Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Typický športový fanúšik je Správny chlap

Majstrovstvá sveta v hokeji považuje za najdôležitejšiu udalosť roka. Stará sa o rodinu, ale je trochu pod papučou. Rád si preto zájde na pivo. Vyrozprávať sa, posťažovať si. Muž vo veku okolo 43 rokov, taký je najtypickejší fanúšik športu na Slovensku.

27.04.2007 12:21
debata

Majstrovstvá sveta v hokeji považuje za najdôležitejšiu udalosť roka. Stará sa o rodinu, ale je trochu pod papučou. Rád si preto zájde na pivo. Vyrozprávať sa, posťažovať si. Muž vo veku okolo 43 rokov, taký je najtypickejší fanúšik športu na Slovensku.

Agentúra Publicis Knut vypracovala na vzorke 8 129 respondentov rozsiahly prieskum slovenského spotrebiteľa. ,,Aby reklama bola úspešná, potrebujeme ľudí poznať. Aj športového fanúšika. Ako sa správa, kto to vlastne je," hovorí o projekte Jana Kanasová z agentúry. ,,Prieskum sa síce realizoval pred takmer štyrmi rokmi, zásadné charakteristiky sa však nemenia. Teraz chystáme tretiu vlnu a posuny očakávame v oblastiach ako práca s počítačom, internet či mobilné telefóny."

Spotrebiteľa roztriedili do jedenástich typologických skupín, päť z nich vykazovalo záujem o šport. Správny chlap, Ambiciózny, Generation Next, Miestny frajer a Stratený. ,,Najbližšie k športu má skupina Správny chlap. Za najlepší oddych v nej s prevahou označujú sledovanie hokejového či futbalového zápasu. A ich obdiv má napríklad Peter Bondra," približuje Kanasová. Slobodný tridsiatnik zo skupiny Ambiciózny smeruje svoj záujem k športovému spravodajstvu či extrémnym športom. Osemnásťročný z Generation Next obľubuje lyžovačku a snoubording.

,,Za určitých okolností vie šport osloviť aj skupinu Mladí a šťastní, čo je predovšetkým mestská rodina s manželkou na materskej dovolenke. Pritiahnuť ich dokážu napríklad sympatie k športovcom, akými sú plavkyňa Martina Moravcová či bývalá fitneska Zora Czoborová." Často negatívne skloňovaní hooligans a ultras, teda chuligáni najmä z futbalových štadiónov, sú zase roztrúsení vo viacerých typologických skupinách. ,,V nijakej sa nevyskytli vo zvýšenej miere," dopĺňa Jana Kanasová.

Osobitnú skupinu, ktorá sleduje šport a firmy sa o ňu v reklame zaujímajú, tvoria tipujúci na kurzové stávky. Asi šestnásť percent populácie, predovšetkým muži vo veku od 18 do 32 rokov, spoločensky založení ľudia stredného statusu.

Najviac fanúšikov majú logicky dva na Slovensku najpopulárnejšie športy – hokej a futbal. Tretí v poradí je tenis. Veľmi však nefunguje fanúšikovstvo zamerané na jednotlivcov. Svojich priaznivcov má Miroslav Šatan či Žigmund Pálffy, ale je to iba zlomok počtu ľudí, ktorí v zahraničí zbožňujú trebárs rakúskeho zjazdára Hermanna Maiera. Prevažne platí, že fanúšik u nás sa až priveľa stotožňuje s úspechom a, naopak, dištancuje sa od neúspechu. Preto sa teší slovami ,,my sme zvíťazili" a kritizuje vetou ,,oni to prehrali". Odlišujeme sa napríklad v porovnaní so Severnou Amerikou, kde je šport výrazne oddychová záležitosť, ľudia sa pri ňom bavia, nevylievajú si zlosť. A prehry neberú ako tragédiu. Ekonomicky je zase dané, že šport na Slovensku v zásade nie je rodinná záležitosť.

Špecifický jav sú majstrovstvá sveta v hokeji. ,,Naozaj je to na Slovensku niečo výnimočné. Prichádza silná emocionálna vlna, ktorá sa prenesie národom. Na šport odrazu reagujú ľudia, ktorí o ňom inak ani netušia. Zasahuje aj ženy, hoci tie väčšinovo stoja mimo záujmu o fanúšikovstvo. Hokej sa stáva témou. Rozoberá sa v práci, na ulici, v krčme. A, samozrejme, víťazstvami reprezentácie intenzita prežívania rastie. Ľudia sú vtedy dokonca aj sebavedomejší," hovorí Jana Kanasová.
Nastáva obdobie hokejových emócií. A šanca pre expertov z reklamy ušiť na fanúšika podľa charakteristík efektívnu kampaň.

Tváre fanúšika
Tváre fanúšika Tváre fanúšika
Tváre fanúšika
Tváre fanúšika Tváre fanúšika
debata chyba