fazónu má v poslednom čase predovšetkým McLaren. Lando Norris stráca na Verstappena 62 bodov a manko mohlo byť aj menšie, nebyť dvoch faktorov.
Prvým sú nekonzistentné výkony 24-ročného Brita. Na posledných štyroch veľkých cenách mal trikrát výhodu pole position, ale štart z prvého miesta dokázal využiť len k jednému triumfu.
Druhou vecou bola absencia tímovej réžie. Šéf tímu Zak Brown a hlavný inžinier Andrea Stella vytvorili tzv. „papájové pravidlá“, ktoré razili jazdeckú rovnoprávnosť medzi Norrisom a jeho tímovým kolegom Oscarom Piastrim.
To sa však teraz mení. McLaren cíti veľkú šancu nielen na triumf v Pohári konštruktérov, ale aj v poradí jazdcov. Do konca sezóny zostáva osem veľkých cien, jeden pilot môže získať ešte maximálne 232 bodov.
Briti sa preto rozhodli pre zmenu a do pozície tímovej jednotky postavili Norrisa. Stella tvrdí, že Piastri situáciu chápe.
„Sme rozhodnutí naďalej vyhrávať, ale chceme to dokázať férovou cestou. Prvoradý je tímový úspech. Keď však nastane situácia, z ktorej môže Lando profitovať, Oscar mu dá prednosť a pomôže mu,“ vysvetľuje Stella.
Zlomovým momentom v tomto smere bola pre McLaren VC Talianska.
Norris a Piastri štartovali z prvého radu, ale v úvodnej šikane sa dostali do kontaktu, z čoho profitoval Charles Leclerc a vsunul sa medzi oba mclareny. Monačana vydarený manéver nabudil natoľko, že neskôr predstihol aj Norrisa a napokon v Monze triumfoval.
„Obaja naši jazdci mohli mať viac bodov, rovnako aj tím. Nechceme, aby sa podobné situácie opakovali, preto si vopred stanovíme pravidlá,“ dodáva Stella.
Po VC Azerbajdžanu nasleduje podujatie v Singapure, potom čaká kolotoč F1 takmer mesačná pauza.
Experti sa zhodujú, že práve tá bude pre najlepšie tímy kľúčová – Red Bull dostane čas vymyslieť taktiku na odrazenie ataku súperov a McLaren s Ferrari zase na to, aby využili krízu rivala a do záveru sezóny išli s plánom, ako ho definitívne zraziť do kolien.