Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda EURO 2024 EURO 2024 Výsledky výsledky

O smrti kamaráta nám povedali až na izbe, spomína legendárny Pátek: Naliali nám po kalíšteku slivovice a poplakali sme si

Slovenské cesty v týchto dňoch patria cyklistom. Pelotón najvýznamnejších a najstarších cyklistických pretekov u nás v tomto roku vedie z úrodného Žitného ostrova do atraktívnych stúpaní v slovenských veľhorách. Lesk 68. ročníka Okolo Slovenska zvyšuje aj účasť trojnásobného svetového šampióna Petra Sagana, ktorý sa prišiel rozlúčiť v závere svojej hviezdnej kariéry so slovenskými fanúšikmi.

30.06.2024 08:28
Karol Pátek Foto:
Karol Pátek strávil väčšinu kariéry v drese Interu Bratislava.
debata (1)

Jedným z najstarších žijúcich účastníkov tohto podujatia je Karol Pátek, ktorý čoskoro oslávi 85. narodeniny. Hovorí aj o tom, aká bola cyklistika i populárne preteky pred šesťdesiatimi rokmi, keď na nich bývalý československý reprezentant štartoval.

Pamätáte si na svoj prvý ročník na Okolo Slovenska?

Prvý raz som bol na Okolo Slovenska v roku 1959. Na veľa detailov si už nespomeniem, ale pelotón štartoval v Banskej Bystrici. Na podujatí som sa zúčastnil ako cyklista deväťkrát, raz ako tréner, štrnásťkrát ako člen organizačného výboru. Neskôr som pôsobil na pretekoch aj ako novinár.

V roku 1965 ste vybojovali etapové víťazstvo. Ako si spomínate na túto etapu?

Na ňu si pamätám veľmi dobre, napriek tomu, že od tohto okamihu uplynie čoskoro šesťdesiat rokov. Bol som členom výberu Slovenska a našim trénerom bol František Javorka. Siedma etapa finišovala v Bratislave.

V tíme sme boli niekoľkí cyklisti z Bratislavy a pred štartom sme sa bavili, že by bolo pekné, keby jeden z nás doma vyhral. Zobral som to doslova a za Sencom som unikol. Pridal sa ku mne Holanďan Deenen a Pospíšil z Favoritu Brno. V závere som ich zdolal.

Kde bol cieľ?

Finišovali sme po Kalinčiakovej ulici na štadión na Tehelnom poli a potom po jeho atletickej dráhe. Už na štadión som vchádzal na prvom mieste. Trošku som využil, že som poznal prostredie, posledné desiatky metrov, hoci sme si tam predtým neboli dojazd etapy vyskúšať. To víťazstvo má pre mňa špeciálny význam.

V čom bolo výnimočné?

V hľadisku sedel môj otec, ktorý bol už ťažko chorý, a mohol si vychutnať tento môj triumf. Aj preto si ho zo všetkých mojich víťazstiev cením najviac.

Otec bol tiež cyklista?

Nie, bol pôvodne čašník, ale aby viac zarobil a uživil rodinu, odišiel pracovať do baní v Jáchymove, tam ochorel na pľúca a postupne chradol. Keď videl, ako som vyhral etapu, bol na mňa hrdý, neskrýval emócie, rozplakal sa. Pre mňa to bol silný emotívny zážitok.

Peter Velits Čítajte viac Keď mladý a neznámy Slovák prvý uháňal na slávnu horu, aj česká komentátorská legenda strácala reč

Zažili ste cyklistiku aj na konci päťdesiatych rokov, keď boli podmienky iné ako v súčasnosti. Dnes majú cyklisti zabezpečené trasy a dbá sa na bezpečnosť. Ako to bolo vo vašich pretekárskych rokoch?

Organizátori pretekov spolupracovali aj vtedy s políciou, ktorá pomáhala, niektoré úseky trasy uzatvárala. Ale jazdili sme ešte aj za plnej premávky alebo policajti pred nami zastavovali autá, aby sme mohli bezpečne prejsť.

Musím dodať, že v tom čase ešte nebolo toľko áut ako teraz. A vodiči vtedy absolútne rešpektovali políciu. Nemal som obavy o bezpečnosť, ku kolíziám s autami nedochádzalo.

Aká bola mechanická pomoc?

To bolo horšie. Nejaké mechanické vozy v pelotóne boli, gazíky dodávala armáda. Bolo ich však málo a slúžili pre všetky tímy, pre všetkých jazdcov. Vozili sme si so sebou ešte náhradné galusky, omotané okolo ramien, a tiež pumpičky. Keď pretekár dostal defekt, opravil si ho sám a potom pokračoval.

