Slovenský motocyklista Štefan Svitko nedokončil tohtoročnú edíciu slávnej Rely Dakar. V ôsmej etape mu vypovedala službu jeho KTM-ka a nádej na veľmi dobrý výsledok bol v sekunde preč.
Na preteky som nezanevrel
„Sčasti to prebolelo, ale zároveň sa to neustále vracia späť,“ priznal 36-ročný Žaškovčan po návrate na Slovensko.
„V celom tíme bolo po mojom vypadnutí veľmi smutno. Snažili sme sa prísť na iné myšlienky, aj sme sa trochu nasmiali, ale v lietadle som na to myslel znova. Zaspávam s tým. Dakar, to nie je len šport, ale môj život. Ešte to veru chvíľu bude bolieť,“ doplnil sklamane.
Svitko sa na Dakare predstavil desaťkrát a jeho najlepší výsledok je druhé miesto spred troch rokov. Dvakrát obsadil piatu priečku, no dobre už pozná aj situáciu, keď sa vám šťastie obráti chrbtom. Do cieľa sa mu nepodarilo prísť štyrikrát – v rokoch 2011, 2013, vlani a tentoraz.
„Keď vypadnem vlastnou chybou po páde, bolí to viac fyzicky. Musíte sa dať zdravotne dokopy. Ale teraz to celé bolí o to viac, že som bol veľmi dobre pripravený a mal som preteky dobre rozbehnuté. Strašne veľa som Dakaru obetoval. Táto rely je len raz za rok a to je najväčší problém,“ vysvetlil, čo ho najviac hnevá.
Jedno je isté. Chuť postaviť sa znova na štart, mu nechýba. „Na Dakar som nezanevrel. Závisí len od sponzorov, ako sa ku mne postavia. Trikrát po sebe som nedosiahol dobrý výsledok. Ale azda pôjdu aj naďalej so mnou,“ dúfa Svitko.
Motorku vymení za lopatu
Ani po návrate domov ešte nevie, čo sa vlastne na motorke pokazilo.
„Keď nám ju doviezli do bivaku, mechanik ju naštartoval, sadol na ňu, ale po desiatich metroch zdochla. Pri aute sme potom polhodinu skúšali, v čom je problém, až kým sa nevybila batéria. Po oživení sme stroj naštartovali a odvtedy fungoval,“ uviedol.
Motorku dali pozrieť aj mechanikom fabrického tímu KTM, ale ani tí nezistili príčinu zlyhania. So Svitkom sa však dohodli, že po návrate do Európy, mu ju dôkladne pozrú vo fabrike. Úspešný pretekár vie, že minulý rok investoval do prípravy množstvo energie, času aj peňazí. Niektoré detaily teraz zmení.
„Na začiatku sezóny budem jazdiť o čosi menej a ušetrené peniaze investujem do záveru roka. Prvé dva dni na Dakare mi najlepší ušli, potom som už bol konkurencie schopný a štyrikrát po sebe som skončil na siedmej priečke. Rád by som šiel aj do Čile alebo Peru, ale to je zatiaľ hudba budúcnosti,“ prezradil.
Doma na Orave ho čakajú snehové záveje a tak si príliš neodpočinie. „Som pripravený týždeň lopatovať,“ rozosmial sa.
Podvodníci v Honde?
Nahnevalo ho, že sa priamo v Peru potvrdilo, že niektorí top jazdci počas pretekov podvádzajú.
„Benavides na Honde dostal penalizáciu, lebo si vybral inú trať, aby získal minúty k dobru. Hovorí sa o tom už roky, že najlepší jazdci majú svojich ľudí, ktorí im robia výhodnejšie trasy. Organizátori nám každý deň kontrolovali rollbooky, či tam nemáme iné značky, ako máme mať. V tankovačke jednej etapy však nezávislý fotograf odfotil Benavidesovu motorku a na nej bolo vidieť 15 poznámok k trati navyše. Namiesto piesku šiel po pláži na plný plyn a získal štyri minúty k dobru,“ opísal Svitko. „Ak to tak robili jazdci na Honde celý čas, bodaj by nevyhrávali etapy,“ smutne doplnil.
Vysvetlil aj vtipnú epizódu s ťahaním zajacov z koterca, ktorú opisoval vo videu po šiestej etape. „Bol som vtedy naštvaný, že mi chcú dať penalizáciu, hoci som cez kontrolný bod prešiel. No vyriešilo sa to samé. To video sme urobili len zo srandy a predpokladám, že väčšina to hneď pochopila,“ skonštatoval.