Tour de France je prakticky rozhodnutá.
Svet si na niečo podobné nespomína. Cyklistickí experti sa domnievali, že rozdiel medzi oboma topfavoritmi bude malý. To, čo sa udialo na iba 22,4-kilometrovej trati, však všetkým vyrazilo dych.
Viaceré špecializované weby včera písali o najšokujúcejšej časovke v histórii cyklistiky. Dán Vingegaard ju zašiel o minútu a 38 sekúnd rýchlejšie ako Pogačar. Slovinec pritom šiel tiež skvele, lebo v cieli bol druhý s obrovským náskokom pred tretím Woutom van Aertom.
„Je to najlepšie obdobie môjho života. Som veľmi hrdý na to, čo som dokázal. Nemyslel som si, že môžem mať takýto náskok, sám som zo seba prekvapený. Tour sa však neskončila. Stále tu sú ťažké dni,“ vravel v cieli víťaz 16. etapy.
„Možno to nebol môj najlepší deň, ale Tour sa ešte neskončila,“ vyhlásil Pogačar.
Čítajte viac Keby sa Sagan volal "Krkovička"... Na ambasáde v Paríži mi vraveli, že aj médiá sa k nemu zmenili„Len Lance Armstrong, neskôr zbavený všetkých siedmich titulov pre doping, dokázal zničiť svojich súperov na takejto krátkej vzdialenosti,“ pripomína portál tellerreport.com.
Predtým, na oveľa väčších vzdialenostiach, to robieval Miguel Indurain, najväčší časovkársky špecialista v histórii. A dávno pred ním Jacques Anquetil.
„Môj počítač ukazoval také vysoké čísla, že som si myslel, že nefunguje správne,“ priznal neskôr Vingegaard.
Včerajších 1:38 na Pogačara je porovnateľných len s minútou, ktorú nadelil Armstrong v roku 2004 Janovi Ullrichovi v časovke v Chamrousse (32 kilometrov).
Od roku 2014 je to najväčší rozdiel v akomkoľvek boji s časom: vtedy Tony Martin „ušiel“ Tomovi Dumoulinovi v Perigueux o 1:39. Celkovo od roku 1990 došlo k väčším časovkárskym „výpraskom“ len v ďalších štyroch prípadoch – o tri sa postaral Indurain a jeden Ullrich, ktorý v roku 1997 zdolal Richarda Virenquea o 3:04.
Čítajte viac Dnes si vyhral Tour, kričali Dánovi po jazde na hrane rizika. Jeho kolega hovoril o mimozemšťanochVčerajší deň obrátil naruby celú tohtoročnú Tour. Dosiaľ bola mimoriadne vyrovnaná, vedúcich jazdcov doteraz delilo desať sekúnd.
Aj organizátori pripomínali, že je to najnapínavejšie podujatie v histórii. Porovnávali ho s rokom 1989, keď delilo Grega Lemonda a Laurenta Fignona v cieli v Paríži iba osem sekúnd.
Z pohľadu viac ako tritisíckilometrovej trate rozdelenej do 21 etáp to bol marginálny rozdiel. Tour mala preto prichystané pravidlá aj pre prípad, že by sa to v Paríži skončilo remízou. Organizátori vopred pripomenuli, že na prelomenie nerozhodného stavu majú tri spôsoby.
V oficiálnych pravidlách sa píše – v prípade patovej situácie v celkovej klasifikácii sa stotiny sekundy zaznamenané časomeračom počas individuálnej časovky započítajú do celkových výsledkov, aby sa rozhodlo o víťazovi.
Tento paragraf teda znamená, že Tour de France je možné vyhrať aj rozdielom 0,01 sekundy.
V nepravdepodobnom scenári, že jazdci ukončia Tour na stotinu presne v rovnakom čase alebo ak preteky nezahŕňajú časovku, rozhodcovia spočítajú všetky umiestnenia jazdca v etapách a pretekár s menším súhrnom je vyhlásený za víťaza.
Ak aj po tomto cyklisti zostanú matematicky nerozhodní, v krajnom prípade sa bude brať do úvahy ich konečné umiestnenie v záverečnej etape s cieľom pod Parížskym oblúkom.
Isteže, existuje aj nekonečne malá šanca, že jazdci ukončia záverečnú etapu v nerozhodnom šprinte, ktorý nerozlúsknu ani detailné kamery, ale pravidlá tento sci-fi scenár už neberú do úvahy.
Zrejme už ani nemusia, lebo včerajšia časovka – hoci sa to veľmi neočakávalo – narobila v celkovom poradí poriadne rozdiely. Navyše, môže byť po zvyšok Tour aj silným psychologickým faktorom.
Čítajte viac Spoveď víťaza Tour de France: Kokaín som bral vo veľkom, whisky som pil ako voduAk má dôjsť niekde k Pogačarovmu zdrvujúcemu protiúderu, tak potom dnes je ten pravý deň. Na programe je sedemnásta etapa zo St. Gervais do Courchevelu. Má označenie horská.
Na 166 kilometroch trate sa nachádzajú štyri náročné stúpania, avšak predovšetkým to posledné z nich môžeme nazvať vrcholom tohtoročnej Tour de France. Cesta na horu Col de la Coze meria viac ako 28 kilometrov, posledných päť znesie prívlastok brutálne. Sklon asfaltu sa tam bude pohybovať medzi deviatimi a dvanástimi percentami.
Vingegaard má však k dispozícii silný tím Jumbo-Visma a musel by mať veľmi zlý deň, aby jeho náskok Pogačar skresal. Podľa expertov by navyše malo dlhé a tiahle stúpanie vyhovovať práve Dánovi.
Stará dáma dospela do fázy, kde musí slovinský pretekár niečo vymyslieť. Po dnešku mu totiž zostane iba jedna šanca – krátka, ale intenzívna 20. etapa v sobotu. Na tú sa však už nemôže spoliehať.