Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Mamin strach šiel bokom. Chladnokrvný Doktor nasledoval sny

Keď si Valentino Rossi odkrútil debut na majstrovstvách sveta, Slovensko delili necelé štyri mesiace od prvého samostatného štartu na olympiáde, princ Charles a princezná Diana ešte neboli oficiálne rozvedení a na svete bol len predchodca internetového vyhľadávača Google.

21.08.2021 06:00
Rakúsko Motorizmus Motocykle Rossi kariéra koniec Foto: ,
Valentino Rossi počas tlačovej konferencie v Spielbergu, kde oznámil koniec kariéry po aktuálnej sezóne.
debata

Súťažnú premiéru taliansky motocyklový pretekár absolvoval v kubatúre do 125 kubických centimetrov krátko po oslave sedemnástky. Len prednedávnom, po vyše štvrťstoročí účinkovania v kolotoči, 42-ročná športová ikona oznámila koniec.

Ročník 2021 bude jej posledným v kráľovskom seriáli MotoGP.

"Je nesmierne ťažké povedať, že budúci rok tu už nebudem jazdiť. Približne po tridsiatich rokoch sa môj život zmení.

Bola to skvelá, zábavná a veľmi, veľmi dlhá cesta," lúčil sa charizmatický rodák z Urbina na tlačovej konferencii pred Veľkou cenou Štajerska.

Spojenie dlhá cesta viackrát zdôraznil. Viedla k tomu, že sa stal deväťnásobným svetovým šampiónom (sedem titulov získal v najvyššej kategórii, viac – osem – má len jeho krajan Giacomo Agostini) a prekonal viacero rekordov.

Pretekárske gény, drahá F1

Aj Rossiho otec Graziano bol motocyklovým pretekárom. Päť sezón na prelome 70. a 80. rokov dokonca účinkoval v šampionáte MS. V triede do 250 cm³ skončil najlepšie celkovo tretí, v najvyššej do 500 piaty.

Prvou láskou jeho syna vo svete rýchlych kolies sa však stali motokáry. Našiel v nich podporu mamy Stefanie, ktorá malého Valentina na motorku nepustila. Zatiaľ.

„Pretekaním sme žili. Pamätám si na Valentinov prvý štart v motokárach. Bolo to v Siene, kam sme prišli na červenom Fiate Panda,“ spomínala na synove začiatky vo vlaňajšom rozhovore pre portál GPOne.com.

Aj keď sa spočiatku o syna na trati bála, bola preňho vždy oporou. Od jeho prvých úspechov na štyroch kolesách až po budovanie si statusu legendy na dvoch.

„Nik ho neovplyvňoval, nasledoval len svoje sny,“ opísala zmýšľanie ambiciózneho mladíka. Ako päťročný presedlal do výkonnejšej motokáry s objemom 100 kubických centimetrov, o rok sa stal regionálnym šampiónom.

Zároveň jazdil už aj na motorkách, konkrétne minibikoch. Rodičia netaja, že v ňom videli nádej pre formulu 1, prípravu na ňu si však finančne nemohli dovoliť. Valentino sa preto venoval len motocyklom.

Už od začiatku kariéry ho v nich sprevádza číslo 46. Ide o poctu a akési dedičstvo po otcovi, ktorý s ním štartoval.

Premiérový triumf v Brne

Talent z Apeninského polostrova si odkrútil debut v triede do 125 kubických centimetrov v roku 1993 v domácej sérii. Trval krátko – v prvej zákrute havaroval a poškodil motorku.

Už v druhom ročníku však získal v tíme Cagiva taliansky titul, v európskom šampionáte skončil tretí. Z pozície mechanika mu veľmi pomohol bývalý pretekár Guido Mancini.

O ich vzťahu vznikol pred piatimi rokmi dokument Il Mago Mancini. V preklade Mancini, motocyklový kúzelník – ako ho nazval sám Rossi.

V sezóne 1996 sa dočkal debutu v seriáli MS ako jazdec Aprilie. Prvé víťazstvo v najnižšej kubatúre zaznamenal v polovici sezóny na Veľkej cene Česka v Brne.

„Začalo sa niečo výnimočné. Ani nie 18-ročný tínedžer poskytol svetu letmý pohľad na to, čo bude nasledovať v nasledujúcich 25 rokoch,“ napísala oficiálna stránka MotoGP pri rebríčku Rossiho top triumfov.

