Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Volantom Richarda Gondu: Hamilton si doma verí, no nebude to mať ľahké

Automobilový pretekár Richard Gonda pozná väčšinu okruhov v kalendári formuly 1 osobne. Svetoznámu trať Silverstone, dejisko víkendovej Veľkej ceny Veľkej Británie, považuje za jednu z najatraktívnejších zastávok. Okrem favorizovaného Mercedesu by mohla vyhovovať aj jazdcom Williamsu. Prinášame vám postrehy slovenského jazdca pred deviatym podujatím sezóny.

03.07.2015 15:00
Richard Gonda Foto:
Richard Gonda.
debata

Okruh Silverstone má neopakovateľné čaro, atmosféra v jeho legendárnom areáli sa dá priam krájať. Na inak pokojný zelený vidiek počas pretekárskeho víkendu mieria tisícky fanúšikov. Tí si dianie na trati i mimo nej naplno užívajú a vedia oceniť kvalitné výkony jazdcov. Angličania dokážu zaplniť tribúny nielen počas formuly 1, ale holdujú aj iným sériám, ktorých je počas sezóny požehnane. Mal som možnosť byť súčasťou takéhoto nadšenia a v septembri ho na vlastnej koži zažijem znova, počas pretekov Renault Sport Trophy, Worlds Series by Renault. Nečudujem sa, že viacerí pretekári sa na toto podujatie tešia najviac z celého kalendára. Podobný zážitok totiž zažijú len na máloktorých miestach.

Pre samotnú formulu 1 ide takpovediac o domácu trať, keďže až sedem tímov má v blízkosti svoju fabriku. Ďalším lákadlom sú domáci jazdci na štartovom poli – najmä Lewis Hamilton a Jenson Button.

Tradičné podujatie prináša zmes veľmi rýchlych zákrut, veľa roviniek a iba niekoľko tvrdých brzdení. Asfalt je kvalitný, oproti ostatným tratiam neponúka až také agresívne obrubníky. Jazdci ich preto využívajú často a radi, hlavne vo vysokorýchlostných zákrutách. Dokonalým príkladom sú esíčka Maggots a Becketts. Za týmito vlásenkami je umiestnená DRS zóna, na ktorej konci monoposty dosahujú rýchlosť okolo 320 km/h.

Druhá DRS zóna sa nachádza v prvom sektore po štvrtej zákrute. V roku 2010 prešiel okruh zmenami a aj táto časť prešla obnovou. Presunula sa cieľová rovinka a boxy, ich pôvodné umiestnenie stále využívajú niektoré šampionáty.

Trať je z pohľadu pilota veľmi atraktívna. Krátko po štarte nasleduje veľmi rýchla pravá zákruta, pri nájazde do nej dosahujú monoposty rýchlosť okolo 300 km/h a iba veľmi málo sa uberá z plynu. Jazdci tu využívajú pravý obrubník, ktorý je pomerne plochý. Súčasťou tohto miesta je mierny horizont a trafiť ideálny prejazd nie je jednoduché. Po ňom sa využíva celá šírka trate a vychádza sa skoro až k čiare.

Ľavotočivá zákruta môže niektorým autám spôsobovať problém, hoci aerodynamika formuly 1 ju zaraďuje „k povinnej jazde“. Pre pilotov by nemal byť problém udržať auto na trati. Prichádza prvé tvrdé brzdenie do novej pasáže, ktorou je veľmi pomalá pravá a ľavá zákruta. Veľmi dôležitou je stabilita na brzdách, kvalitný mechanický grip a dobrá trakcia. Na následný výjazd na jednu z najdlhších roviniek okruhu sa kladie veľký dôraz.

zväčšiť Davy fanúšikov oslavovali vlani v Silverstone... Foto: SITA/AP, Rui Vieira
Lewis Hamilton Davy fanúšikov oslavovali vlani v Silverstone triumf domáceho jazdca Lewisa Hamiltona. Poteší ich aj v nedeľu?

Nasleduje ľavotočivá zákruta vo veľmi rýchlom nájazde, po nej prešmyk do dlhšej pomalšej pravotočivej zákruty. Tu je potrebné mať veľmi stabilné auto z pohľadu aerodynamiky a prítlaku. Z nej vychádzame na starú cieľovú rovinku. Pravotočivá zákruta nás vyvedie k úsekom Maggots, Beckets a Chapel, obľúbenému miestu pretekárov i fanúšikov. Tieto esíčka v sebe majú všetko, čo charakterizuje okruh Silverstone. Prichádza tu k prudkým zmenám smeru pri vysokej rýchlosti, pri Beckets sa trochu uberie z plynu a sústreďuje sa na správnu pozíciu auta na kvalitný výjazd.

