„Grosjeana zachránilo, že nestratil vedomie. Dokázal pohotovo zareagovať a je obdivuhodné, že po takom šoku a otrase sa tak rýchlo dostal z auta. Išlo o silný pud sebazáchovy či priam sebazáchrany. Aj keď boli záchranné zložky pripravené, v takomto prípade sa rátajú sekundy,“ upozorňuje Gonda.
Okrem ohňa divákov šokovali aj zábery rozpoleného Grosjeanovho monopostu, Gonda však vysvetľuje:
„Formulový monopost je úmyselne konštruovaný tak, aby sa pri veľkom náraze – či už bočnom, alebo čelnom ako v tomto prípade – energia rozdelila a odpojila sa zadná pohonná časť a motor voči monokoku. Jazdec preto zostane v bezpečí, povedzme v škrupine.“
Viacvrstvové materiály
K ľahkým zraneniam Grosjeana prispel okrem jeho duchaprítomnosti, rýchleho zásahu maršalov či zdravotníkov aj systém Halo (svätožiara), poukázať treba i na pokrok v pretekárskych kombinézach.
"Spolu s helmou, rukavicami či spodnou bielizňou sú vyrobené z nehorľavých viacvrstvových materiálov. Ohňu však nedokážu vzdorovať donekonečna. Rozprávame sa o sekundách, počas ktorých môžu pilota ochrániť.
V Grosjeanovom prípade to bolo hraničné. Je skvelé, že tieto materiály neustále vyvíjajú a každý rok pridajú extrasekundu navyše k izolácii či zlepšeniu bezpečnosti. Vďaka tomu Grosjean nemá také výrazné popáleniny ako napríklad Niki Lauda," tvrdí Gonda.
Výbuch po náraze zaskočil aj zástupcov formule 1.
"Bude sa musieť veľmi podrobne vyšetriť to, že pri rozpolení zadnej a prednej časti prišlo k poškodeniu nádrže, ktorá explodovala.
Samozrejme je vyrobená a testovaná v extrémnych podmienkach, aby k takýmto výbuchom neprichádzalo. Preto je to neštandardný faktor, ktorý bol najnebezpečnejší pri tejto nehode," dodáva 26-ročný jazdec.
Adrenalín a inštinkt
Pozorní diváci si pri záberoch Grosjeana preskakujúceho prerazené zvodidlá mohli všimnúť, že mu chýba jedna topánka. Čo za tým bolo?
"Zatiaľ sa môžeme len domnievať, že nohu a topánku mal zakliesnenú v pomliaždenom monoposte. Práve ten obrovský adrenalín a inštinkt sebazáchovy ho v podstate prinútil k tomu, aby sa vyzul, čo si neviem predstaviť, pretože topánku máte zašnurovanú, prelepenú suchým zipsom a je vždy vysoká.
Takže ak to tak bolo, poukazuje to na fakt, ako sa Grosjean v tejto situácii snažil čo najrýchlejšie intuitívne zachrániť," opisuje Banskobystričan.
Preteky boli po nehode okamžite prerušené, jazdci zašli do boxov, vystúpili z monopostov a čakalo sa. Našťastie, o chvíľu sa objavili zábery Grosjeana sediaceho v servisnom aute. Otraseného. Ale živého. Jeho tímový kolega Kevin Magnussen a ostatní okamžite začali tlieskať.
Trpký koniec „Crashjeana“
Čo sa odohráva v hlave jazdca, keď je svedkom takejto nehody a má pokračovať v pretekoch? Môže to ovplyvniť jeho výkon?
"Aj keď ostatní pretekári Grosjeanovi počas prerušenia držali palce, modlili sa zaňho, v momente, keď jazdec dostane informáciu, že je jeho kolega prípadne súper v poriadku, tak sa na to zabúda. V podstate sa ide nanovo.
Netreba to vnímať bezcitne, ale sú to preteky, každý sa sústreďuje primárne na seba. Možno pri prvom prejazde okolo miesta havárie sa naň každý pozrie, ale potom sa už len venuje svojej práci a chce podať čo najlepší výkon," ozrejmuje Gonda.
Pri povzbudivých správach sa dostala do úzadia otázka, kto môže za incident.
Grosjean si pre štýl jazdy a zapríčinenie viacerých kolízií vyslúžil u časti fanúšikov prezývku Crashjean. Po sezóne v Haase skončí a nie je tak vylúčené, že absolvoval posledný štart v F1. Skrátený ročník vyvrcholí budúci týždeň v Abú Zabí.
"Za túto nehodu si môže sám. Prekrížil cestu Kvjatovi, ktorého mal zrejme v mŕtvom uhle a ten stret ho poslal do zvodidiel.
Vďakabohu, že Kvjata nestiahol so sebou. Dvojitý náraz by takúto nehodu mohol ešte umocniť. Je veľká škoda, že sa Grosjean lúči so svojou kariérou vo formule 1 takýmto štýlom," uzavrel Gonda.