Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda EURO 2024 LOH 2024 Výsledky výsledky

Po tučkovi ani stopy. Formulový talent zviditeľňuje Slovensko

Lauda, Rosberg, Hülkenberg... To sú len niektorí úspešní formuloví jazdci s menom Nikolas (či jeho variáciami). Jeho preklad je výstižný - víťaz.

21.06.2019 20:19
Nikolas Szabó Foto:
Nikolas Szabó ozdobil formulovú premiéru na Hungaroringu dvoma víťazstvami.
debata

Aj slovenský motoristický šport sa môže pochváliť talentovaným nositeľom tohto mena. Nikolas Szabó postupne nazerá do sveta prestížnych šampionátov. Dvadsaťročný Štúrovčan môže byť nasledovateľom úspešných mladých pretekárov spod Tatier Richarda Gondu či Mateja Homolu.

Z motokár do formule

Po ovládnutí domácej motokárovej scény a kvalitných výsledkoch v medzinárodnom meradle sa tento rok posunul o úroveň vyššie. Vo farbách maďarského Gender Racing Team-u odštartoval v seriáli ESET V4 Cup. Hodnotenie kategórie Formule Renault 2.0 našich južných susedov dokonca vedie o štyri body.

Právom, vstúpil do nej ako víchor. Formulovú premiéru v polovici apríla na Hungaroringu ozdobil dvoma víťazstvami. Vybojované body sa mu započítavajú aj do majstrovstiev zóny strednej Európy (CEZ) pod hlavičkou medzinárodnej federácie FIA.

Vôňu benzínu a spálených pneumatík si Nikolas zamiloval. Na motošporte ho fascinuje predbiehanie, má rád pocit z jazdy na hrane, rýchlosti či krátkych brzdných dráh. Atmosféru pretekov si užíva naplno, nerobí mu problém ani cestovanie, malý stres pred štartmi ho dokáže nabudiť.

Podobne ako väčšina elitných jazdcov, odkrúžil svoje prvé kolá v motokáre. Premiéru zažil v roku 2009, keď mal 10 rokov. Nie je to neskoro?

„Ani nie, ale je pravda, že začať s motokárami je ideálnejšie o nejaké dva roky skôr. Na začiatku pretekárskej kariéry je dôležité mať po boku človeka, ktorý je v tomto svete doma. Dá vám jazdecké rady, aby ste si nezvykli na nič iné. Odvykanie si od zlých vlastností v motokárach je veľmi ťažká procedúra,“ upozorňuje na začiatočnícke chy­by.

Váži toľko ako pred 10 rokmi

Bez prvotných skúseností s motokárami ani neodporúča venovať sa okruhovým športom. „Dajú vám najlepšie základy. Musíte sa naučiť dávať pozor na viac vecí naraz, pracovať s telemetriou, predbiehať, šetriť pneumatiky, zžiť sa s presnou jazdou,“ vymenúva Nikolas.

Priznáva, že musel vynaložiť veľké úsilie na to, aby sa dostal na súčasnú pretekársku úroveň. Jeho formovanie v kolotoči rýchlych kolies neprebiehalo len z mentálnej stránky, ale aj fyzickej.

„Predtým, ako som sa začal venovať motošportu, bol som malý tučko bez predstáv, čím by som raz chcel byť. Ako dvadsaťročný mám približne takú váhu, akú som mal pred 10 rokmi. Mám motiváciu a pracujem na svojej budúcnosti. Uvedomil som si, že keď pre to nič nespravím, nikdy nebudem úspešný,“ hovorí cieľavedomo. Dodáva, že pri premene si uvedomil, že sa z neho stal plnohodnotný človek.

Odmenou za vytrvalosť boli úspechy: štyri tituly majstra Slovenska, 5. miesto v šampionáte FIA CEZ či 7. priečka na majstrovstvách Európy. Nestratil sa ani pri štartoch na svetových šampionátoch. Najlepším výsledkom v súperení s najlepšími bolo 20. miesto spomedzi 72 jazdcov v roku 2015.

Pred troma rokmi sa mu v elitnej konkurencii podaril husársky kúsok – vyjazdil si prvé miesto na štarte. Práve tento úspech si (doteraz) najviac cení.

„Na čele pretekov som strávil viacero kôl. Pocit, že súťažím s najlepšími pretekármi sveta a z prvej priečky pred sebou nevidím nikoho, bol neuveriteľný. Som na to hrdý, aj keď sa preteky napokon skončili smolne (po prísnom treste klesol v cieli z deviatej na 28. priečku, pozn.). Pre zážitky, ktoré som získal, sa oplatilo všetko, čo som do motošportu dal. Stálo za to zmeniť myslenie a vypotiť stovky litrov na tréningoch,“ nahráva na ďalšiu tému.

