Juraj Slafkovský je medzi fanúšikmi ale aj novinármi mimoriadne obľúbená postava. Zdroj všakovakých bonmotov, aké by ste z úst 20-ročného mladíka nečakali.
Má nielen veľký hokejový, ale aj reklamný potenciál a nič na tom nezmenia ani malé úlety, ktorých sa v Ostrave dopustil. Odborník na športový marketing Roman Krajniak tvrdí, že mu to nijako neublíži.
Českí novinári na začiatku turnaja s počudovaním konštatovali, že na Slovensku sa fenomén Juraja Slafkovského neskutočne nafukuje, akoby sme vraj nemali iných hráčov. Aj vy máte ten pocit?
Ale veď koľkí slovenskí hokejisti v histórii boli draftovou jednotkou? Taká je asi moja odpoveď. Rozumiem, na čo narážate, Juraj je stále len na začiatku kariéry a viacerí nadobudli dojem, že medzi tým, čo dokázal a tým, čo sa okolo neho deje, je nepomer.
No uvedomme si, že doba sa neskutočne zmenila, za čias veľkej slávy Šatana, Gáboríka a Hossu boli sociálne siete úplne niekde inde, resp. vôbec neboli.
Porovnávať niečo, čo bolo pred dvadsiatimi rokmi s tým, čo je dnes, je neadekvátne. To, že o Slafkovskom sa dnes všade píše, nuž tak to je, prečo chceme nad tým špekulovať?
Českí novinári môžu mať svoj názor, ale sami kedysi donekonečna riešili Jágra. U nás je to Slafkovský, 20-ročný chalan, ktorý je výnimočný. Preto sa mu dostáva veľká pozornosť.
Čo bol ten moment, ktorý ho definitívne katapultoval na vrchol športovej popularity?
Jedno s druhým. Bol olympijským kráľom strelcov a na margo toho sa zrejme stal aj draftovou jednotkou. Draft som sledoval prvýkrát v živote spolu s mojou 15-ročnou dcérou.
Bol som sa pozrieť na pár zápasoch, aj moje laické oko videlo, že Juraj spomedzi všetkých vyčnieva. Iná úroveň – pohybom i samotnou hrou. Odborníci to vidia. Jediné, čo mu chýba, sú skúsenosti.
Slafkovský má však okrem toho, že dobre hrá hokej, ešte niečo navyše. Akúsi ingredienciu, ktorú mal aj Peter Sagan.
Dá sa povedať, že dnes patrí medzi najpopulárnejšiu trojku slovenských športovcov?
Nezaznamenal som žiadny rebríček ani prieskum. Dovolím si však tvrdiť, že keby sa urobil, určite bude na pódiu.
Pred štyrmi rokmi ste nám povedali, že slovenským športovým bestsellerom je Peter Sagan. Dá sa povedať, že dnes ho nahradil Slafkovský?
Určite áno. Medzi nimi je viacero paralel. Z hľadiska marketingu to je o tom, že nestačí byť len dobrým športovcom, do skladačky musíte pridať ešte niečo navyše.
Len tak mimochodom, aj Martin Fehérváry je skvelý hokejista, okrem svojho kvalitného výkonu však do toho viac nedáva. Za to ho platí klub, marketingové spolupráce sú však naviazané na akúsi nadstavbu.
Sagan bol šoumen, vo svojej ére robil veci inak a zakaždým zaujal. To isté robí Slafkovský. Keď sa pozriete na našu súpisku na MS a prejdete si zoznam hráčov, sám si odpovedzte, za kým sa najskôr vyberiete s kamerou alebo s diktafónom.
Čítajte viac Slafkovský dostal na začiatku úver a ihneď ho začal splácať. Podľa fínskeho experta akoby ani nemal slovanské koreneUrčite poznáte našu odpoveď…
No vidíte. Mám pocit, že väčšina kádra je odmeraná voči externému prostrediu, ale Slafkovský je opak. Koho chcú vidieť ľudia na obrazovkách? Všetci vieme. (úsmev)
Sagan bol kedysi k médiám pomerne odmeraný…
Každý je nejaká osobnosť. Ani populárni športovci nie sú ako cez kopirák. Neexistuje žiadna univerzálna marketingová poučka, ktorá by hovorila, že rob to takto alebo takto.
