Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Volantom Richarda Gondu: Maďarsko bude aj spomienkou na Bianchiho

Automobilový pretekár Richard Gonda pozná väčšinu okruhov v kalendári formuly 1 osobne. Veľká cena Maďarska je z pohľadu slovenských fanúšikov mimoriadne atraktívnou zastávkou, najmä pre dobrú dostupnosť. Každoročne sa na ňu tešia, organizujú zájazdy a viacerí dôkladne poznajú aj jej okolie.

25.07.2015 13:00
Richard Gonda Foto:
Richard Gonda.
debata

Trať je špecifická svojou pomalosťou, mnoho jazdcov ju prirovnáva k tvaru hlavy Mickey Mousa, volajú ju aj maďarské Monako, ktoré svojím charakterom pripomína. Dominujú na nej pomalé zákruty jazdené nízkymi prevodovými stupňami. Ponúka aj niekoľko stredne rýchlych zákrut a krátkych roviniek. Zaujímavosťou je, že aj keď sa Hungaroring považuje za jednu z najpomalších tratí, jazdci dosahujú priemernú rýchlosť až 190 km/h. Na trati je veľmi náročné predbiehať, preto kľúčom k úspechu je vyjazdenie si poprednej štartovej pozície v sobotňajšej kvalifikácii. Najlepšiu možnosť na predbiehanie poskytuje koniec cieľovej rovinky, kde sa aj tento rok môžeme tešiť na zaujímavé manévre.

Na Hungaroringu som jazdil v rámci formulových sérií a v prototype RS01. Mám teda predstavu o tom, čo všetko si žiada trať počas rýchlej jazdy. Oproti predchádzajúcim pretekom v Silverstone ide o veľkú zmenu. Tímy museli značne „prekopať“ monoposty, pred výjazdom na trať ich nastavili úplne inak. Je veľmi dôležité mať dobrý mechanický grip, kvôli spomínaným pomalým zákrutám sa tu využíva vysoká úroveň aerodynamického prítlaku. Inžinieri sa preto snažia jazdcom dodať auto, ktoré by okrem pomalých zákrut a výjazdoch z nich, bolo stabilné aj pri prudkých zmenách smeru v druhom sektore okruhu. Dôležité je správne nastavenie trakcie. Asfalt je dosť hrboľatý a, čo je typickým obrazom letného počasia s vetrom, býva aj značne zaprášený.

Lewis Hamilton vyhral Veľkú cenu Maďarska už... Foto: Reuters, LASZLO BALOGH
Lewis Hamilton Lewis Hamilton vyhral Veľkú cenu Maďarska už štyrikrát.

Preteky formuly 1 sú vypísané na 70 kôl. Trať nie je príliš náročná na spotrebu paliva. Často sa pridáva a uberá plyn, čo je veľmi nápomocné pre rekuperačné systémy. Brzdy tu nedostávajú až tak zabrať, keďže jazdci nebrzdia do zákrut z veľmi vysokých rýchlostí. Najdlhšia brzdná dráha nasleduje po cieľovej rovinke.

Hungaroring sa vyznačuje vysokou teplotou a horúcim asfaltom. Tímy volia stredne tvrdú a mäkkú zmes pneumatík. Keby tu nasadili len mäkšie zmesi pneumatík, rýchlo by ich opotrebovali a na trati by dlho nevydržali. Pri náročnosti predbiehania môže pokazená boxová zastávka znamenať v konečnom umiestnení veľa.

Celý víkend sa bude niesť v znamení spomienky na Julesa Bianchiho. Jeho smrť veľmi zasiahla motoršportovú komunitu a ukázala, že jazdci vo formule 1 musia stále počítať s vysokou mierou rizika. Niektoré bezpečnostné opatrenia sa sprísnili, pribudol napríklad virtuálny safety car, je však škoda, že k tomu muselo prísť až po takejto tragédii.

Viacerí pretekári na štvrtkovej tlačovej konferencii vyjadrili ľútosť nad smutnou udalosťou. Zároveň sa však zhodli, že po tom, ako si sadnú za volant a zatvoria štít, snažia sa odviesť čo najlepšiu prácu. Sú to profesionáli, ktorí musia jazdiť na hraniciach svojich možností a veria, že táto udalosť neovplyvní ich rýchlosť na trati.

Viacerí priaznivci si určite spomínajú na ťažkú nehodu Felipeho Massu, ktorú mal práve v Maďarsku. V roku 2009 ho zasiahol do hlavy úlomok z iného monopostu. Priznal, že keď prechádza inkriminovaným miestom, na nepríjemný moment vôbec nemyslí. Viacerí jazdci majú na monopostoch či prilbách odkazy pre Julesa. Pred štartom mu venujú minútu ticha a číslo 17 dokonca na jeho počesť vyradia z formuly 1, žiadny pretekár si ho už pred sezónou nebude môcť zvoliť.

Najväčšími favoritmi na triumf sú opäť jazdci Mercedesu. Predpokladám, že Ferrari si opäť zachová pozíciu za Mercedesom. Výkony pretekárov Red Bullu by sa na tejto trati mohli zúročiť a verím, že pri dobrých pretekoch by mohli zviesť súboj o pódium. Podobný dobrý víkend by mohlo mať aj Toro Rosso, ktorým trať mohla vyhovovať.

McLaren stále bojuje so spoľahlivosťou, chýba im väčší výkon, no postupne je vidieť mierny progres. Jazdci tvrdia, že so šasi sú spokojní, ale aby sa dostali dopredu, potrebujú zlepšiť výkon motora a na to potrebujú vyššiu spoľahlivosť. Po pretekoch v Maďarsku nasleduje letná prestávka, počas ktorej pretekári a konštruktéri načerpajú nové sily a budeme sa tešiť, že v Spa chytí šampionát opäť nový dych.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Veľka cena Maďarska #Richard Gonda o F1