Valentino Rossi Čítajte viac Nie je možné jazdiť ďalších 25 rokov. Velikán Rossi po sezóne skončí

Po celkovom deviatom mieste zažiaril v druhej sezóne v 125-kách suverénnym ziskom titulu. Jedenástimi víťazstvami z pätnástich pretekov a 321 bodmi sa postaral o vtedajší rekord.

Prestup do vyššej kategórie do 250 kubických centimetrov mal podobný scenár ako predchádzajúce dva roky.

Najprv skončil celkovo druhý, keď za krajanom Lorisom Capirossim zaostal o tri body, no potom si už s náskokom 48 bodov zabezpečil majstrovský primát.

Nasledoval presun medzi elitu v päťstovkách. Už vo farbách Hondy dosiahol v 16 pretekoch dve víťazstvá a desaťkrát stál na pódiu.

Som najrýchlejší, nepochyboval

V konečnom bodovaní ho zdolal len Kenny Roberts ml. "Valentina Rossiho nemôžete porovnávať so žiadnym iným jazdcom.

To, čo miluje, posúva do novej perspektívy. Má to jednoducho v krvi," vyjadril mu Američan obdiv v jednom z rozhovorov pre web Motorcyclespor­ts.net.

Valentino Rossi Čítajte viac Rossiho úžasné gesto. Pozval na rande 102-ročnú babku, ktorá skolila vírus

O rok vyhral Rossi 11 zo 16 pretekov a stal sa majstrom sveta aj v najvyššej triede. Dvadsaťdvaročný mladík uštedril o osem rokov staršiemu krajanovi Maxovi Biaggimu 106-bodovú lekciu.

Jeden z jeho najväčších rivalov z Yamahy počas sezóny často opakoval, že Rossi mal k dispozícii lepší stroj.

„Kto? Aký Max?“ zasmial sa Rossi po tom, ako mu novinári v závere dominantnej sezóny pripomenuli protivníkove vyjadrenia.

„Vyhral by som aj na Yamahe. Myslím si, že som najrýchlejší,“ dodal napokon sebavedomo pre Motorsport Magazine.

Chválou nešetril ani mechanik Jeremy Burgess, ktorý s talianskym klenotom spolupracoval.

„Valentino má neuveriteľný systém, ktorý mu umožňuje testovať viacero vecí súčasne bez toho, aby v nich mal chaos. Ide o akýsi vnem, ktorým jednoducho dokáže oddeľovať, čo sa mu páči a čo nie.“

Prvý moderný jazdec MotoGP

V najvyššej triede nastala od roku 2002 revolúcia – zo šampionátu päťstoviek sa stalo MotoGP (výhradne štvortaktné motocykle na úvod s maximálnym objemom 990 kubických centimetrov).

Rossi sa so zmenou popasoval ukážkovo: pre Hondu získal ďalšie dva tituly. Približne v tomto čase sa zrodila jeho prezývka Doktor.

Vysvetlenia jej pôvodu sú rôzne. Podľa prvého za ňu vďačí chladnokrvnému štýlu jazdy a klinickému zdolávaniu súperov.

Podľa jeho otca sa však viaže k výnimočnosti takého titulu: „V Taliansku je doktor niekto, kto je dôležitý.“ Preto ho vraj môže používať aj jeho syn…

Ten sa považuje aj za prvého moderného jazdca MotoGP.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Valentino Rossi (@valeyellow46)

„Začal som robiť veci, z ktorých si viacerí pretekári vzali ponaučenie. Už ako 20-ročný som bol v päťstovkách a všetci sledovali moju cestu. Inšpirovalo to mnohých,“ vyhlásil o sebe Rossi na jar tohto roka pre Gazzettu dello Sport.

Po troch tituloch v rade sa odhodlal na riskantný krok. Podľa vlastných slov mu pri pretekaní na najlepšej motorke začala chýbať motivácia.

Prešiel do iného, slabšieho japonského tímu – Yamahy. Výsledok? Ďalšie dva majstrovské ročníky, čím predĺžil víťaznú šnúru na päť sezón.

Kritikov umlčal ďalšími titulmi

V ďalších sezónach 2006 a 2007 sa mu nevyhli viaceré pády a technické problémy, skončil druhý a tretí.

