Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Volantom Richarda Gondu: Williams si v Rakúsku verí. Zvládne boj s Mercedesom?

Automobilový pretekár Richard Gonda pozná väčšinu okruhov v kalendári formuly 1 osobne. Na dlhých rovinkách Veľkej ceny Rakúska očakáva veľa atraktívnych predbiehacích manévrov. Prinášame vám postrehy talentovaného slovenského jazdca pred ôsmym podujatím sezóny.

19.06.2015 16:00
Richard Gonda Foto:
Richard Gonda.
debata

Veľká cena Rakúska na okruhu v Spielbergu sa pri svojom minuloročnom návrate do kalendára tešila veľkému záujmu divákov. Všetko nasvedčuje tomu, že aj tento rok si prídu na svoje.

Štýl trate Red Bull Ring je podobný Montrealu. Na dlhých rovinkách sa dôraz kladie na maximálnu rýchlosť a čo najvyšší výkon motora. Okruh poskytuje veľa miest na predbiehanie. V minulosti sme boli svedkami viacerých pekných predbiehacích manévrov. Môžu za to viaceré rovinky a prudké brzdenia za nimi. Verím, že aj tento rok tu budú pekné súboje nielen vo formule 1, ale aj v sprievodných podujatia GP2 a GP3.

Ide o krátky okruh s malým počtom zákrut, z ktorých je väčšina rýchla. Dve pomalé sú v úvode kola, tretia si vyžaduje väčšiu rýchlosť v nájazde, takže ju možno považovať za stredne rýchlu. V druhom sektore nasledujú jediné dve ľavotočivé zákruty. Ide o rýchlejšiu pasáž, k slovu sa tu dostáva čo najlepšie nastavenie aerodynamiky a stability auta. Nasleduje rýchla pravá zákruta, v ktorej sa ide naplno bez bŕzd. Špecifikom okruhu je viacero stúpaní, samotná trať sa nachádza vo vysokej nadmorskej výške.

Tímy volia stredné nastavenie úrovne prítlaku. Na prvý pohľad sa zdá, že okruh je náročný na opotrebovanie bŕzd, no nie je to úplne tak. Prudké brzdenia sú len pred zákrutami na začiatku kola. Tým, že je veľká cena krátka, spotreba paliva nie je veľký problém.

Podobne nie je vysoké ani opotrebovanie pneumatík. Veľmi dôležité pre inžinierov a pre tímy bude nastaviť auto tak, aby dokázali pravú prednú a zadnú pneumatiku „prinútiť“ správne fungovať v kvalifikácii a pretekoch. Kvôli charakteru trate je ťažké udržovať počas pretekov tieto pneumatiky stopercentné. Pirelli zvolilo supermäkké a mäkké pneumatiky, očakávajú sa dve zastávky v boxoch.

Čo sa týka favoritov, jazdci Mercedesu už v prvom tréningu naznačili, že budú dominantní. Treba však povedať, že aj vlani to vyzeralo podobne, no v kvalifikácii ich nakoniec prekvapujúco zdolali pretekári Williamsu. Tým táto trať sedí a majú tu vysoké ambície. Práve oni sú veľkými adeptmi na to, aby konkurovali Mercedesu a Ferrari, ktoré prišlo s dobrými vylepšeniami v Kanade.

Red Bull zvolil stratégiu výmeny motora až teraz, pred svojim domácim podujatím. Čaká ich tak trest posunu na štarte o desať miest oproti kvalifikácii. Kvyat a Ricciardo tak budú mať zaujímavé preteky so stíhacou jazdou, ktorú si určite užijú. Podobne ako Vettel, ktorý sa po Kanade potešil, že si konečne dobre zapretekal. Red Bullu trať v Spielbergu nesedí a čaká ich náročný boj o prvú desiatku. Je škoda, že fanúšikov nepotešia, no zostáva im sústrediť sa skôr na okruhy, ktoré by ich monopostom mohli vyhovovať – s dôrazom na aerodynamiku a nie až tak výkon motora.

Do boja o popredné priečky by mohol prehovoriť Lotus, najmä Grosjean má potenciál vybojovať si priaznivú pozíciu v kvalifikácii. No v pretekoch bude pre nich veľmi náročné udržať si vyjazdenú pozíciu. McLaren, ktorý strieda motory a súčiastky, neminú tresty. Alonso bude mať výraznú stratu na štarte a keďže tento trest nebude môcť splniť, bude penalizovaný aj počas pretekov. Čiernym koňom by mohol byť aj Sauber, ktorý priniesol niekoľko dobrých zmien.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Veľká cena Rakúska #Richard Gonda o F1