Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Usmievavý postrach šampiónov sa víťazstvami baví

Prišiel do majstrovského tímu, aby sa učil od štvornásobného šampióna a obhajcu titulu Sebastiana Vettela. Jeho pozíciu prirovnávali k nosičovi vody.

25.11.2014 17:21
Daniel Ricciardo Foto: ,
Daniel Ricciardo sa v americkom Austine predstavil ako pravý kovboj.
debata

V kokpite Red Bullu nahradil krajana Marka Webbera, ktorému za uplynulé roky prischla nálepka večnej dvojky. Iný scenár sa neočakával ani v prípade Daniela Ricciarda. "Keď dokážem, že som rýchly, môžem Sebastiana potrápiť. Prečo nie?“ vravel odhodlane na začiatku nového ročníka formuly 1 dvadsaťpäťročný Austrálčan.

Podarilo sa mu to dokonale. Prestížny šampionát ukončil s náskokom 71 bodov pred slávnejším kolegom. A tento rozdiel mohol byť aj výraznejší. Ricciarda totiž v domácich pretekoch v Melbourne diskvalifikovali pre porušenie pravidiel o spotrebe benzínu. Jeho radosť z druhého miesta tak bola predčasná. "Prežíval som najväčšiu eufóriu v živote, no po verdikte komisárov sa zmenila na zúfalstvo,“ smútil vtedy. Neskôr si nepríjemný moment vynahradil. A pridal aj niečo navyše.

Ako jediný muž zo štartového poľa zdolal suverénov z Mercedesu – šampióna Lewisa Hamiltona a vicemajstra Nica Rosberga. Premiérového víťazstva sa dočkal v siedmom podujatí v Kanade. Z tretieho miesta sa naňho nie príliš nadšene pozeral Vettel. V celkovej bilancii dosiahol favorizovaný Nemec horší výsledok ako jeho parťák v dvanástich pretekoch. Ricciardo vyhral aj v Maďarsku a v Belgicku, na pódiu stál dovedna osemkrát.

Na záver predviedol v Abú Zabí skvelú stíhaciu jazdu. Pre kvalifikačný trest štartoval z boxovej uličky a napokon sa takmer dostal na pódium. Aj vďaka výbornej tímovej stratégii skončil štvrtý. "Na trati bola ohromná zábava, pri predbiehacích manévroch som sa dosýtosti vybláznil,“ uviedol večne usmiaty rodák z Perthu, ktorý za svoje netradičné priezvisko vďačí rodičom pochádzajúcim z Talianska.

„Celá sezóna bola perfektná! Darilo sa mi na začiatku, v strede i na konci. Na titul som ešte síce nemal, ale vôbec to neľutujem. Takto som si to predstavoval,“ povedal Ricciardo. Súhlasil s ním aj šéf Red Bullu Christian Horner: "Daniel dosiahol v ťažkej konkurencii obdivuhodný úspech. Je to fantastický pretekár a výnimočný človek.“ Asi aj preto vnímal ľahšie odchod hviezdneho Vettela do Ferrari…

Ricciardovi sa tak otvára možnosť byť tímovou jednotkou. Talentovaný Rus Danil Kvijat, ktorý sa predstaví po jeho boku, však môže byť proti. V Red Bulle už žiak svojho učiteľa prekonal.

Udalosti 65. ročníka MS automobilov F1

Nehoda Bianchiho. Dvadsaťpäťročný Francúz mal na Veľkej cene Japonska hrôzostrašnú haváriu, keď v daždi vyletel mimo trate a narazil do žeriavu, ktorý odpratával monopost Adriana Sutila. Jazdec tímu Marussia čelil preťaženiu 92 G (pre človeka je kritická hranica 50 G) a utrpel difúzne axonálne poranenie mozgu. Minulý týždeň ho previezli do Francúzska a už nie je v umelom spánku, napriek tomu je jeho stav naďalej kritický. Jeho nehodu podľa organizátorov spôsobila nešťastná zhoda náhod. Bianchi získal v tejto sezóne svoje prvé body v F1 (v Monte Carle skončil deviaty), ktoré boli zároveň aj historicky prvé pre jeho stajňu.