Valentino Rossi, Lewis Hamilton Čítajte viac F1 vs. MotoGP. Hamilton a Rossi si vymenili stroje

Na trón sa vrátil v roku 2008. Celkové prvenstvo v ďalšom ročníku obhájil.

"Highlighty kariéry? Rok 2001 a víťazná rozlúčka s kubatúrou 500. Zvládol som boj na život a na smrť s Biaggim, bolo to nádherné.

Druhým topmomentom je debut v Yamahe v roku 2004 s triumfom na úvodnej Veľkej cene Južnej Afriky.

A tretím sezóna 2008, keď ma viacerí odpisovali, keďže som bol podľa nich pristarý. Prešli sme na pneumatiky Bridgestone a zdolal som Caseyho Stonera," spomenul ďalšieho z najväčších súperov bohatej kariéry, austrálskeho šampióna MotoGP v sezónach 2007 a 2011.

V roku 2010 vynechal Rossi prvé preteky po 230 štartoch na majstrovstvách sveta, najdlhšej sérii v histórii.

Mohla za to zlomenina pravej holennej kosti po páde na tréningu pred VC Talianska. Po 41 dňoch sa vrátil, na zisk titulu to však nestačilo. V ročníku, v ktorom pre zranenie vynechal štyri podujatia, skončil celkovo tretí.

Ďalšie plány aj v automobiloch

Aj v ďalších rokoch patril k najlepším a najpopulárnejším jazdcom, aj keď na jubilejný titul nedosiahol.

Na dve sezóny prestúpil do domácej stajne Ducati (skončil celkovo šiesty a siedmy) a po návrate do Yamahy ešte bral trikrát konečné druhé miesto.

„Som trochu smutný, že som nezaokrúhlil počet titulov na desať. Dva som stratil v posledných pretekoch sezóny. Na výsledky sa však nemôžem sťažovať,“ rekapituloval pri oznámení konca po aktuálnom ročníku, v ktorom mu patrí až 19. priečka.

V najvyššej kategórii dosiahol rekordných 89 víťazstiev a dovedna 199 pódiových umiestnení pri 365 štartoch.

Francesca Sofia Novellová Čítajte viac Tajomstvo Rossiho dlhovekosti? Jeho srdce patrí talianskej Brooke Shieldsovej

Počas kariéry si podľa magazínu Forbes zarobil približne 180 miliónov dolárov. S jeho značkou VR46 sa spája viacero biznisových aktivít.

Veľký fanúšik futbalového klubu Inter Miláno si súkromie stráži. Už štvrtý rok je vo vzťahu s talianskou modelkou Francescou Sofiou Novellovou. Tento týždeň ohlásili šťastnú správu – očakávajú prvý prírastok.

Rossi pri tejto príležitosti v príspevkoch na instagrame zverejnil vtipné fotografie, v ktorých narážal na svoju prezývku Doktor.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Valentino Rossi (@valeyellow46)

Motocyklovú kombinézu síce v novembri zavesí na klinec, no na svet motoršportu nezanevrie.

Okrem toho, že v budúcej sezóne vyšle na šampionát MotoGP vlastný tím Aramco Racing Team VR46 (momentálne štartuje v Moto2), plánuje súťažiť v pretekoch automobilov.

V minulosti viackrát testoval monopost formuly 1 Ferrari, štartoval aj na rely a jeho snom je vyskúšať si slávne podujatie 24 h v Le Mans.

Z rekordov Valentina Rossiho v MotoGP
Najviac štartov: 365
Najviac víťazstiev: 89
Najviac druhých miest: 61
Najviac tretích miest: 49
Najviac pretekov s jedným dodávateľom motorov: 268 (Yamaha)
Najviac pódiových umiestnení: 199
Najviac pódií v rade: 23
Najviac pódií v rade od štartu sezónu: 16
Najviac sezón s pódiovým umiestnením: 21
Najviac bodov: 5399
Najviac pretekov so zisku bodov: 321
Najviac najrýchlejších kôl: 76
Najdlhší čas medzi prvým a posledným triumfom: 6195 dní
Najdlhší čas medzi prvým a posledným pódiom: 7391 dní

Údaje sú len z najvyššej kategórie k 21. 9. 2021

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #MotoGP #Valentino Rossi