Britský motošportový novinár a televízny komentátor David Addison v tomto roku načne svoju 28. sezónu komentovania zo svetových tratí. Okrem F1 sa špecializuje na viacero prestížnych sérií. Spolupracoval so stanicami BBC, Sky Sports či Eurosport a momentálne pracuje v ITV4.
Pravda sa s ním rozprávala pred víkendovým štartom novej sezóny F1.
Bude v novej sezóne pokračovať dominancia Mercedesu?
Mercedes s Lewisom Hamiltonom zostáva najväčším favoritom na obhajobu titulu. Medzi vyzývateľmi však narastá túžba konečne ho zdolať. Ferrari sa síce zlepšuje, ale stále mu niečo chýba. Po vlaňajšom zakopnutí v druhej časti dobre rozbehnutej sezóny už nemôže dopustiť ďalšie zaváhanie.
Čo by malo Ferrari zmeniť, ak chce pomýšľať na úspech?
Jeho vedenie by nemalo nič ponechať na náhodu. Obrazne – všetky ingrediencie na majstrovský rok má pripravené, ale musí ich správne použiť. Nie som si však istý, či vytvorí perfektný recept. Naposledy sa Ferrari nahromadili technické problémy a zmarili mu boj o titul. Precízna práca inžinierov bude dôležitejšia ako komponenty použité v červených monopostoch.
Obhajca titulu Hamilton spopularizoval F1 aj mimo okruhov. Ako vnímate jeho extravaganciu?
Viacerým tradičnejším fanúšikom sa nepáči jeho imidž, tetovania či vystupovanie v štýle rapovej hviezdy. Iní ho milujú práve vďaka tejto prezentácii… Jedno je isté – momentálne je jediným pretekárom, ktorý dokáže dostať formulu 1 zo športových rubrík na titulné strany veľkých periodík.
V čom spočívajú jeho pretekárske kvality?
Lewisovo odhodlanie spojené so sedačkou najlepšieho tímu súčasnosti vytvára dokonalý súzvuk. Vďaka takejto kombinácii si právom vyslúžil status najobávanejšieho jazdca v štartovom poli. Patrí medzi najlepších pretekárov svojej generácie, je veľký zážitok sledovať jeho jazdu.
Dočkáme sa v tomto ročníku prekvapenia? Ktorý jazdec by mohol byť čiernym koňom?
Za vychádzajúcu hviezdu považujem mladíka Estebana Ocona. Má však šancu preukázať svoje kvality v tíme ako Force India? V podobnej situácii je aj nováčik Charles Leclerc. Potrebuje čas, aby naplno zažiaril – presne ako jeho stajňa Sauber, ktorú podporuje Alfa Romeo.
Slávna značka sa vracia do kolotoča po 30 rokoch. Čo očakávate od tohto spojenia?
Som veľký fanúšik Alfy Romeo, takže dúfam, že toto partnerstvo bude fungovať. Dodávateľom motorov je Ferrari a tím určite nenechá trpieť. Myslím si, že postupne sa dočká progresu.
Tradičná stajňa McLaren prešla z nevydarenej spolupráce s Hondou k Renaultu. Obnoví svoju slávu?
Teoreticky môže. McLaren je už však iný tím ako v najúspešnejšom období pod vedením Rona Dennisa. Po tom, ako ho nahradil Martin Withmarsh, sa začal postupný úpadok značky. Pripomína mi to Williams. Mal jednu zlú sezónu, ktorá viedla k ďalšej a napokon z toho bola celá neúspešná dekáda. Obávam sa, že McLaren sa momentálne viac sústreďuje na PR a marketing a jeho návrat na čelné pozície sa dostáva na vedľajšiu koľaj. Je to trestuhodné marenie kvalít Fernanda Alonsa.
Zvýšenie bezpečnosti zavedením svätožiary podľa niektorých jazdcov odstránilo typický znak F1, ktorým je otvorený kokpit…
Súhlasím. Monoposty vyzerajú príšerne a začínajú pripomínať špeciály LMP. Prečo sa k tomuto kroku nepristúpilo pred piatimi rokmi? Riziká pre pretekárov boli rovnaké. Je to nepremyslený krok, ktorý veľa nevyrieši. V okolí svätožiary je veľa voľného priestoru pre lietajúce objekty, ktoré by mohli spôsobiť zranenia. Ak to bol taký nevyhnutný krok, prečo ju nemajú série ako F3, Formula Nippon či Formula Renault? Bol by som radšej, keby so do formule 1 dostali pravidlá, v ktorých by bolo použitie tohto doplnku dobrovoľné.
Túto zmenu síce neinicioval nový vlastník F1 Liberty Media, prináša však iné novinky. Akú budúcnosť môžu fanúšikovia očakávať pod jeho vedením?
Je ťažké predpovedať ďalšie kroky majiteľov, na čele F1 nie sú dlho. Pochybujem, či značke pomôže nové logo či zrušenie hostesiek na štarte. Zatraktívni to pretekanie? Nie. Znížia sa náklady? Nie. Kľúčové problémy zatiaľ Liberty nerieši, čo ma trochu znepokojuje. Akoby jej chýbali schopnosti robiť veci tak ako Bernie Ecclestone. Jej predstaviteľom však treba dať čas. Až ten ukáže, kam privedú tento šport.