Pre slovenskú infraštruktúru je to strop, nakoľko nedisponuje štadiónmi nad 30-tisíc divákov. „O to väčší je náš záväzok,“ vraví marketingový riaditeľ podujatia Lukáš Donoval.
Je to najväčšie podujatie, aké Slovensko v ére samostatnosti zorganizovalo?
Povedal by som, že z hľadiska návštevnosti je to na úrovni majstrovstiev sveta v hokeji, ktoré na Slovensku už dvakrát boli. Avšak sú tam viaceré rozdiely, ktoré hovoria v náš prospech.
Napríklad?
Máme osem hostiteľských miest. Futbal je iný ako hokej. Turnaj je roztiahnutejší a najmä – je to najsledovanejší šport na svete. Rozdiel v sledovanosti je obrovský.
Hokej je rozšírený a sprofesionalizovaný v zhruba desiatich krajinách sveta. Futbal je zaujímavý pre celú Európu. A na Slovensko prídu hviezdy, ktoré registrujú aj v Ázii či Afrike.
Lenže pre slovenských priaznivcov je väčším lákadlom hokej. Ako sa marketingovo predáva futbal?
Iste, hokej je predsa živelnejší a rýchlejší šport. Lenže futbal je športový produkt číslo jeden. Dnes je to najlepšia sponzoringová platforma na svete. Pre partnerov aj divákov. Na Slovensku máme 90-tisíc registrovaných hráčov do 23 rokov, v hokeji je to 10-tisíc.
Podľa prepočtov je každý registrovaný aktívny človek futbalista. Čím ideme južnejšie či západnejšie do Európy, tieto čísla rastú. V drvivej väčšine krajín starého kontinentu je futbal jednotka. O priazeň fanúšikov sa nebojí.
Čítajte viac Ohrozí navrhovaný rozpočet vlády ME na Slovensku? Koľko stoja lístky? Šéf SFZ Kováčik upokojuje aj chváliNakoľko kľúčové je, že sa podarilo zrekonštruovať štadióny, na ktorých sa budú majstrovstvá Európy hrať?
Pri prihláške na organizáciu majstrovstiev Európy do 21 rokov alebo akéhokoľvek iného vrcholného turnaja je to najdôležitejší parameter.
Ak nemáte infraštruktúru, nemáte šancu. Štadióny musia spĺňať štandard UEFA 4. Bez toho vás rýchlo odpíšu. Je to druhý najdôležitejší turnaj pre UEFA po seniorských majstrovstvách Európy.
Prečo padla voľba na Slovensko?
Hovorili sme o hokejových MS v hokeji, spomenúť sa dajú aj iné vrcholné podujatiach v ďalších športoch. Tie ukázali krásu Slovenska a jeho príťažlivosť. Sme lacní aj logisticky dostupní.
Hoci sme malá krajina, vieme ponúknuť všetko – hory, kúpele, hrady, parky, mestá. Slovensko je z hľadiska týchto niekoľkodňových výletov pre fanúšikov, ktorí ho spoja aj so zápasom, ideálna voľba.
Na základe akých kľúčových parametrov môžeme ME 2025 do 21 rokov identifikovať?
Našou farbou je modrá, slogan znie: Na veku nezáleží, v angličtine Age means nothing. Bude mať viacero mutácií, ktoré postupne predstavíme.
Na poslednom šampionáte v Gruzínsku a Rumunsku bolo na tribúnach dovedna 320-tisíc divákov. Naša celková kapacita je 375-tisíc. Máme predpoklady na to, aby sme prekonali slovenský rekord. Radi by sme ho dosiahli.
Koľko budú stáť lístky na jednotlivé zápasy?
Ceny sa začínajú na 12 eurách v stretnutiach skupín, vo štvrťfinále a semifinále od 16 eur a vo finále od 20 eur. Deti do 15 rokov majú zľavu do 50 eur.
Ak sa na zápas vyberie štvorčlenná rodina s dvomi deťmi, vyjde ich to na 36 eur. Cieľom je, aby sme prilákali čo najviac rodín. Samozrejmosťou sú aj balíčky, napríklad na všetky duely mužstva.
Na základe čoho ste dospeli k cenám?
Dali sme si spraviť prieskum a podľa neho sa bude cena lístkov pohybovať. UEFA je v tomto ohľade veľmi skúsená. Robíte turnaje desiatky rokov. Na všetky veci máme od nich konzultantov. Niektoré nápady nám poskytnú aj oni.
Koncom minulého roku sme spravili oficiálny akreditovaný prieskum s asi 3-tisíc respondentmi z hostiteľských miest a krajov Slovenska. Na základe príjmov sme sa snažili poskytnúť šancu všetkým prísť na dobrý futbal.
