Len niekoľko hodín pred štartom Dakaru 2022 rozosmutnila motoristický šport správa o smrti Karla Lopraisa.
Český matador, ktorý vyhral púštne dobrodružstvo na kamióne Tatra celkovo šesťkrát, skonal vo veku 72 rokov.
Portál Blesk.cz informoval, že podľa jeho zdrojov Loprais prehral krátky boj s covidom.
Čítajte viac Svet motoršportu smúti. Zomrel legendárny Karel Loprais„Veľa sme sa od neho naučili. Karavána, nielen kamiónová, prišla o legendu. Bude nám všetkým chýbať,“ kondoloval jeho ruský rival Vladimir Čagin.
Spojený s Tatrou
Loprais mal k motorom vždy blízko, ale nie z pretekárskej pozície. O kamióny sa najskôr staral ako mechanik v Tatre, potom sa v nich preháňal ako skúšobný šofér.
Značke z Kopřivníc zostal verný. Prvé skúsenosti s veľkými rýchlosťami na piesku získal, keď ho vedenie fabriky vyslalo testovať vtedy najnovší stroj nákladnej tatrovky 815 do Afriky.
Z pozície testovacieho pilota sa presunul do súťažného modu prvýkrát v roku 1986, kedy s Tatrou debutoval na Dakare.
„Vôbec sme vtedy netušili, čo nás čaká. Mali sme síce nejaké informácie od kolegov, ktorí už súťaž absolvovali, ale až na mieste sme zistili, čo všetko nevieme. Napríklad ako nahustiť pneumatiky, aby sme sa v piesku nezahrabali,“ spomínal Loprais pred MF Dnes.
Dávame do pozornosti Aktuality, diskusie, komentáre... Pridajte sa k nám a sledujte našu FB stránku Šport.Pravda.skŠesť titulov získal medzi sezónami 1988 až 2001 – všetky za volantom Tatry. Vybojoval aj päť druhých miest, raz skončil tretí. Jeho bilancia mohla byť ešte úspešnejšia, ale niekoľkokrát sa stalo, že pomáhal kolegom v núdzi.
Tak, ako v roku 1987, keď spolu s ďalšími kamiónmi zapadli do blata. Loprais sa pri pomoci súperom držal a nestihol časový limit. Súťaž dokončil mimo poradia.
Tisíc konských síl pod kapotou, desaťtonová hmotnosť, maximálna spotreba dvesto litrov na sto kilometrov. Loprais ovládal monštruózne stroje s rozvahou a kľudom.
Navigačne sa mýlil len zriedka. Za svoje výkony si vyslúžil prezývku Monsieur Dakar, v preklade Pán Dakar.
„Nikdy nevyhrával tým, že bol najrýchlejší. Mal obrovskú výhodu, že keď ráno odštartoval a etapa merala 800 kilometrov, tak vždy v rovnakom tempe došiel do cieľa. Racionalita u neho vždy prevládala nad emóciami,“ vravel jeho niekdajší navigátor Tomáš Mück.
Pokračovanie rodinnej tradície
Súčasní jazdci na Dakare majú k dispozícii maximálny komfort. Spávajú v karavanoch či v hoteloch, stravujú sa v pojazdnej kuchyni. V časoch Lopraisovej éry to bolo iné.
Čítajte viac Na Dakar sa chodí za dobrodružstvom. Nie umierať"Spali sme pod holým nebom alebo pod autom. Na jedenie nebol veľký výber, častokrát sme jedli rovnaké konzervy aj niekoľko dní po sebe. Ďalšiu ste už ani nechceli otvoriť…
Energetickými nápojmi boli pre nás pivo a slivovica," spomínal v jednom z rozhovorov. Kvitoval aj presun pretekov z afrického na juhoamerický kontinent.
„Neviem, či by sa niekomu páčilo robiť zo seba živý terč. Keď na vás niekto strieľa zo samopalu do pneumatík, potom ste rád, že vás nič netrafilo,“ glosoval.
V pribúdajúcimi rokmi sa čoraz častejšie ozýval boľavý chrbát, ktorý dostával počas otrasov v kamióne najviac zabrať.
Posledný ročník absolvoval v roku 2006, následne odovzdal rodinnú štafetu synovcovi Alešovi Lopraisovi. Ten hneď pri svojom premiérovom štarte na Dakare ukázal, že od strýka sa veľa naučil a v konečnom poradí bral ako nováčik tretie miesto.
Čítajte viac Cára Dakaru chce ponížiť vnučka legendárnej vetriesky„Strýko bol pre mňa veľký vzor, učiteľ i skvelý spoločník. Radil mi aj po tom, ako ukončil kariéru. Moc toho nenarozprával, ale čo povedal, to sedelo,“ opisoval Loprais junior.
Tento rok ideme aj za Karla, vyhlásili unisono českí jazdci pred štartom Dakaru 2022. Pridal sa aj Josef Kalina.
Dlhoročný Lopraisov navigátor a kamarát, stále súťaží. Už 72-ročný matador tento rok asistuje Slovákovi Radovanovi Kazarkovi, ktorý štartuje v kategórii Klasik s kamiónom Tatra 815.
„Zomrel mi môj nevlastný brat, to je sama o sebe tragédia. Bol to skvelý, nekonfliktný, čestný človek. Veľakrát láskavý. Česť jeho pamiatke,“ vyjadril sa Kalina.