Najmä na tréningoch som podobnú situáciu často zažil. Výhodou bolo, že galusky bývali za našich čias veľmi silné, teraz sú jemnejšie a zraniteľnejšie. Bicykle prešli za posledné desaťročia mnohými zmenami, zlepšeniami. Teraz majú cyklisti výborné vybavenie.

Kedy ste dostali prvý bicykel?

Bol som už pomerne veľký chlapec, mal som deväť rokov. Bol to cestovný bicykel, jazdil som v Petržalke, kde sme bývali, a mali sme veľa pekných terénov, v parku, v lese. Na ňom som absolvoval aj svoje prvé preteky.

Koľko ste mali rokov?

Začínal som veľmi neskoro, to by už dnes nešlo. Bol som starší dorastenec, prihlásil som sa v Petržalke na preteky a tam som zaujal trénera Jozefa Kleštinca. Oslovil ma a pozval ma na tréning. Tak som sa stal členom Iskry Závod mieru, to bol klub Dimitrovky, neskôr sa premenovala na Slovan.

To som už dostal kvalitnejší pretekársky bicykel. Neskôr som pokračoval v Lokomotíve Rača a stal som sa reprezentantom. Mal som už nejaký rok nad dvadsať, keď som zakotvil v Interi Bratislava.

Traja interisti na stupni víťazov: zľava Ján... Foto: ARCHÍV KAROLA PÁTEKA
Karol Pátek Traja interisti na stupni víťazov: zľava Ján Svorada, Pavel Zeman a Karol Pátek.

Inter dlhý čas predstavoval u nás špičku…

Spolu s RH Plzeň a Duklou Brno. Medzi nimi vládla veľká rivalita. Štartoval som na viacerých prestížnych pretekoch – na Tour de l'Avenir, Okolo Rakúska, Okolo Maroka, Bulharska, na Alpe Adria, kde som jazdil aj v žltom drese vedúceho jazdca.

Na pretekoch Okolo Juhoslávie som skončil piaty v časovke, tým som si vybojoval štart na majstrovstvách sveta v roku 1971. Bol som členom kvarteta v časovke na 100 kilometrov, čo bola veľmi náročná disciplína.

To však nebol pre československé farby najúspešnejší šampionát…

Cenil som si, že ma tréner Kamil Haťapka do švajčiarskeho Mendrisia nominoval. V tom čase bolo zložité, aby si Slovák vybojoval miesto na veľké podujatie v konkurencii českých jazdcov. V tíme boli so mnou výborní cyklisti, časovkári Smolík, Mainuš, Řezáč.

Skončili sme na 13. mieste, čakalo sa viac, pretože rok predtým Československo vybojovalo na MS v Leicestri striebro. Zažil som v kariére aj viacero kurióznych situácií. Aj nepríjemné, aj trochu úsmevné. Napríklad na pretekoch Československo-poľskej družby.

O čo išlo?

Zastihla nás veľká búrka, cesty sa šmýkali a spadol som do priekopy pri ceste, kde bolo veľké bahno. Mal som zubnú protézu, ktorá mi po prudkom náraze vypadla a už som ju nenašiel. Pozbieral som sa a bez zubov a celý špinavý som dorazil do cieľa.

Domov som cestoval vlakom, to bolo bežné, ale vyzeral som otrasne a ľudia sa mi vyhýbali veľkým oblúkom, mali zo mňa strach… Ale pred 55 rokmi som sa na pretekoch vyrovnával aj s veľkou tragédiou – so smrťou kamaráta. V Anglicku zahynul talentovaný Zdeněk Kramoliš.

Jeho smrteľná nehoda upadla do zabudnutia. Čo sa v ten osudný deň presne stalo?

Štartovali sme na pätnásťetapových pretekoch Okolo Anglicka 1969. V tíme Interu aj so Zdeňkom Kramolišom. V siedmej etape mal Kramoliš problémy s brzdami.

Počkal si na mechanické auto, ktoré jazdilo za pelotónom. Po oprave sa doťahoval na pelotón a v jednej zákrute sa odrazu objavilo nákladné auto, ktoré tam nemalo čo robiť, Zdeněk doň napálil a bol na mieste mŕtvy.

Karol Pátek sa zúčastnil v rôznych funkciách na... Foto: ARCHÍV KAROLA PÁTEKA
Karol Pátek Karol Pátek sa zúčastnil v rôznych funkciách na vyše tridsiatich ročníkoch Okolo Slovenska.

Kedy ste sa to dozvedeli?