Ste optimista?
Hľadali sme zlatú strednú cestu. Nastavili sme ešte nižšiu cenovú kategóriu, aby prišli nielen mladí s rodičmi, ale aj babky a dedkovia. Radi by sme prekonali divácky rekord alebo sa priblížili k 300-tisícovej hranici.
Čítajte viac Vieme, kde je naša latka. Zaspali sme, dostali Azerbajdžan na koňa a to sa nesmie stať, priznali hráčiTo sú smelé ciele.
Musíme ich mať vysoké, aby aj snaha organizačného výboru bola čo najväčšia. Sú to aj očakávania od UEFA. Dôležité je aj to, ako dopadla kvalifikácia. Postúpili Poliaci, ktorí radi chodia za svojimi futbalistami.
Na Slovensku žije množstvo obyvateľov ukrajinskej národnosti. Návštevou slovenských štadiónov sa budú chcieť spojiť so svojim národom. Veľkú šancu na postup majú aj Česi. Zaujímavosťou sú aj Holanďania. Tí ťahajú skvelú sériu bez prehry a podobne ako nemeckí priaznivci určite prídu v hojnom počte.
Takže sa držíte oficiálneho motta aj v tomto prípade…
Áno, to bol zámer. Keď idete na futbal, nezáleží na veku. Či idete so starými rodičmi alebo malými deťmi, nemusíte sedieť v nákupnom centre, ale na štadióne.
Je skvelé, že sa z nich na Slovensku stali útulné miesta. Bez nich by hviezdy popredných európskych klubov ako Chelsea, FC Barcelona či AC Miláno nevideli. Konečne Slovák nemusí chodiť za nimi, ale oni prídu k nim.
Kedy sa spúšťa predaj?
Od augusta prebieha registrácia na predpredaj. Ten sa začne 22. októbra a môžu sa do neho zapojiť len registrovaní užívatelia. Následne sa 29. októbra spustí predaj pre zvyšok priaznivcov. Bude trvať zhruba mesiac, pričom 3. decembra je žreb skupín.
Slovenské zápasy sú jasné. Predpredaj je len pre Slovákov. Keď sa skončí, bude veľký záujem z okolitých krajín ako napríklad Poľsko. Potom sa môže stať, že sa domáci priaznivci na naše zápasy nedostanú.
V roku 2025 si kvôli viacerým opatreniam vlády budeme musieť utiahnuť opasky. Platí to aj o šampionáte?
Určite to v nejakej miere ovplyvní prípravu turnaja. Väčšiu časť prostriedkov pokrýva UEFA a rozpočty sú tvrdo dané. S niektorými partnermi už máme vysúťažené dohody, s inými rokujeme.
Turnaj sa pripravuje 24 mesiacov pred jeho začiatkom. Osem mesiacov do prvého zápasu sme už z tohto hľadiska vo finálnej fáze.
Čítajte viac Vieme, kde je naša latka. Zaspali sme, dostali Azerbajdžan na koňa a to sa nesmie stať, priznali hráčiTakže neočakávate zvýšené náklady?
Zvýšeným nákladom sa zrejme nevyhneme, ale niektoré veci môžu byť lacnejšie. Veríme, že k výraznému predraženiu nedôjde.
Je EURO 2025 ideálna šanca spropagovať Slovensko ako také?
Presne tak. Je to jedinečná príležitosť športového turizmu. Okrem zápasu si pozriete aj prírodu či pamiatky od Bratislavy až po Košice. Veríme, že to bude mať aj celkový pozitívny dopad na slovenskú ekonomiku.
Z akého hľadiska?
Každé investované euro od fanúšikov generuje podľa prieskumov ďalších päť či šesť eur navyše, ktoré priaznivec minie na službách, cestovaní, ubytovaní či strave.
Dá sa teda povedať, že Slovensku prinesie zárobok rádovo státisícoch eur?
Určite tam nejaký zisk bude, ťažko predpovedať jeho konečnú hodnotu.
Do štartu ME je osem mesiacov. Ako vyzerá vaša pracovná vyťaženosť?
Dá sa povedať, že marketingové oddelenie je vo finále. Všetko je pod schvaľovacím procesom od UEFA. Čakajú nás ostré dni, lebo sa čoskoro spustí predaj lístkov.
Náročné to bude aj po žrebe skupín ME 3. decembra, kedy sa odštartujú aj konkrétne kampane v závislosti od zloženia skupinovej fázy.
Máte nejakú obavu?
V dnešnom svete ich je veľa, napríklad z hľadiska bezpečnosti. Riziká sa snažíme eliminovať. Robíme na tom, aby ME prebehli bez väčších komplikácii.