Športový výkon je základ, to nad tým však musí byť autentické. Attila Végh má smiešny prízvuk, dokáže si zo seba vystreliť a to je to, čím sa odlišuje. Sagan bol šoumen, ktorý bol k novinárom občas až arogantný, ale definovalo ho práve to šoumenstvo.
Aj Juraj je veľmi výrazný, chcú sa s ním rozprávať novinári, má veľa fanúšikov na sociálnych sieťach, má teda veľký marketingový potenciál. Ale opakujem – bez kanadských bodov by to nešlo.
Sagan kedysi štipol hostesku do zadku, Slafkovský nevyberaným spôsobom urážal rozhodcov. Do akej miery takéto „darebáctvo“ uberá na marketingovej hodnote športovca?
Obe situácie sú si dosť podobné a obe vychádzajú z veku. Aj Hudáček, keď bol mladší, robil veci, ktoré sa mnohým nepáčili, ale dnes je v pohode a disciplinovaný. Prichádza to s rokmi.
Slafkovskému predsa niekto musí vysvetliť, že toto by nemal, že existujú hranice, ktoré sa patrí dodržiavať. Ale že by mu to malo ublížiť? Nemyslím si to.
Na sociálnych sieťach boli fanúšikovia rozdelení – nešportové gestá voči Kazachom či vulgarizmy voči rozhodcom mu polovica z nich vyčítala…
Každá skúsenosť vás niekam posunie. Juraj je sebavedomý a má na to dôvod. Samozrejme, aj ja som si v duchu povedal, že keby to spravil v Amerike, tréner ho na jeden zápas posadí, resp. potrestá iným spôsobom. Národný tím na turnaji ako MS takéto nástroje nemá.
A vedzte, že keď bude mať Slafkovský 24 rokov, nič podobné neurobí. Lebo tak, ako trénuje rýchlosť a samostatné nájazdy, aj toto je oblasť, kde sa učí a posúva vpred. Brepty a faux-pas v jeho veku pred kameru patria.
Potrebuje už dnes okolo seba tím, ktorý bude spravovať aj jeho mimošportové aktivity?
Mal by ho mať. S tímom sa mu bude v tomto smere pracovať oveľa ľahšie ako bez neho. Veľmi dôležití sú rodičia. Keď Neymar začal byť slávny už v tínedžerskom veku, jeho otec vytvoril okolo neho firmu. Mal poradcov prakticky na všetko – pre médiá, pre marketing atď.
Ak by si mal Slafkovský pýtať rady od niektorej z bývalých slovenských hokejových hviezd, za kým by ste ho poslali?
Za Mariánom Hossom. Bez toho, aby som sa niekoho dotkol, mi príde ako najrozhľadenejší. Bol jednou z top hviezd profiligy, jedným z mála Slovákov, ktorí sú v Sieni slávy NHL.
Dosiahol jednoducho veľa. Má triezvy a realistický pohľad na veci, prežil si vzostupy aj pády a svoju skúsenosť by azda najlepšie vedel preniesť aj na Juraja.
Čítajte viac K Slafkovskému nebudem kritický. Ten chlapec si prešiel vecami, ktoré väčšina nezažije ani vo svojej 60-ke, vraví ValábikMá slovenský hokejista taký veľký potenciál, aby bol raz zaujímavý aj pre veľký severoamerický trh?
Isteže. Záleží len na ňom. V Kanade je predsa jedno, či ste zo Slovenska alebo z Aljašky. Keď raz marketingový potenciál máte a dokážete ho uchopiť, potom prerazíte aj v inom prostredí, nielen doma.
Ale viete, ako sa o Saganovi vravelo, že keby bol Američan, tak…
Rozumiem. Ale ak by bol ako cyklista Američan, koľko dní v roku by žil v Amerike? Naopak, Slafkovský sa v Severnej Amerike usadil.
Teraz záleží len na ňom. Deň má 24 hodín, istú časť venuje hokeju, spánku a regenerácii, všetko je však o nastavení času.
Ak chce byť Juraj úspešný aj na tomto poli, sám sa rozhodne, či strávi hodinu sledovaním sociálnych sietí alebo sa bude venovať sponzorom a partnerstvám. Všetko je o prioritách.