Ide o jednu z najkrajších pasáží na svete, porovnateľnou s Eau Rouge v belgickom Spa-Francorchamps. Na tomto mieste mám vždy zimomriavky. Keď jazdec trafí ideálnu stopu, môže získať veľa. A naopak, aj stratiť, keďže tu nie je žiadny priestor na chybu. Výbehové zóny sú síce veľké, ale každé čo i len malé zlyhanie má veľmi negatívny vplyv na celkový čas. Prechádzame na rovinku s DRS zónou, na ktorej mal Kimi Räikkönen vlani nehodu. Do ďalšej zákruty sa vchádza veľmi neskoro. Fanúšikovia si určite spomínajú na moment, keď tu pred rokmi havaroval Michael Schumacher a zlomil si nohu.

Výjazd z tejto zákruty je veľmi rýchly a do veľkej miery sa využíva obrubník, ktorý dosť destabilizuje monopost a už v tréningoch môžeme byť svedkami častých výletov mimo trate. V ďalšom prudkom brzdení hneď za vjazdom do boxov je šikana na ľavú stranu. Je to pomalé miesto, na ktorom je dôležitý mechanický grip. Posledná pravotočivá zákruta je veľmi ťažká, v kvalifikácii a v pretekoch budú rozdiely v prejazdoch kvôli pneumatikám a palivu veľké. Vo všetkých rýchlych zákrutách je efekt ťažšieho auta výraznejší a pretekár mu musí prispôsobovať jazdecký štýl. Čím je rýchlosť vyššia, tým sú väčšie aj odstredivé sily a auto sa viac namáha.

Očakávame slnečné počasie s vysokými teplotami, čo je na Anglicko dosť neobvyklé. Fanúšikovia sú zvyknutí skôr na chladnejšie a veterné počasie. Horúci asfalt a rýchle zákruty dajú pneumatikám zabrať. Ich dodávateľ Pirelli má pripravenú tvrdú a stredne tvrdú zmes. Stratégia s pneumatikami je v Silverstone veľmi dôležitá k celkovému úspechu. Špecifikom je aj fakt, že brzdy sa veľmi rýchlo schladia a je náročné držať ich „nažive“. Tímy sa tak musia pri nastavovaní zamerať aj na ne. Spotreba paliva je vyššia, väčšia časť, asi 60 percent trate sa ide na plný plyn.

Pohľady domácich priaznivcov sa budú upierať na obhajcu titulu aj minuloročného víťazstva Lewisa Hamiltona, priebežného lídra šampionátu. S tlakom domáceho prostredia sa vie veľmi dobre vyrovnať, odolnosť voči stresu ukázal aj v záverečných pretekoch vlaňajšej sezóny v Abú Zabí. Nebude to však mať jednoduché, Nico Rosberg stiahol jeho náskok už len na 10 bodov a boj sa opäť vyostruje.

Mercedesy tu mali minulý rok menšie technické problémy, dúfajme, že tento rok sa o víťazovi bude rozhodovať priamo na trati. Nico spraví všetko pre to, aby uspel. Na zaujímavý súboj sa môžeme tešiť už v kvalifikácii. Jazdci Williamsu sa zlepšujú každou veľkou cenou. Nerobia masívne vylepšenia, no napriek tomu je v tíme vidieť veľký progres. Táto trať by mohla ich silnému motoru vyhovovať a zahrať významnú úlohu pri boji o popredné priečky. Red Bull bude mať výhodu v aerodynamike a šasi, ale zároveň aj deficit – nižší výkon motora. Na niektorých miestach budú rýchlejší ako zvyšok štartového poľa, no na iných zase výrazne pomalší.

Víťazné kvalifikačné kolo Nica Rosberga v Silverstone v minulej sezóne

Ferrari bude zrejme zaostávať za Mercedesom, som však zvedavý, ako dopadne v súboji s Williamsom. Sebastian Vettel odvádza dobrú prácu a darí sa mu viac ako Räikkönenovi, ktorý mal pred dvoma týždňami nehodu. Začína sa špekulovať o tom, že Kimiho budúci rok nahradí iný jazdec. Spomínajú sa mená ako Valtteri Bottas z Williamsu a Nico Hülkenberg, jazdec Force India, ktorý je z môjho pohľadu trochu nedoceneným pretekárom.

Práve jeho tím prichádza s novou špecifikáciou auta a začína sa preň poriadny boj. Jeho predstavitelia si vo vyhláseniach veria a chceli by konkurovať Red Bullu a Torro Rossu. Nechajme sa prekvapiť, ako sa im to s novými komponentmi podarí. Testovali ich už počas tréningov v Rakúsku a zdá sa, že ich pozície vyzerajú nádejne.

Domáca stajňa McLaren aj s miláčikom tribún Buttonom sa v tejto sezóne naďalej trápi. Od podujatia k podujatiu prinášajú zmeny, no najvýraznejšie, ktoré by mali zvýšiť výkon motora, sa zrejme prejavia až po lete. V Silverstone môžu získať cenné dáta, ktoré sa im budú hodiť do vývoja tohtoročného i budúcoročného modelu. Dôležité pre nich bude najazdiť cez víkend čo najviac kilometrov.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Veľká cena Veľkej Británie #Richard Gonda o F1