„Nemá to ľahké. Konkurencia je silná, v pelotóne sú rýchlejší a výbušnejší jazdci ako on. Napriek tomu verím, že ho ešte uvidíme špurtovať o triumf,“ vraví cyklistický expert Lukáš Timko, ktorého predštartové analýzy etáp si môžete pozrieť každé ráno na sportweb.sk.
Čítajte viac Sagan už riskovať život nemusí. Cavendish? Slováci sa v ňom mýlia, je úplné zlatíčkoSagan už nepatrí medzi dominantných jazdcov v hromadných dojazdoch. Dá sa to vôbec považovať za prekvapenie?
Zrejme nie. Jazdí záverečnú sezónu, chce dokončiť poslednú Tour a nijak si pri tom neublížiť. Veľa v tom zohráva hlava a mentálne nastavenie. V dojazdoch je ho vidieť, aj sa dostane do dobrej pozície, ale potom akoby vymäkne.
Ešte sa nedostal k tomu, aby rozbalil svoju rýchlosť naplno. Ak usúdi, že v špurte nemá šancu, zvesí nohy, čiže nepríde do cieľa na desiatom či jedenástom mieste, ale na šestnástom či dvadsiatom.
Potreboval by etapu, v závere ktorej nezostane v dojazde toľko ortodoxných špurtérov. Ale aj to sa mení. Čistokrvní rýchlici už nie sú takí žiadaní. Tímy chcú, aby bol špurtér odolný, aby zvládol kopce a nie aby sa dal „použiť“ len v rovinatom finiši.
Bodovaciu súťaž vedie Jasper Philipsen. Dovezie zelený dres až do Paríža?
Ak sa nestane nič nečakané, tak áno. Jeho tri výhry za 150 bodov, plus jedno druhé miesto sú v súčasnom nastavení bodovačky dosť. Mal by to zvládnuť, ostatní špurtéri sa k nemu ťažko dostanú na dostrel. V kopcoch je relatívne odolný, problémy v horách by mali mať skôr iní rýchlici ako on.
Čítajte viac Už nesmie toľko vyhrávať! Suverén zo Slovenska deptal rivalov, nezastavil ho ani „anti-Sagan“ systémPhilipsenova prezývka bola doteraz „Jasper Disaster“ (vo voľnom preklade: „Jasper Pohroma“). Čím si to vyslúžil?
Bol riadnym zmätkárom. Raz prišiel neskoro na tréning, inokedy zmeškal lietadlo, ktoré ho malo prepraviť na preteky. Dlho sa mu nedarilo dosiahnuť na víťazstvá, vyjazdil veľa druhých miest.
Aj preto, že zle komunikoval s tímom a potom z toho pramenil nevydarený špurt. Isto na to celé mala vplyv aj mladícka nerozvážnosť. Philipsen dospel, je to vidieť na jeho výkonoch a výsledkoch.
Ako veľmi mu pomáha hviezdny Mathieu van der Poel, ktorý pre neho rozbieha špurty?
Podpora od jedného z najlepším jazdcov planéty má veľkú zásluhu na jeho úspechoch. Van der Poel s Philipsenom navyše ukazujú iný spôsob, ako zakončiť hromadné dojazdy. V minulosti sme videli viacčlenné špurtérske vláčiky, v ktorých sa jazdci postupne odpájali a v závere nechali už len samotného špurtéra.
V tíme Alpecin – Deceuninck to vedia aj týmto spôsobom, ale belgicko-holandská dvojica si vystačí aj sama. Van der Poel má neskutočný výkon, prerazí cez súperov a Philipsena „vypustí“ v správnej rýchlosti pri ideálnom načasovaní. Keby Sagan mal v tíme takého kolegu, jeho umiestnenia by boli oveľa vyššie.
Dvorného rozbiehača nikdy nemal, ani v predchádzajúcich tímoch. Prečo?
Sagana považovali za klasikára. Ak by bol čistokrvný špurtér, stajne by skúsili okolo neho vybudovať podporný tím. Lenže on chcel jazdiť nielen špurty, ale aj kopcovité jednorazovky, zvlnené klasiky a ďalšie typy terénov. Áno, počas kariéry pri ňom stáli Maciej Bodnar či Daniel Oss. Bodnar ho „strážil“ počas prvej polovice pretekov, Oss v druhej.
Doviedol ho k hranici jedného, dvoch kilometrov pred cieľom, ale to bolo všetko. V závere si musel Sagan už poradiť sám. Mal aj smolu, pretože bol taký dobrý, že kompetentní usúdili, že vláčik nepotrebuje. Lenže v súčasnom špurte to potrebné je. Spolupráca medzi van der Poelom a Philipsenom je ideálnym príkladom.
Súperi sa sťažujú, že Philipsen často špurtuje na hranici regulárnosti. Patrí medzi „neférových“ jazdcov?
Doteraz som ho tak nevnímal. Možno je to aj náhoda, že na tejto Tour sa už trikrát zaplietol do kontaktu v špurtoch. Je však pravda, že jazdí na hrane.
Je možné, že rozhodcovia mu počítajú „čierne“ body a v nejakom momente prikročia k penalizácii. Som zvedavý, aké špurty predvedie v zostávajúcich etapách. Musí si dať pozor, trest za neregulárny špurt pre neho visí vo vzduchu.