Peniaze nad talent

Drina v posilňovni a nabehané kilometre sú neoddeliteľnou súčasťou prípravy jazdcov. Nikolas trénuje 4–5 dní do týždňa, cíti, že nadobudnutá sila ho posúva vpred.

„Fyzická príprava je veľmi dôležitá. Tréningový plán mi umožňuje byť maximálne pripravený na ťažkosti, ktoré ma môžu sprevádzať v monoposte. Myslím si, že motokáry sú náročnejšie z fyzickej stránky, formule zas z mentálnej. V motokárach sa deje všetko rýchlo, za jednou zákrutou nasleduje ďalšia, svaly si nemajú kedy oddýchnuť. K tomu si predstavte kombinézu, v ktorej rozhodne nie je chladno,“ usmieva sa.

Pri porovnaní rýchlych strojov odľahčene hovorí, že formula je v podstate väčšia motokára. „Vo formule sa veci dejú pomalšie, trate sú široké, rovinky oveľa dlhšie, pri rýchlosti na rovinkách sa však treba veľmi sústrediť. Nie je jedno, či zabrzdím o pol sekundy skôr alebo neskôr. To všetko dokáže pretekára vyčerpať. Práve na brzdy som si pri prechode z motokár do formúl musel najviac zvykať. Na ,fyzičku' je tohtoročný model formule jednoduchší ako motokára,“ objasňuje blondiak.

Nikolas si na vlastnej koži zažil – a zažíva – finančné úskalia špičkového motošportu. „Peniaze sú dôležitejšie ako talent, bohužiaľ,“ vzdychne si a pokračuje: „Na Slovensku sa motošport veľmi nepodporuje, získať u nás sponzorov je ťažšie ako vyhrať lotériu. Mal som veľmi veľa možností účinkovať vo svetovo uznávaných formulových alebo iných pretekárskych tímoch, len vždy chýbali peniaze.“

Mladík neskrýva ambície, ale zároveň stojí nohami na zemi. Aj pri slovách o posune sľubne rozbehnutej kariéry je opatrný. Uvedomuje si, že ani vynaložené maximum nemusí stačiť na splnenie snov.

„Všetko záleží na financiách. Už mám toľko rozumu, aby som pochopil, že kým nemám ocina milionára, nemám šancu pretekať tam, kde by som naozaj chcel,“ úprimne opísal vratké schodíky do sveta vyšších sérií.

Priznáva, že s prosbou o podporu pretekárskej kariéry sa obrátil na vyše 500 slovenských firiem. „Na e-maily mi odpovedalo asi desať, aj to negatívne. Nezískal som ani euro. Momentálne mám dvoch sponzorov – ocina a jednu stavebnú firmu,“ dopĺňa.

Jeho rozpočet na jednu sezónu domáceho šampionátu a majstrovstiev strednej Európy v motokárach sa pohyboval okolo sumy 20 000 eur.

„Seriál, v ktorom jazdím, nestojí viac, ale keby som mal ambíciu predstaviť sa napríklad na majstrovstvách Európy vo Formule 3, museli by sme k tejto sume pridať jednu nulu. To pre mňa nie je reálne,“ priznáva.

Senna bol výnimočný

Formulu 1 sleduje, ale viac ho bavia jej sprievodné šampionáty F3 a F2. „Sú v nich rovnaké autá a vidíme krásne preteky, čo sa v F1 veľmi často nestáva,“ odporúča fanúšikom často neocenené divadlo.

Víkendová veľká cena Francúzska F1 (štart pretekov v nedeľu o 15.10, priamy prenos Sport2) bude tak trochu v tieni kontroverzného trestu Sebastiana Vettela, po ktorom „jeho“ kanadský triumf pripadol Lewisovi Hamiltonovi.

„Konečne sme videli obrat, ale FIA sa zrejme na začiatku rozhodla, že každé preteky musí vyhrať pilot Mercedesu… Myslím si, že Ferrari sa v niekoľkých pretekoch dočká víťazstva, ale majstrom sveta bude Hamilton a Mercedes,“ nepochybuje.

Jeho pretekárskym vzorom je legendárny Ayrton Senna. „Bol výnimočný, jeden z najlepších v histórii F1. Motivujú ma jeho ,hlášky' a všetko, čo v živote dosiahol. Zaznamenal neskutočné výsledky a pritom zostal človekom,“ dodáva na adresu ikony.

Slovenskí fanúšikovia budú môcť vidieť Nikolasovo umenie v kokpite v druhej polovici augusta na Veľkej cene SR. Predvedie im ho vo Formule Renault 2.0. „Cieľ bude rovnaký ako zakaždým – zvíťaziť. Na svoju formulovú premiéru na Slovensku sa veľmi teším,“ uzatvára.

TV Pravda: Niki Lauda nám zanechal veľké dedičstvo, vraví šéf FIA Jean Todt, ktorý navštívil Bratislavu
Video

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #motokáry #Nikolas Szabó #Formula Renault 2.0