Cyklistická komunita je v neistote. Viaceré médiá v Beneluxe informovali o možnom spojení dvoch najúspešnejších tímov uplynulých sezón. Ak by spolupráca medzi Jumbo-Visma a Soudal Quick-Step klapla, vznikla by „superstajňa“ plná elitných jazdcov.
Fúzia dáva zmysel z finančného hľadiska, zo športového už menej. Prečo chce Jumbo ako suverén uplynulého ročníka narušiť koncepciu a rozbiť niečo, čo funguje takmer dokonale?
Ako takmer všetko v súčasnej dobe, aj tento prípad má veľa argumentov pre a proti.
Slovenská stopa
Jumbo má za sebou famóznu sezónu.
Ako prvý tím v histórii vyhral všetky tri Grand Tours v jednom roku, keď Primož Roglič ovládol talianske Giro, Jonas Vingegaard obhájil titul na Tour de France a Sepp Kuss sa tešil na španielskej Vuelte.
K tomu treba pripočítať kvality Wouta van Aerta, ktorý napriek absencii „veľkých“ triumfov v končiacom sa ročníku zostáva najuniverzálnejším cyklistom v pelotóne.
Čítajte viac Na Sagana nemá ani doma. Nečakanému šampiónovi svedčí viac bicykel ako bežkyAk by prišlo k spojeniu a vytvoreniu holandsko-belgického zoskupenia, k spomenutým hviezdam by sa pridal Remco Evenepoel, vlaňajší šampión Vuelty a majster sveta 2022.
„Ale nebolo by to len o ňom. Quick-Step má veľmi vyrovnaný tím, 15 z 30 jazdcov vie vyhrať náročné klasiky či etapové preteky. Vznikla by stajňa, ktorá nemá v cyklistike obdobu,“ reaguje Lukáš Timko, šéfredaktor špecializovaného portálu cycling-info.sk.
Fúzia by sa dotkla aj aktuálne jediného Slováka v elitnom seriáli WorldTour Martina Svrčeka. Bronzový z augustových MS v kategórii do 23 rokov pôsobí v Quick-Stepe od minulej sezóny.
Jeho šéf Patrick Lefevere sa dlhodobo sťažuje na nedostatok financií.
„Ak chcete poskladať tím a mať v ňom čo najlepších jazdcov, potrebujete nemalé peniaze. A tie sa zháňajú čoraz ťažšie,“ vraví skúsený funkcionár, ktorý riadi stajňu patriacu českému miliardárovi Zdeňkovi Bakalovi už takmer dve dekády.
V ideálnej finančnej situácii nie sú ani Holanďania.
Hlavný sponzor tímu, sieť supermarketov Jumbo, oznámil, že cyklistiku bude podporovať už len zopár sezón a potom sa zo športového sponzoringu stiahne.
„Ak by sa Jumbo a Quick-Step spojili, budú mať suverénne najviac peňazí zo všetkých tímov. Viac ako boháči z Ineos Grenadiers či UAE Team Emirates,“ vysvetľuje Timko.
Rozdielne reakcie
Niet pochýb, že spojenie by pomohlo obom zoskupeniam po finančnej stránke, ale cyklisti i experti sa obávajú, aký dopad by malo na športový aspekt.
Viacero príkladov z histórie dokazuje, že veľa hviezd na jednom mieste nerobí dobrotu.
Čítajte viac Sagan nahneval Francúzov, tí odmietli prísť na Slovensko. Rozchod nebol ideálny, priznáva šéf domácej cyklistiky„Jumbo neznáša Remca a Remco neznáša Jumbo. A to ani radšej nepoviem, čo o Belgičanovi rozpráva Roglič. Podľa mňa by takáto spolupráca nefungovala,“ mieni Geraint Thomas, šampión Tour de France 2018.
Nie všetci jazdci v tom však vidia problém.
„V elitnom výbere by figurovalo tridsať najlepších jazdcov z oboch stajní. Na najvyššom leveli WorldTour by fungoval aj rozvojový tím, kam by putovali talentovaní mladíci. Viem si niečo také predstaviť,“ tvrdí skúsený univerzál Thomas de Gendt.
Fúzia, ktorá by postavila cyklistický svet do pozoru, je nateraz len na úrovni špekulácií.
Jazdci vrátane najväčších hviezd majú podpísané zmluvy na sezónu 2024, niektorí aj na dlhšie.
Ak by chceli uprednostniť individuálne ambície a odísť, prestupy sa každoročne riešia neoficiálne počas júlovej Tour a oficiálne od 1. augusta.
„Všetko je možné, aj v cyklistike sa dejú prekvapenia. Mnohí očakávali, že Peter Sagan ešte potiahne sezónu-dve a nie, že ukončí kariéru na ceste už tento rok. Vytvorenie supertímu by sa neudialo zo dňa na deň. Ak by malo byť realitou, tak najskôr od sezóny 2025,“ dodáva Timko.
Saganova rozlúčka s cestou
Peter Sagan absolvuje počas víkendu svoje posledné oficiálne preteky v cestnej cyklistike.
Na jednorazovke Tour de Vendée, ktorá je na programe v nedeľu 1. októbra, sa zároveň rozlúči s tímom TotalEnergies.
Tradičné podujatie sa jazdí v domácom regióne francúzskej stajne a je dôležité nielen pre manažment tímu, ale aj pre sponzorov a partnerov.
"S touto oblasťou sme veľmi silne spojení. Povedal som Petrovi, že obyvatelia Vendée mu vystroja veľkú rozlúčkovú oslavu,“ vyhlásil šéf TotalEnergies Jean-René Bernardeau.
Sagan sa chce od budúcej sezóny sústrediť na horskú cyklistiku, kde bude hájiť farby amerického zoskupenia Specialized Factory Racing.