K víťazstvu a dvom druhým miestam pridáva ďalší triumf. „Lewis na mňa vyvíjal tlak, ale mal som to pod kontrolou,“ vravel sebavedomo Fín po vystúpení zo strieborného monopostu. Tímového kolegu Hamiltona odsunul na 2. miesto nielen v azerbajdžanskom cieli, ale aj v priebežnom bodovaní MS.
„Reálny boj. Hamilton bude odrážať Bottasov útok na titul,“ prognózovali médiá.
Prvá augustová nedeľa, dvanásta zastávka v Maďarsku. Bottas má za sebou sériu nevýrazných výkonov. Týždeň po vypadnutí v Nemecku finišuje na Hungaroringu ôsmy a Hamilton sa mu vzďaľuje na rozdiel 62 bodov. To však nie je všetko. Na jeho druhú pozíciu v hodnotení si brúsi zuby Max Verstappen z konkurenčného Red Bullu. Holandský mladík zaostáva len o sedem bodov.
Garancia hladkého pristátia
Bottasova forma klesla a tlak na jeho osobu sa zvýšil. Od Baku si víťazstvo nevybojoval a sedačka v majstrovskom tíme sa pod ním poriadne rozkývala. Čo prinesú zostávajúce dni letnej prestávky?
Šéf tímu Toto Wolff avizoval, že sa počas nej rozhodne o pretekárskom zložení Mercedesu v ďalšej sezóne. Presnejšie, kto bude jazdiť po boku Hamiltona. „Nechcem, aby o Valtteriho budúcnosti rozhodli jedny nevydarené preteky,“ povedal Wolff po VC Maďarska pre Autosport.com a dodal: "Nie je fér, aby som povedal, či zostane, alebo odíde.
Zhromaždíme si všetky údaje v jeho prospech a neprospech. Pre tím odviedol veľký kus práce. V prípade jeho odchodu chceme, aby pristál hladko. Zaslúži si to."
Z jeho slov vyplýva, že ak by Bottasovi tím neponúkol novú zmluvu, snažil by sa mu nájsť na ďalší ročník iného zamestnávateľa.
Kohúti sa v Mercedese nestretnú
Prázdniny vo formule 1 tradične poskytujú priestor na prestupové špekulácie. Predpokladané voľné miesto v Mercedese je vďačnou témou dohadov. Hovorilo sa o príchode Verstappena či dvojnásobného šampióna Fernanda Alonsa, ktorý vlani ukončil kariéru v F1. Wolff tvrdí, že s týmito menami (v sezóne 2020) neráta.
V prípade Alonsa odrádza Wolffa jeho spoločné pôsobenie s Hamiltonom v McLarene v turbulentnom ročníku 2007. Vzťah dvojice pretekárov mal od ideálneho ďaleko a jazdecký titul im napokon o jediný bod vyfúkol Kimi Räikkönen z Ferrari.
„Nechceme opakovať príbehy z toho obdobia,“ zavrhol Wolff pre Gazzetta dello Sport priam rozprávkový scenár pre nejedného fanúšika F1. „Aj špičkové tímy majú svojho ‚alfa‘ jazdca. Nestačí byť len dobrým pilotom, ale je potrebné splniť aj príslušné okolnosti,“ naráža na problém opätovaného jazdenia dvoch kohútov v rovnakých farbách.
Šéf sa radil aj s Hamiltonom
Rozhodovať sa teda s najväčšou pravdepodobnosťou bude medzi zotrvaním Bottasa a angažovaním rezervného pretekára Mercedesu Estebana Ocona. Dvadsaťdvaročný ambiciózny Francúz vlani jazdil vo farbách Force India, súčasného Racing Pointu. O miesto prišiel, keď tím prevzal miliardár Lawrence Stroll a k skúsenému Sergiovi Pérezovi posadil syna Lanca.
„Sme zodpovední za progres našich mladíkov, ale aj za jazdcov, ktorých máme v súčasnom monoposte. Kto sa postaví v marci na austrálsky štart? Je to ťažké, Bottas aj Ocon si to zaslúžia. Rovnaký názor má aj Lewis,“ priznal Wolff debaty s obhajcom Hamiltonom.
Bývalý pretekár, Bottasov predchodca v Mercedese, Nico Rosberg si myslí, že Maďarsko bolo bodom zlomu a Fín prišiel o šancu na predĺženie zmluvy: „Posledné dvoje pretekov boli pre Bottasa boj. Podľa mojich informácií sa snaží Mercedes dostať do kokpitu Ocona.“
Zmluva ako darček k jubileu?
Ďalšiemu šampiónovi F1 Jacquesovi Villeneuveovi sa to nepozdáva: „Ocon ešte nič neukázal. Neviem, aký je dobrý, ale nepodstúpil by som také riziko. Mercedes musí pokračovať s Bottasom. Koľkokrát dosiahol tím v tejto sezóne double? Bottas je často rýchlejší ako Hamilton, mal skvelé kvalifikácie aj preteky. Ak by bol o pol sekundu pomalší ako vlani, bolo by nahradenie iným pilotom namieste. Ale teraz to tak nie je, načo by to robili?“
Bottas si momentálne užíva voľné chvíle vo svojom rodisku neďaleko Lahti. Milovník prírody a športov pod holým nebom sa cez víkend zúčastnil na pretekoch v duatlone, ktoré nesú jeho meno. K svojej situácii sa vyjadril ešte pred odletom za oddychom v Škandinávii.
„V takýchto chvíľach vo formule 1 potrebujete mať plán B a možno aj C. Keď bojujete o zmluvu, prirodzene jazdíte na limite, no mne to nepomáha. Niekto si možno myslí, že pod tlakom podávajú jazdci lepšie výkony, ale ja nie,“ povedal pre ESPN Bottas, od budúcej stredy tridsiatnik.
Akú príchuť bude mať oslava jubilea?