Koniec Vettelovej éry. Štyri roky vládol formule 1, vo farbách Red Bullu získal štyri majstrovské tituly a prekonal množstvo rekordov. Práve skončená sezóna však Sebastianovi Vettelovi vôbec nevyšla. Po zavedení 6-valcových turboagregátov stratil jeho monopost pre motor Renault na dominancii. Dvadsaťsedemročný Nemec nevyhral ani jedny preteky a len päťkrát skončil na pódiu (dva razy druhý a trikrát tretí). V októbri informoval šéfov, že chce odísť a minulý štvrtok oficiálne oznámil, že sa dohodol na trojročnom kontrakte s Ferrari, kde nahradí Fernanda Alonsa.

Prvé preteky v Rusku. Promotér F1 Bernie Ecclestone sníval o podujatí v Rusku už veľmi dlho, nakoniec sa mu jeho sen podarilo zrealizovať až tento rok. Nový okruh vyrástol v dejisku tohtoročných ZOH Soči, je situovaný v olympijskom parku a megalomanský projekt vyšiel na takmer 250 miliónov eur. Pre rusko-ukrajinský konflikt vyzývali ešte v máji niektorí britskí politici k bojkotu podujatia, nakoniec sa však obišlo bez chýb. Na premiérové preteky, ktoré sa konali v tieni nehody Julesa Bianchiho v Suzuke, dorazilo 47-tisíc fanúšikov a vyhral ich Lewis Hamilton.

Kríza v F1. Pre finančné problémy neabsolvoval posledné tri veľké ceny tím Marussia, preteky v USA a Brazílii vynechal aj Caterham, ktorý však vďaka verejnej zbierke fanúšikov odjazdil záverečné podujatie v Abú Zabí. Malým stajniam (Force India, Sauber, Lotus) sa nepáči súčasné prerozdeľovanie peňazí, proti možným novým pravidlám sa však búria bohaté tímy. „Je tu veľa peňazí, ktoré sú asi distribuované zle a je to zrejme moja chyba,“ cituje Auto Motor und Sport promotéra Bernieho Ecclestona, ktorý priznal, že šampionát F1 sa skutočne nachádza v kríze.

Znovuobrodenie Williamsu. Britská stajňa zažila vlani jednu z najhorších sezón vo svojej histórii, keď v Pohári konštruktérov získala len úbohých 5 bodov. Tento rok však vďaka motorom Mercedes zaznamenala obrovský posun vpred. Dvojica Massa – Bottas získala spolu 320 bodov a konečné 3. miesto medzi tímami. Príjemne prekvapil najmä Fín Bottas, ktorý sa až šesťkrát dostal na stupne víťazov (dva razy druhý, štyrikrát tretí) a celkovo skončil štvrtý. Zašlú slávu čiastočne oprášil aj Brazílčan Massa (raz druhý a dvakrát tretí), pričom bol jediným jazdcom, ktorý dokázal zdolať jazdcov Mercedesu v kvalifikácii (Rakúsko).

Rekordný Mercedes. Suverén sezóny vyhral 16 z devätnástich podujatí, čo je nový rekord (v roku 1988 vyhral McLaren 15 pretekov) a rekordným je aj 31 pódiových umiestnení z 38 možných (doteraz ich malo Ferrari – 29 v roku 2004). Rosberg s Hamiltonom vyhrali 18 kvalifikácií a keďže jedno prvenstvo zaznamenal Massa z Williamsu, motory Mercedes vyhrali všetky kvalifikácie, čo sa v histórii F1 ešte nestalo.

Bieda Ferrari a McLarenu. Tradičné značky sa tento rok netešili ani z jedného víťazstva, čo sa im spoločne podarilo naposledy ešte v roku 1980. Nemali konkurencieschopné autá, čo bolo v prípade britskej stajne, ktorej monoposty poháňali motory Mercedes, prekvapujúce. Taliansky gigant sa zmietal v kríze, v septembri odstúpil jeho dlhoročný prezident Luca di Montezemolo, ešte v apríli sa vzdal funkcie šéfa tímu Stefano Domenicali. Nahradil ho Marco Mattiacci, ktorý však na tomto poste vydržal iba sedem mesiacov. V pondelok ho vystriedal Maurizio Arrivabene.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Daniel Ricciardo