Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Volantom Richarda Gondu: Hamilton si ide po titul. Ohrozí VC USA búrka?

Automobilový pretekár Richard Gonda pozná väčšinu okruhov v kalendári formuly 1 osobne. Na modernej trati v americkom Austine budú mať výhodu monoposty so silnými motormi, očakáva sa dominancia Mercedesu, už istého víťaza Pohára konštruktérov. Lewis Hamilton má veľkú šancu potvrdiť zisk tretieho titulu majstra sveta. Prinášame vám postrehy slovenského jazdca pred Veľkou cenou USA, šestnástym podujatím sezóny.

24.10.2015 14:30
Richard Gonda Foto:
Richard Gonda.
debata

Trať v Austine je ďalším z moderných diel konštruktéra Hermanna Tilkeho, premiéru v kalendári formuly 1 mala pred tromi rokmi. Myslím si, že ide o jeden z najvydarenejších posledných kúskov z jeho dielne. Pripravil zmes pekných pasáži, inšpirovaných slávnymi okruhmi.

Rýchle pravé zákruty v prvom sektore môžu pripomínať Maggots – Becketts – Chapel, legendárnu časť Silverstone. Koniec druhého sektora sa zasa podobá na Hockenheim. Viackrát lomená predposledná pravá zákruta môže evokovať Istanbul. Tieto časti vytvárajú celkovo veľmi zaujímavú trať.

Špecifickým miestom po cieľovej rovinke je strmé (približne 40 výškových metrov) stúpanie do prvej zákruty. Vchádza sa do nej takmer naslepo. Dĺžka okruhu je niečo vyše 5 a pol kilometra, veľká cena má 56 kôl. Tohtoročné podujatie ohrozuje počasie. V oblasti úraduje tropická búrka, kvôli ktorej odložili aj druhý piatkový tréning. Odjazdil sa len prvý na vode s najrýchlejším časom Rosberga. Riešia sa aj rôzne scenáre, čo by sa mohlo stať, keby v sobotu neboli na trati vhodné podmienky. Kvalifikácia by sa v tom prípade mohla uskutočniť v nedeľu.

Dúfajme, že situácia sa znormalizuje. Dodávateľ pneumatík Pirelli priniesol do Austinu mäkkú a stredne tvrdú zmes, medzi nimi sa očakáva približne trištvrtesekundový rozdiel na jedno kolo. Povrch asfaltu je hladký. Tímy budú pravdepodobne voliť počas pretekov dvojzastávkovú stratégiu. Charakter trate si vyžaduje najmä stabilnú prednú časť monopostu, Najviac zabrať dostávajú predné pneumatiky, čomu sa prispôsobujú aj nastavenia. Podobne ako v Abú Zabí, kde taktiež nechýbajú rýchle esíčka a dlhá rovinka, sa volí vyššia úroveň prítlaku. Rovinka má dlžku viac ako kilometer, na jej konci sa veľmi prudko brzdí do ľavej zákruty číslo 12. Maximálna rýchlosť by tento rok mohla dosiahnuť 340 km/h, brzdí sa pod 100 km/h, jazdci teda prežívajú veľké preťaženie. Na brzdový pedál musia vytlačiť v prepočte 170 kg. Okrem štartovej rovinky sa DRS zóna nachádza aj na tomto mieste.

Dôležitú úlohu v Austine zohrávajú motory a ich výkon. Je to jedna z najnáročnejších veľkých cien na ich opotrebovanie. Prispievajú k tomu aj neštandardné teploty a vlhkosť. Aerodynamika sa dostáva k slovu v spomínaných rýchlych pasážach v prvom sektore.

Okruh by mohol najviac vyhovovať motorom Mercedes. Lewis Hamilton má pohodlný náskok na čele, už v nedeľu má veľkú šancu na to, aby obhájil majstrovský titul. Muselo by sa stať niečo veľmi neočakávané, aby sa sa nestal tretíkrát svetovým šampiónom. Jeho najbližší prenasledovateľ

Sebastian Vettel z Ferrari dostal trest desiatich pozícií na štarte, keďže v Austine dostane už piaty motor v sezóne. Hamiltonovu pozíciu tento fakt ešte viac posilňuje.

V posledných dňoch sa veľa diskutuje aj o Red Bulle a jeho dodávateľovi motorov na budúcu sezóny. Špekuluje sa o spojení s Hondou. Tento scenár podľa mňa nie je reálny, skôr si myslím, že sa budú naďalej usilovať o pokračovanie spolupráce s Renaultom. Prichádzajú k nemu noví kvalitní inžinieri, ktorých cieľom je urobiť veľký krok v motorizácii a presvedčiť Red Bull, že spoločne vytvoria kvalitný tím.

debata chyba
Viac na túto tému: #Veľká cena USA #Richard Gonda o F1