Až v cieli. Tréner Haťapka nás zavolal do svojej izby. Nalial nám po kalíšteku slivovice, poplakali sme si. Riešili sme, čo urobíme. Uvažovali sme aj o tom, že sa hneď vrátime domov. Ale napokon sme sa rozhodli, že v pretekoch budeme pokračovať. Doma nás niektorí za to kritizovali.

Čo rozhodlo, že ste podujatie dokončili?

Povedali sme si, že takto si uctíme pamiatku kamaráta. Rozlúčili sme sa s ním na bicykloch na podujatí, kde zahynul. Dodnes si myslím, že sme sa rozhodli správne, neľutujem to. Na štart ďalšej etapy sme nastúpili s čiernymi páskami na rukávoch a celý pelotón si uctil Zdeňkovu smrť minútou ticha.

Po skončení kariéry ste sa stali trénerom v bratislavskom Interi. V tejto funkcii ste dosiahli tiež niekoľko pekných výsledkov…

Rád spomínam na rok 1977. Stal som sa trénerom mužov Interu Bratislava. A hneď sme získali titul majstra ČSSR v časovke jednotlivcov. Vybojoval ho Zdeněk Benáček.

Vráťme sa ešte k pretekom Okolo Slovenska. Na nich ste prežili kus života. A v rôznych funkciách – ako pretekár, tréner, funkcionár. V ktorej úlohe ste sa cítili najlepšie?

Pôsobil som na nich ako šéf medzinárodnej komisie a aj ako tajomník pretekov. Táto funkcia ma najviac bavila.

Tajomník bol dušou podujatia, mal som na starosti mnohé veci, riešil som rôzne problémy, stále som komunikoval s ľuďmi. Práve práca s ľuďmi ma vždy najviac bavila. Nebol internet, mobily, viac sme sa stretávali a museli sme všetko riešiť osobne.

Na pretekoch štartoval legendárny cyklista Vlasto Ružička. Hneď v prvom ročníku vyhral tri etapy…

Pamätám sa na neho veľmi dobre. Bol to náš idol, bol som ešte chlapec, keď prežíval vrchol kariéry. Spomínam si, že som bol ako divák na štadióne ČH Bratislava v Petržalke, kde bol dojazd etapy na Okolo Slovenska a Vlasto ju vyhral.

Vôbec to nepreženiem, keď poviem, že v tom čase bol populárny ako Sagan v najlepších sezónach. Veľkú slávu mu urobili Preteky mieru, kde vyhral niekoľko etáp. Bolo to podujatie, ktoré sledoval u nás azda každý. V uliciach, v mestách, na štadiónoch boli davy ľudí.

Stretli ste sa aj na pretekoch?

Nie, keď som ja začínal, on už končil. Ale bolo zvykom, že sa cyklisti stretávali na bratislavskej cyklistickej dráhe a odtiaľ sme vyrážali na tréningy. Tam som ho často videl. Bol vtipný, veselý, rozprával rôzne historky, ktoré sme hltali, ľudia ho radi počúvali. Potom sme sa stretli aj na pretekoch Okolo Slovenska, kde pôsobil aj ako vodič sprievodného vozidla.

Mark Cavendish Čítajte viac Starnúci muž, z ktorého na Slovensku spravili darebáka, ale nič z toho nie je pravda, to skúsi ešte raz. A naposledy

Šírili sa o ňom rôzne legendy, napríklad že si v cyklistickej fľaške nosil na preteky rum…

Áno, bolo to tak, hoci som sa o tom nikdy sám nepresvedčil. Vo fľaške mával rum s čajom. Po pretekoch nijaké dopingové kontroly ešte neboli. Aj my sme si mohli pokojne sadnúť po etape a dať si pivo.

Na tohtoročných pretekoch Okolo Slovenska sa lúči Peter Sagan. Ako hodnotíte jeho kariéru?

Výrazne ovplyvnil nielen slovenskú cyklistiku, ale aj svetovú. Aj jeho zásluhou popularita cyklistiky všade stúpla. Bol to celosvetový cyklistický fenomén.

O športových výsledkoch nemusíme veľa vravieť. Tri tituly majstra sveta po sebe, sedem zelených tričiek na Tour de France a množstvo ďalších triumfov hovoria za všetko. Jeho rôzne kúsky, víťazné gestá po prejazde cieľom, to nik predtým nerobil.

Víťaz zdvihol ruku, to bolo všetko. Sagan zabával tisíce ľudí a motivoval celý cyklistický svet. To bol jeho obrovský prínos.

Karol Pátek s Petrom Saganom. Foto: ARCHÍV KAROLA PÁTEKA
Karol Pátek Karol Pátek s Petrom Saganom.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Peter Sagan #Karol Pátek