Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda EURO 2024 EURO 2024 Výsledky výsledky
  • skup. A Markíza
    GER
    SCO
    51
    14.06.21:00
  • skup. A Markíza
    HUN
    SUI
    13
    15.06.15:00
  • skup. B Dajto
    ESP
    CRO
    30
    15.06.18:00
  • skup. B Markíza
    ITA
    ALB
    21
    15.06.21:00
  • skup. D Markíza
    POL
    NED
    16.06.15:00
  • skup. C Dajto
    SVN
    DEN
    16.06.18:00
  • skup. C Markíza
    SRB
    ENG
    16.06.21:00
  • skup. E Markíza
    ROU
    UKR
    17.06.15:00
  • skup. E Markíza
    BEL
    SVK
    17.06.18:00
  • skup. D Dajto
    AUT
    FRA
    17.06.21:00
  • skup. F Dajto
    TUR
    GEO
    18.06.18:00
  • skup. F Dajto
    POR
    CZE
    18.06.21:00
  • skup. B Markíza
    CRO
    ALB
    19.06.15:00
  • skup. A Dajto
    GER
    HUN
    19.06.18:00
  • skup. A Markíza
    SCO
    SUI
    19.06.21:00
  • skup. C Markíza
    SVN
    SRB
    20.06.15:00
  • skup. C Dajto
    DEN
    ENG
    20.06.18:00
  • skup. B Dajto
    ESP
    ITA
    20.06.21:00
  • skup. E Markíza
    SVK
    UKR
    21.06.15:00
  • skup. D Dajto
    POL
    AUT
    21.06.18:00
  • skup. D Markíza
    NED
    FRA
    21.06.21:00
  • skup. F Markíza
    GEO
    CZE
    22.06.15:00
  • skup. F Dajto
    TUR
    POR
    22.06.18:00
  • skup. E Markíza
    BEL
    ROU
    22.06.21:00
  • skup. A Dajto
    SCO
    HUN
    23.06.21:00
  • skup. A Markíza
    SUI
    GER
    23.06.21:00
  • skup. B Dajto
    ALB
    ESP
    24.06.21:00
  • skup. B Markíza
    CRO
    ITA
    24.06.21:00
  • skup. D Voyo
    FRA
    POL
    25.06.18:00
  • skup. D Dajto
    NED
    AUT
    25.06.18:00
  • skup. C Markíza
    ENG
    SVN
    25.06.21:00
  • skup. C Dajto
    DEN
    SRB
    25.06.21:00
  • skup. E Markíza
    SVK
    ROU
    26.06.18:00
  • skup. E Dajto
    UKR
    BEL
    26.06.18:00
  • skup. F Markíza
    CZE
    TUR
    26.06.21:00
  • skup. F Dajto
    GEO
    POR
    26.06.21:00
  • OF Dajto
    2A2B
    29.06.18:00
  • OF Markíza
    1A2C
    29.06.21:00
  • OF Dajto
    1C3D/E/F
    30.06.18:00
  • OF Markíza
    1B3 A/D/E/F
    30.06.21:00
  • OF Dajto
    2D2E
    01.07.18:00
  • OF Markíza
    1F3A/B/C
    01.07.21:00
  • OF Dajto
    1E3A/B/C/D
    02.07.18:00
  • OF Markíza
    1D2F
    02.07.18:00
  • ŠF Dajto
    05.07.18:00
  • ŠF Markíza
    05.07.21:00
  • ŠF Dajto
    06.07.18:00
  • ŠF Markíza
    06.07.21:00
  • SF Markíza
    09.07.21:00
  • SF Markíza
    10.07.21:00
  • Finále Markíza
    11.07.21:00

Racionalita nad emóciami. Pán Dakar nezvykol zablúdiť

Šetril slovami a ešte menej hovorili sám o sebe. Rozprávali za neho činy a úspechy za volantom kráľovskej kategórie na Dakare. Keď na najťažšej rely sveta nevyhrával, pomáhal kolegom v problémoch.

04.01.2022 19:59
Loprais Foto:
Synovec a strýko. Už nebohý Karel Loprais (vpravo) odovzdal Alešovi Lopraisovi množstvo cenných skúseností.
debata

Len niekoľko hodín pred štartom Dakaru 2022 rozosmutnila motoristický šport správa o smrti Karla Lopraisa.

Český matador, ktorý vyhral púštne dobrodružstvo na kamióne Tatra celkovo šesťkrát, skonal vo veku 72 rokov.

Portál Blesk.cz informoval, že podľa jeho zdrojov Loprais prehral krátky boj s covidom.

Karel Loprais Čítajte viac Svet motoršportu smúti. Zomrel legendárny Karel Loprais

„Veľa sme sa od neho naučili. Karavána, nielen kamiónová, prišla o legendu. Bude nám všetkým chýbať,“ kondoloval jeho ruský rival Vladimir Čagin.

