V Anglicku sa však rozhodli pre revolučnú zmenu, ktorá môže kluby v súťaži pripraviť celkovo o zhruba 100 miliónov libier (116 miliónov eur). Z hlavnej reklamnej plochy na dresoch totiž zmizne reklama upozorňujúca na stávkové kancelárie.
„Zrejme to bude najväčšie zemetrasenie v tomto odvetví za posledných 20 rokov od chvíle, keď stávkové spoločnosti začali s propagáciou na dresoch,“ uviedol pre The Athletic Joe Williams, riaditeľ londýnskej spoločnosti WH Sports zaoberajúcou sa sponzoringom v športe.
Túto zmenu si kluby z Premier League dobrovoľne odhlasovali predvlani, keď britská vláda sprísnila zákony o hazardných hrách.
Aktuálne sa tak rozbehla sezóne, v ktorej naposledy môžu kluby na hrudi, čiže na najlukratívnejšom marketingovom mieste, propagovať stávkové kancelárie. Definitívne majú zmiznúť z tohto priestoru do začiatku budúcej sezóny, reklama sa smie ďalej využívať na rukávoch alebo tréningovom oblečení. Môžete si myslieť, že nejde o veľkú zmenu, ale čísla hovoria opak.
V súčasnosti na prednej strane dresov nájdete meno sponzora zo stávkového priemyslu u 11 z 20 klubov Premier League. Ide napríklad o kluby ako Aston Villa, Everton, West Ham či Wolverhampton. Ide predovšetkým o kluby mimo veľkú anglickú šestku, ktoré majú uzatvorené dlhodobé zmluvy s partnermi z leteckého alebo bankového priemyslu.
Odborníci odhadujú, že regulácia tohto sponzoringu môže spôsobiť odliv až 50 percent príjmov z reklamy od stávkových kancelárií. Zaujímavé však je, že po prijatí prísnejších pravidiel v roku 2023 sa dokonca zvýšil počet tímov, ktoré majú takúto reklamu na dresoch. Predvlani ich bolo iba osem.
Zatiaľ nie je jasné, aké spoločnosti odsúvané stávkové firmy za menej ako rok nahradia. „Kluby sú v dobrej pozícii, aby prechod zvládli,“ vysvetlil George Isherwood, riaditeľ pre globálne partnerstvá v agentúre Sportquake.
„Medzi najväčších investorov vo svete športového sponzoringu patrí automobilový priemysel, finančné služby, letecké spoločnosti a IT. Významný rast zaznamenávajú aj oblasti kryptomien, umelej inteligencie alebo cestovný ruch,“ dodal Isherwood.