„Schumi, milujem ťa. Len teba. Keď odídeš, viac si už F1 nepozriem,“ prečítal si tri týždne pred prvou rozlúčkou s kariérou vtedy už sedemnásobný majster sveta.
Legendárny Nemec 1. októbra 2006 dosiahol rekordný 91. triumf (72. v monoposte Ferrari) v šampionáte. V tom čase druhému mužovi v tejto štatistike Alainovi Prostovi sa vzdialil na priepastný rozdiel 40 výhier. Nečudo, že túto cifru považoval svet motošportu roky za neprekonateľnú.
Až kým neprišla hybridná éra a s ňou nadvláda Mercedesu s Lewisom Hamiltonom. Čím bol väčšia, tým ohrozenejšie bolo Schumacherovo maximum, až sa o jeho prekonaní začalo hovoriť ako o otázke času. A ten nastal minulú nedeľu.
Frázam neverí
Hamilton 92. víťazstvom v kariére (71. vo farbách Mercedesu) Schumachera pokoril. Na portugalskom okruhu v Portimau sa pre koronavírus jazdilo po prvýkrát.
Hamiltonovi to vynieslo najvyššiu pódiovú priečku už na 28. trati. Napriek rozpačitému štartu mal v cieli pred druhým jazdcom, tímovým kolegom Valtterim Bottasom, 26-sekundový náskok. Nezastavili ho súperi ani nepríjemný kŕč v lýtku v záverečných kolách.
V cieli mu chvíľu trvalo, kým sformuloval svoje pocity – podobne ako po vyrovnaní Schumacherových výhier pred vyše dvoma týždňami v Nürburgringu.
„Keď som prišiel do Mercedesu, cítil som, že budeme získavať tituly. Ale že zvíťazím v toľkých pretekoch? To mi určite nenapadlo,“ vrátil sa k osudovému prestupu z McLarenu pre Yahoo Sports.
V Mercedese od roku 2013 nahradil práve Schumachera, ktorý po predchádzajúcej sezóne druhýkrát – a už definitívne – rozlúčil s pretekárskou kariérou.
Brita sa novinári včera pýtali, kam si trúfa posunúť svoje úspechy. „Neverím výroku, že hranicou je nebo. Je to len fráza. Všetko závisí od toho, ako chceme zvyšovať latku a tvoriť históriu. Rozhodne nezaháľame a aj naďalej na tom pracujeme,“ vyjadril Hamilton už tradičnú vďaku tímu.
„Mám 35 rokov a po fyzickej stránke sa cítim stále silný. Vás by skôr zaujímalo, kedy nastane zlom a začnem strácať výkon. Súdiac podľa dnešného dňa k tomu ešte neprišlo,“ doplnil rodák z anglického mesta Stevenage.
Jeho šéf Toto Wolff neskrýval nadšenie. Úsmevne komentoval tému predĺženia zmluvy svojho pretekárskeho esa. Jej platnosť totiž vyprší už na konci aktuálnej sezóny. Mať vo svojich farbách najlepšieho pilota niečo stojí. V prípade Hamiltona sa hovorí o ročnom plate 45,5 milióna eur.
„Tieto náklady sú obrovské. Musíme rozpredať časti nášho majetku, nejaké súčiastky aj našu továreň, aby sme si ho teraz mohli dovoliť,“ vtipkoval Wolff pre Sky Sports.
„Kto by to bol povedal v roku 2013, keď sme sa pustili do tohto projektu. Za tým neuveriteľným počtom triumfov Lewisa sú vášeň, energia a všetko ostatné, čo do tohto športu vkladá. Jeho talent a schopnosti sú výnimočné,“ dodal už vážnejšie.
Len vďaka monopostu?
Rakúšan ešte pred víkendom v Portugalsku riešil večnú dilemu formulového sveta. Prešli si ňou azda všetci piloti a tímy, ktoré režírovali svoju dominantnú éru. Tak teda, znižuje sa hodnota Hamiltonových úspechov tým, že sedí v najlepšom monoposte?
"Víťazstvá v pretekoch a získavanie titulov je v našom športe stále tímovou úlohou. Musíte sa však dostať do pozície, keď skončíte v najlepšom aute.
Pretekári, ktorí pripisujú Lewisove víťazstvá len angažmánu v Mercedese, by si mali položiť otázku, prečo si sami nenašli cestu do tohto tímu.
Viackrát sme boli svedkami toho, že veľa talentovaných a kvalitných pretekárov urobilo nesprávne či nepremyslené rozhodnutia," vysvetľoval Wolff pre SunSport.
Aj o Hamiltonovom príchode do Mercedesu sa hovorilo ako o kroku späť. V prvej sezóne v striebornom overale dosiahol päť pódiových umiestnení, z toho triumfoval len raz.
Od ďalšieho ročníka (2014) jeho zbierku titulov zabrzdil len kolega Nico Rosberg (2016), šnúru v Pohári konštruktérov nestopol nik. Už šiestu majstrovskú šou Hamiltona v Mercedese a siedmu celkovo môže prerušiť azda len koronavírus. Wolff však pre Reuters ubezpečil, že Hamilton momentálne vedie život pustovníka.
„Ako aj ja a všetci členovia tímu. Všetci sme disciplinovaní,“ vraví Wolff.
Aj preto momentálne neprebiehajú rokovania o novej Hamiltonovej zmluve so šéfom automobilky Daimler Olom Källeniusom. „Keď sa nám bude dariť v ďalších pretekoch, zostane na to čas,“ prisľúbil Wolff.