Aj takto reagovali svetové médiá na dramatický záver nedeľnej Veľkej ceny Veľkej Británie formuly 1.
Nečudo, že motoristickí žurnalisti a komentátori mali pri opise udalostí v posledných kolách raj. Až trom pretekárom na popredných priečkach praskla pneumatika.
Zatiaľ čo obhajca titulu a líder šampionátu z Mercedesu Lewis Hamilton priviezol svoj monopost do cieľa (aj keď na troch kolesách) na vedúcej pozícii, jeho kolega Valtteri Bottas a Carlos Sainz z McLarenu toľko šťastia nemali. Dovtedy druhý, resp. piaty jazdec finišovali za bodovanou desiatkou.
K explózii pneumatiky by zrejme čoskoro prišlo aj u druhého Maxa Verstappena z Red Bullu. V cieli mu na nej našli až 50 rezov. Holanďan v poslednom kole dostal informáciu o Hamiltonovom probléme, stiahol 20 sekúnd z jeho náskoku, no napokon finišoval so stratou necelých šiestich.
Pokoj i odvaha šesťnásobného majstra sveta v nezávideniahodnej situácii boli obdivuhodné. Aj s nefunkčným a poskakujúcim kolesom prešiel zákrutami Copse a Stowe rýchlosťou 130 km/h, na rovinke približne o stovku rýchlejšie.
Nielen Hamilton bol po pretekoch zvedavý, čo mohlo spôsobiť nevídanú sériu defektov.
„Myslím si, že za ňu môžu úlomky na trati, zostalo ich tam veľmi veľa. Jeden z monopostov, asi Kimiho (Räikkönena, pozn.), predo mnou stratil predné krídlo. Dokonca aj po odchode bezpečnostného auta v zákrutách Maggots a Becketts nejaké ostré úlomky zostali,“ predpokladal Brit pre Motorsport.com. Ukázalo sa, že sa mýlil.
Dodávateľ pneumatík Pirelli hneď po pretekoch sľúbil, že spustí dôkladné vyšetrovanie. Keďže už tento víkend sezóna pokračuje na rovnakom okruhu (s názvom Velká cena k 70. výročiu F1), avizovalo rýchly verdikt. Prišiel v utorok.
„Hlavným dôvodom je niekoľko individuálnych pretekárskych okolností, ktoré viedli k extrémne dlhému používaniu druhej sady pneumatík,“ odznelo v úvode oficiálneho stanoviska talianskej spoločnosti.
Podľa neho druhý výjazd bezpečnostného vozidla prinútil takmer všetky tímy k tomu, aby boxovú zastávku absolvovali pred pôvodným plánom.
"A preto zostali monoposty na trati na obzvlášť dlhom konečnom úseku – 40 kôl, čo predstavuje viac ako tri štvrtiny celkovej dĺžky pretekov na jednej z najnáročnejších tratí v kalendári.
K tomu sa pridala výrazne zvýšená rýchlosť monopostov v porovnaní s vlaňajškom (top kvalifikačný čas bol o 1,2 sekundy rýchlejší ako v roku 2019), čo spôsobilo, že posledné kolá VC Veľkej Británie boli mimoriadne náročné," dodali predstavitelia Pirelli.
Zdôraznili tiež, že najrýchlejšie autá v histórii F1 majú za následok najviac zaťažované pneumatiky. V Silverstone sa najviac opotrebúva pravá predná, na ktorú pôsobia najväčšie sily. Práve tá, ktorá vypovedala službu trojici pilotov…
Mohlo sa zdať, že problémy prišli ako blesk z jasného neba, ale už v priebehu víkendu sa objavili indície, ktoré nasvedčovali tomu, že najtvrdšia zmes s označením C1 nie je pre trať ideálnou.
„Na ďalší víkend v Silverstone nasadíme tieto zmesi: C2, C3 a C4, čiže o stupeň mäkšie ako naposledy. Zvýši sa aj minimálny tlak na pneumatiky, aby sa znížil tlak na konštrukciu,“ avizuje Pirelli.
Stajne tak budú musieť pristúpiť na opatrnejšie narábanie s pneumatikami v porovnaní s nedeľou. Aj tieto kroky vedú k tomu, aby sa nezopakovalo spomínané fiasko.