Na zväčšených kolesách, pripomínajúcich sedemdesiate roky, drží v zákrutách stopu ako prilepený. Ide o nový Mercedes s trojnásobným šampiónom a úradujúcim vicemajstrom sveta formuly 1 Lewisom Hamiltonom. "Milujem túto prácu,“ kričí spoza volantu do mikrofónu pri rozrážaní kvapiek popoludňajšieho dažďa v Silverstone.
Fanúšikovia si už zvykli, že kráľovská automobilová trieda kažodoročne prináša novinky. V najbližšej sezóne – odštartuje tento víkend v Austrálii – sa dvadsať pretekárov z desiatich tímov bude musieť popasovať s najvýraznejšou zmenou od ročníka 2014.
Vtedy presedlali z atmosférických 2,4 litrových osemvalcov na 1,6 litrové šesťvalce s turbom. Revolúcia sa však teraz netýka motorov, ale najmä aerodynamických prvkov.
Nové modriny a vypracované krky
Zmeny v rozmeroch prítlačných krídiel spolu s veľkými pneumatikami poskytujúcimi silnejšiu priľnavosť, zrýchlia autá v zákrutách až o 40 km/h. Čas na jedno kolo by sa tak mohol zlepšiť oproti vlaňajšku až o päť sekúnd. Sťažia však ovládateľnosť a preťaženie poriadne preverí fyzickú pripravenosť jazdcov – najmä v oblasti krku.
"Podliatiny a modriny mám na miestach, kde sa doteraz nevyskytovali,“ opísal Hamilton pre oficiálnu stránku šampionátu svoje pocity po prvom testovaní v Barcelone. "O pár mesiacov budeme mať všetci vypracované krky,“ dodal s úsmevom.
Jeho minuloročný tímový kolega a úradujúci držiteľ titulu Nico Rosberg po nečakanom ukončení kariéry zostal v spojení s motošportom. Ako ambasádor Mercedesu si však súťažný štart v novom aute neužije. „Sú to úplné monštrá! Z pretekárov sa budú musieť stať gladiátori, aby tieto monoposty udržali. Dokonale otestujú ich fyzické limity. Ľahko sa môže stať, že niekto príde o víťazstvo, pretože už jednoducho nebude vládať. Ale presne takto sa majú preveriť schopnosti profesionálnych športovcov,“ uviedol Nemec pre BBC.
Vettel: Nemám krištáľovú guľu
Štartové pole čelí veľkej neznámej a v novej ére začína od nuly. Podľa expertov sa zmení spôsob boja, sťažia sa možnosti na predbiehacie manévre, aj menšie chyby môžu mať oveľa väčší, až fatálny dopad na výsledky ako doteraz. Prichádza šanca ukončiť trojročnú suverenitu Mercedesu? Zuby si brúsia najmä vo Ferrari a Red Bulle.
"Z pohľadu jazdca sa zlepšilo všetko. Brzdenie, prejazd zákrut, priľnavosť… Je to ako aspirín, liek na všetko!“ tešil sa štvornásobný šampión Sebastian Vettel z Ferrari v rozhovore pre Auto Motor und Sport. Pri prognózach súboja svojho tímu s Mercedesom je opatrný. "Stále nás čaká veľa práce a na iných sa nepozeráme. Nemám krištáľovú guľu. Mám dve iné, ale tie mi veľa nepovedia,“ naznačil svoju otrávenosť s touto témou.
Pred úvodom ročníka tradične pomenoval svoj monopost, tentoraz preň zvolil meno Gina. Zároveň vyzval Bernieho Ecclestona, aby si v Melbourne posedeli pri stolovej hre backgammon. Ten mu odpovedal, že musí počkať až do Bahrajnu (tretie podujatie 16. apríla).
Luxusná reštaurácia vs. hamburgerový stánok
Začiatkom tohto roka sa meno 86-ročného Brita skloňovalo v súvislosti s odchodom z pozície výkonného riaditeľa formuly 1. Jej majiteľom sa stala americká spoločnosť Liberty Media. Nový vlastník by chcel postupne vrátiť do kalendára tradičné veľké ceny, zatraktívniť slávnu značku pre sponzorov a dostať ju bližšie k fanúšikom.
"V Amerike je bežné, že ľudia chodia do padoku, rozprávajú sa s pretekármi a sadajú si do ich áut,“ vyjadril sa Ecclestone pre Mail on Sunday. "Môj pohľad je odlišný. Všetci chcú chodiť do podniku, v ktorom nemôžu nájsť voľné miesto. Vo formule 1 som mal päťhviezdičkovú michelinskú reštauráciu a nie stánok s hamburgermi. Kuchyňa teraz bude prístupnejšia a ktovie, možno bude mať aj lepšiu chuť,“ dodal čestný predseda predstavenstva.
Anketa Ukončia nové pravidlá dominanciu tímu Mercedes?
Richard Gonda, automobilový pretekár
V tejto chvíli sa dá len tipovať. Viac premiešaných súbojov si prajeme všetci. Nové technické pravidlá poskytli väčší priestor pre silné tímy ako Ferrari či Red Bull vymyslieť niečo lepšie ako v Mercedese, no strieborné šípy s kvalitnou zostavou budú stále silný súper. Po úspešných sezónach prichádzajú do Austrálie s výhodou, na začiatku ročníka však môže rozhodovať aj spoľahlivosť. Testy napovedali, že boj o čelo by mohol byť vyrovnaný, reálne rozloženie síl nám priblížia až prvé preteky.
Martin Koči, automobilový pretekár
Bude veľmi zaujímavé sledovať, akú rýchlosť budú mať nové autá. V každom prípade by mali vyzerať atraktívnejšie a mohli by splniť predpoklad najrýchlejších monopostov v histórii. V Mercedese teda po odchode Nica Rosberga budú pravdepodobne čeliť ďalšiemu výraznému faktu, a to, že niekto môže nové pravidlá využiť lepšie ako oni. V MS v rely prišla rovnaká zmena na začiatku sezóny a má obrovský úspech, autá sú atraktívnejšie, rýchlejšie a súboje zaujímavejšie.
Štefan Rosina, automobilový pretekár
Nečakal som to, ale predsezónne testy ukázali, že monoposty Ferrari sa dotiahli na mercedesy a táto sezóna nebude len o jednom tíme, ako v predchádzajúcich rokoch, ale minimálne o dvoch. Najmä v úvodných podujatiach. Dokonca si myslím, že Ferrari má aj trošku navrch. Predpokladám, že na špičku sa v priebehu roka dotiahne aj Red Bull, takže nás určite čaká veľmi zaujímavá bitka o víťazstvá a titul majstra sveta.