Pred šiestimi rokmi ste v rovnakej funkcii pôsobili aj na MS v hokeji v Bratislave a Košiciach. Dajú sa porovnať tieto dve veľké podujatia?
Hokejový šampionát sa hral v dvoch mestách, futbalový v ôsmich. V tom je najväčší rozdiel. Zabezpečiť, aby všetko fungovalo, je teraz náročnejšie. Platí to o infraštruktúre, ale aj o ľuďoch.
Na hokeji sme mali organizačný tím krát dva, na futbale krát osem. Nechcem tým povedať, že teraz je všetko štyrikrát zložitejšie, ale matematicky to celkom sedí.
Hoci teraz nás čaká 31 stretnutí a na MS v hokeji ich bolo 64. Aj priemerná návštevnosť bude teraz vyššia, čo je spôsobené aj vyššou kapacitou futbalových štadiónov.
Máme dosť schopných ľudí, ktorí aj takú náročnú organizáciu zvládnu?
Našťastie áno. Našli sme ich aj v regiónoch, v lokálnych futbalových štruktúrach. Prešli aj doškolovacím procesom, ktorý pripravila UEFA. Verím, že všetci si svoje pozície spoľahlivo obhája.
Futbalový šampionát hráčov do 21 rokov je vôbec jedno z najvýznamnejších podujatí, ktoré sme v histórii Slovenska organizovali.
Vieme to porovnať, lebo v čase covidu sme hostili aj majstrovstvá Európy hádzanárov, predtým majstrovstvá Európy v krasokorčuľovaní.
A náročný bol aj európsky olympijský festival mládeže EYOF 2022 v Banskej Bystrici, na ktorom sa predstavilo 3 600 športovcov. Máme veľa skúsených ľudí práve z týchto podujatí.
Aký záujem fanúšikov očakávate?
Futbal je šport číslo jeden v Európe i vo svete. Aj turnaj, ktorý sa u nás začína, priťahuje veľkú pozornosť. Štartujú popredné tímy a aj keď nepríde 17-ročný španielsky supertalent Yamal, diváci sa môžu tešiť na vynikajúcich hráčov, ktorí predstavujú špičku vo svojich krajinách.
Smerujeme k tomu, aby vyťaženosť štadiónov bola na 80 percent, čo je vynikajúce číslo. UEFA je s tým už teraz spokojná. Zatiaľ máme sedem zápasov vypredaných, všetky Slovenska i Česka v skupine, ale napríklad aj veľký ťahák Anglicko – Nemecko.
Veríme, že futbalový ošiaľ po prvých zápasoch ešte stúpne a 80-percentnú návštevnosť dosiahneme. To je náš top cieľ.
Zapíše sa Slovensko do histórie podujatia najvyšším počtom divákov?
Zlomili sme už rekord v počte predaných vstupeniek na počet obyvateľov. V absolútnom čísle bol však úspešnejší predchádzajúci šampionát, pretože Gruzínsko malo k dispozícii 40-tisícový štadión, jeho tím postúpil do štvrťfinále a všetky domáce zápasy boli vypredané.
Turnaj však organizovali dve krajiny, okrem Gruzínska ešte Rumunsko a v nich žije dovedna skoro 25 miliónov ľudí.
Máte údaje o tom, z ktorej krajiny pricestuje najviac fanúšikov?
Vyše 30 percent ich dorazí zo zahraničia, čo je tiež rekordné číslo. V kampani sme sa sústredili aj na zahraničné trhy, čo sa prejavilo. Veľmi dôležité bolo správne nastaviť prvotnú stratégiu predaja vstupeniek.
Vždy je lepšie, keď štadióny nezívajú prázdnotou – ani na zápasoch hosťujúcich tímov. Najviac divákov privítame zo susedného Česka. Za nimi sú Fíni a potom Nemci, Rumuni a Angličania.
Ale očakávame aj priaznivcov z krajín, ktoré nemajú svoje mužstvo na turnaji – z Cypru, Austrálie, Arménska, zo Singapuru, z Tanzánie… Je to viac ako šesťdesiat krajín. Medzi návštevníkmi bude veľa skautov, ktorí prídu sledovať mladé talenty.
Na podobných podujatiach sa veľká pozornosť prikladá bezpečnosti účastníkov…
Očakávame veľmi priateľský, bezkonfliktový šampionát, ani jeden zápas nebol vyhlásený za rizikový. Nestretnú sa ani tímy, ktoré by mali medzi sebou nejaké politické či iné spory.
Máme teda zelený semafor. A všetky vstupenky sa predávali len online, máme teda databázu všetkých nakupujúcich. Samozrejme, sú pripravené aj všetky bezpečnostné kontroly na najvyššej úrovni, ako je to štandardné na podobných podujatiach.
Máte na začiatku turnaja z niečoho obavy?
Obavy sú vždy, to patrí k takémuto turnaju – z počasia, z dopravy… Nebolo by zodpovedné, keby sme neboli pripravení aj na kritické situácie. Máme krízový scenár, kde je presne spracovaný postup v prípade neočakávaných udalostí.
Každý, kto venuje niečomu veľa času a energie, má aj obavy. Ale zatiaľ sa nášmu tímu podarilo vždy zorganizovať všetky podujatia bez rušivých momentov a verím, že to tak zostane. Ale podujatie je dlhé, trvá 18 dní a bilancovať a hodnotiť budeme až po jeho skončení.
V koľkých krajinách uvidia zápasy?
Prenosy pôjdu do celej Európy a cez internet do celého sveta. Záujem je obrovský.
Mali niektoré tímy špeciálne požiadavky?
UEFA stanovuje v tomto smere presné pravidlá, ale tímy majú aj iné požiadavky. Ide o rôzne kultúrne programy, výpravy majú so sebou svojich kuchárov, dôležité sú špecifické stravovacie návyky, privezú si dokonca vlastných trávnikárov, špeciálne kosačky, hnojivá…
Nebudem zachádzať do detailov, ale sú to veľké ansámble ľudí a občas ide o podobné situácie ako v prípade speváckych či hereckých hviezd. Ale platí, že podmienky musia byť pre všetkých účastníkov rovnaké.
Pripravujeme niekoľko ton ľadu, ktorý používajú tímy v pitnom režime alebo do chladiacich boxov. Hráči spotrebujú dvesto tisíc fliaš vody.
Prinesie šampionát slovenskému futbalu aj finančný zisk?
To nie je vyslovene o zisku, ale o prestíži. Našou úlohou bolo zabezpečiť najmä infraštruktúru, zodpovedajúce štadióny, čo stálo veľa úsilia i finančných prostriedkov.
Je to desať rokov tvrdej práce, ktorá nám priniesla možnosť organizovať takéto významné podujatie. Vďaka tomu sme dostali prednosť pred inými uchádzačmi. A to je aj významný vklad pre slovenský futbal aj do budúcnosti.