„Otestuje nás, no zároveň je vyvážená. Skvelé. Od prvej po poslednú etapu tu máme všetko: šprinty, dlažobné kocky, dlhé i krátke stúpania, časovky,“ povedal mladý Slovinec.
Dva dni pred začiatkom Starej dámy je Pogačar favoritom číslo jeden. Výzvou pre ostatných tak zostáva na 3328 kilometroch medzi Kodaňou a Parížom nájsť jeho slabinu.
Pochopiteľne, útočiť na najlepšieho cyklistu uplynulých rokov na každom kilometri sa nedá. Miest, kde sa bude rozhodovať tohtoročná Tour, je však predsa len niekoľko.
Čítajte aj Sagan a jeho partia. TotalEnergies ide na Tour s touto zostavouBrutálne pavé
Prvé dni sú vždy hektické. Každý sa chce ukázať, nikto nikomu nič nedaruje. A ak sa do tohto chaosu primieša náročný terén, pohroma je na svete.
V 5. etape sa pelotón potrasie na legendárnych pavé, ktoré poznáme z klasiky Paríž-Roubaix. Vrátane mýtického úseku cez Arenbergský les, kde dlažobné hrany kociek neraz stoja kolmo voči galuskam. Keď nebodaj zaprší, na jazdcov čaká peklo.
Organizátori pripravili podobnú etapu na Tour aj v sezóne 2018, vyhral ju John Degenkolb a Peter Sagan počas nej dostal defekt. Tentoraz si pre jazdcov prichystali jedenásť náročných sektorov s dĺžkou sedemnásť kilometrov.
Neočakáva sa, že by niektorý z favoritov na celkové víťazstvo v tento deň útočil, padnúť však môže každý. Na kockách to bolí, neraz zanechajú na tele hlboké šrámy či zlomeniny. Kto si nedá pozor, bude ľutovať.
Prvý týždeň vyvrcholí v ôsmej etape v pohorí Vogézi. Na sexy mieste, ktoré nie je až také sexy… Lebo Planina krásnych dievčat znie síce pôvabne, ale rozhodne nie pre cyklistov.
Predovšetkým tam, kde sa asfalt dvihne na neuveriteľných 24 percent, to nesmierne bolí. Je to pravá skúška pre všetkých, ktorí pomýšľajú na žltý dres. Definitívne ho tam nikto nezíska, no definitívne ho tam niekto môže stratiť.
„Krásne dievčatá“ nič neodpustia…
Čítajte aj Rekord vydrží. Cavendish sa napriek heroickému výkonu nedostal na TourNaposledy sa tam pretekalo v sezóne 2019. So sedemkilometrovým stúpaním s priemerom 8,7 percenta si najlepšie poradil Belgičan Dylan Teuns. Chris Froome tu zasa vyhral svoju prvú etapu na Tour 2012 a Tadej Pogačar v časovke v roku 2020 otočil vývoj pretekov proti Primožovi Rogličovi.
Očakáva sa, že podobný cyklistický ohňostroj na planine uvidíme aj tento rok, štrkový sektor na záver, ktorý je novinkou, tomu všetkému dodá ďalšie iskry.
Hore na Galibier
Deň, keď sa pôjde etapa číslo jedenásť, bude kľúčový. Predovšetkým pre kandidátov na žltý dres. Na pelotón čakajú dve horské skúšky v rýchlom slede. Všetko odštartuje stúpanie na Col du Galibier, slávnu horu, ktorá neodmysliteľne patrí k Tour.
Jej vrchol je vo výške 2642 m n. m. a ten, kto ho prejde prvý, dostane cenu Henriho Desgrangea – zakladateľa tohto cyklistického podujatia. Vyššie sa tento rok už nepôjde.
Pelotón sa vydriapal na Galibier prvýkrát v sezóne 1947 a odvtedy tam zavítal 31-krát. Naposledy pred tromi rokmi, keď vyhral vyhlásený vrchár Nairo Quintana. Stúpanie meria 17,7 kilometra s priemerným sklonom takmer sedem percent.
Ak mužov bojujúcich o celkový triumf nerozdelí Galibier, tak potom nasledujúci Col du Granon určite. Nie je síce dlhý (11,3 kilometra), ale dostatočne strmý. Priemer 9,2 percenta dá určite poriadne zabrať.
Súčasný pelotón horu nepozná a hora Tour de France tiež poriadne nie. Pretekalo sa tam iba raz – v roku 1986. V ten deň si nezabudnuteľný Bernard Hinault poslednýkrát obliekol žltý dres. Stúpanie ho tak vyčerpalo, že o 24 hodín prevzal celkové vedenie Greg LeMond.
Kombinácia Galibier – Col du Granon je najťažšou na tohtoročnej Tour. Favoriti si v tento deň nemôžu dovoliť priemerné nohy, ani nepremyslené nástupy. V cieli sa bude všetko počítať.
Iba o pár hodín neskôr, na Deň dobytia Bastily, etapa vyvrcholí na ikonickom Alpe d'Huez. Prvýkrát za uplynulých päť rokov. V tejto chvíli by sme mali poznať úzky okruh favoritov na žltý dres.
Tí si to potom rozdajú v záverečnom týždni Tour de France. Sedemnásta etapa sa skončí na vrchole Peyragudes, osemnásta na supernáročnom Hautacame.
Predposledný deň bude patriť tradične časovke – 40 kilometrov je dostatočne dlhých na to, aby zatriasli celkovým poradím. Je to zároveň posledná šanca, lebo o deň neskôr sa bude na ceste do Paríža už iba štrngať šampanským.