V piatok navštívil Bratislavu Jean Todt. Výraznú postavu svetového motoristického športu prijal minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Miroslav Lajčák.
Todt je prezident Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) a zároveň vyslanec generálneho tajomníka OSN pre oblasť bezpečnosti cestnej premávky.
„Ľudia odjakživa považovali motošport za nebezpečný, ale v tejto oblasti sa veľa zmenilo,“ povedal na úvod stretnutia s novinármi na pôde rezortu diplomacie.
„Nie je to pre mňa len šou, ale aj laboratórium. Pretekárske autá, trate, ich vybavenie či pravidlá sú bezpečnejšie, zlepšili sme aj lekársku starostlivosť po nehodách. V tomto smere si zaslúži uznanie aj váš okruh Slovakia Ring, ktorý sa ešte skvalitní,“ dodal 73-ročný Francúz.
Začínal ako jazdec v rozličných šampionátoch, no zakrátko prešiel na pozíciu spolujazdca v rely tíme Peugeot. Zo sedačky sa dostal do manažmentu a francúzska značka pod jeho dohľadom začala zbierať úspechy. Tie zvýraznil po prestupe do formule 1. V štruktúrach tímu Ferrari pracoval 16 rokov. Za šéfa FIA ho zvolili v októbri 2009.
Súzvuk človeka a stroja
Nechýba mu jeho niekdajšia práca?
„V motošporte sa pohybujem už 50 rokov, cítim sa byť požehnaný. Každú kapitolu som si užíval. Prešiel som si náročnými momentmi, no niekedy si ich zapamätáte viac ako tie ľahké. Na pozícii šéfa FIA som šťastný. Beriem to tak, že motošportu niečo vraciam,“ zamyslel sa.
Imponuje mu v ňom najmä súzvuk človeka a stroja.
„Vezmite si športy ako atletika, futbal či tenis. Automobil či motocykel do nich nemusíte zapájať, takže majú v podstate rovnaký základ. Autá pred 15 rokmi a teraz sa, pochopiteľne, veľmi zmenili, prešli vývojom. To isté sa stalo v motošporte,“ pokračoval.
Podľa niektorých fanúšikov sa atraktivita pretekov F1 oproti minulosti znížila.
„Stretol som sa s týmto názorom. Súvisí napríklad s nižšou hlučnosťou monopostov, ale aj zvýšením ich bezpečnosti či šetrnosti k životnému prostrediu. Pre mňa je to stále fascinujúci svet. Musíme si však dať pozor na to, aby mali pretekári stále dostatok priestoru na preukázanie jazdeckých kvalít,“ upozorňuje.
TV Pravda: Pozrite si v našom videu zábery z hlavného mesta Rakúska pred rozlúčkou s Nikim Laudom
Ferrari praje úspech
Počas jeho pôsobenia vo vedení Ferrari získal Michael Schumacher päť majstrovských titulov (2000–2004), šiesty pridal Kimi Räikkönen (2007). Odvtedy sa však na šampióna v červenej kombinéze čaká. Vráti taliansky tím Mercedesu úder?
„To neviem, ale úspech mu rozhodne prajem,“ pousmial sa Todt.
„Zo začiatku som to mal vo Ferrari veľmi náročné, úspech sa dostavil postupne tvrdou prácou. Stále poznám veľa ľudí vo Ferrari, skonštruovali veľmi dobré auto, ale niečo im v súboji s Mercedesom chýba. Pre dobro športu verím, že sa to zmení a nebude to také predvídateľné ako dnes. Zažili sme rôzne éry – kraľovanie Williamsu, McLarenu, Ferrari a teraz Mercedesu. Stále je pred nami 75 percent sezóny a verím, že to ešte bude otvorené,“ vyjadril nádej na obrat.
Do sveta F1 nazrel aj 19-ročný syn Michaela Schumachera Mick, ktorý si vyskúšal testovanie elitných monopostov Ferrari a Sauberu. Momentálne pôsobí v šampionáte F2, vlani ovládol európsku F3.
„Je priskoro odhadnúť, či by mohol preraziť aj medzi špičkou. Je veľmi talentovaný jazdec a úžasný človek – podobne ako jeho otec, ktorý bol jeden z najväčších šampiónov F1. Musíme mu dať čas. Motošport miluje, je mu oddaný a držím mu palce,“ pochválil mladíka Todt.
V stredu dal vo Viedni posledné zbohom legendárnemu jazdcovi Nikimu Laudovi.
„Bol skutočnou ikonou F1, zaraďujeme ho medzi jej najslávnejšie mená. O jeho nehode z augusta 1976 vie snáď každý. Takmer zhorel, no o pár týždňov opäť sedel v monoposte F1. Poznal som ho veľmi dobre a bol som s ním často v kontakte. Zanechal nám veľké dedičstvo,“ zakončil Todt.