Spojený s Tatrou

Loprais mal k motorom vždy blízko, ale nie z pretekárskej pozície. O kamióny sa najskôr staral ako mechanik v Tatre, potom sa v nich preháňal ako skúšobný šofér.

Značke z Kopřivníc zostal verný. Prvé skúsenosti s veľkými rýchlosťami na piesku získal, keď ho vedenie fabriky vyslalo testovať vtedy najnovší stroj nákladnej tatrovky 815 do Afriky.

Z pozície testovacieho pilota sa presunul do súťažného modu prvýkrát v roku 1986, kedy s Tatrou debutoval na Dakare.

„Vôbec sme vtedy netušili, čo nás čaká. Mali sme síce nejaké informácie od kolegov, ktorí už súťaž absolvovali, ale až na mieste sme zistili, čo všetko nevieme. Napríklad ako nahustiť pneumatiky, aby sme sa v piesku nezahrabali,“ spomínal Loprais pred MF Dnes.

šport fb šablóna Dávame do pozornosti Aktuality, diskusie, komentáre... Pridajte sa k nám a sledujte našu FB stránku Šport.Pravda.sk

Šesť titulov získal medzi sezónami 1988 až 2001 – všetky za volantom Tatry. Vybojoval aj päť druhých miest, raz skončil tretí. Jeho bilancia mohla byť ešte úspešnejšia, ale niekoľkokrát sa stalo, že pomáhal kolegom v núdzi.

Tak, ako v roku 1987, keď spolu s ďalšími kamiónmi zapadli do blata. Loprais sa pri pomoci súperom držal a nestihol časový limit. Súťaž dokončil mimo poradia.

Tisíc konských síl pod kapotou, desaťtonová hmotnosť, maximálna spotreba dvesto litrov na sto kilometrov. Loprais ovládal monštruózne stroje s rozvahou a kľudom.

Navigačne sa mýlil len zriedka. Za svoje výkony si vyslúžil prezývku Monsieur Dakar, v preklade Pán Dakar.

„Nikdy nevyhrával tým, že bol najrýchlejší. Mal obrovskú výhodu, že keď ráno odštartoval a etapa merala 800 kilometrov, tak vždy v rovnakom tempe došiel do cieľa. Racionalita u neho vždy prevládala nad emóciami,“ vravel jeho niekdajší navigátor Tomáš Mück.

Pokračovanie rodinnej tradície

Súčasní jazdci na Dakare majú k dispozícii maximálny komfort. Spávajú v karavanoch či v hoteloch, stravujú sa v pojazdnej kuchyni. V časoch Lopraisovej éry to bolo iné.

Štefan Svitko Čítajte viac Na Dakar sa chodí za dobrodružstvom. Nie umierať

"Spali sme pod holým nebom alebo pod autom. Na jedenie nebol veľký výber, častokrát sme jedli rovnaké konzervy aj niekoľko dní po sebe. Ďalšiu ste už ani nechceli otvoriť…

Energetickými nápojmi boli pre nás pivo a slivovica," spomínal v jednom z rozhovorov. Kvitoval aj presun pretekov z afrického na juhoamerický kontinent.

„Neviem, či by sa niekomu páčilo robiť zo seba živý terč. Keď na vás niekto strieľa zo samopalu do pneumatík, potom ste rád, že vás nič netrafilo,“ glosoval.

V pribúdajúcimi rokmi sa čoraz častejšie ozýval boľavý chrbát, ktorý dostával počas otrasov v kamióne najviac zabrať.

Posledný ročník absolvoval v roku 2006, následne odovzdal rodinnú štafetu synovcovi Alešovi Lopraisovi. Ten hneď pri svojom premiérovom štarte na Dakare ukázal, že od strýka sa veľa naučil a v konečnom poradí bral ako nováčik tretie miesto.

Eduard Nikolajev Čítajte viac Cára Dakaru chce ponížiť vnučka legendárnej vetriesky

„Strýko bol pre mňa veľký vzor, učiteľ i skvelý spoločník. Radil mi aj po tom, ako ukončil kariéru. Moc toho nenarozprával, ale čo povedal, to sedelo,“ opisoval Loprais junior.

Tento rok ideme aj za Karla, vyhlásili unisono českí jazdci pred štartom Dakaru 2022. Pridal sa aj Josef Kalina.

Dlhoročný Lopraisov navigátor a kamarát, stále súťaží. Už 72-ročný matador tento rok asistuje Slovákovi Radovanovi Kazarkovi, ktorý štartuje v kategórii Klasik s kamiónom Tatra 815.

„Zomrel mi môj nevlastný brat, to je sama o sebe tragédia. Bol to skvelý, nekonfliktný, čestný človek. Veľakrát láskavý. Česť jeho pamiatke,“ vyjadril sa Kalina.

debata chyba
Viac na túto tému: #motorizmus #Rely Dakar #Karel Loprais