Peter Sagan v nedeľu ukončil tretiu kapitolu úspešnej kariéry. Na severofrancúzskych drsných pavé dal zbohom Bore-Hansgrohe. Tímu, ktorý za päť sezón postavil na nohy.
Spokojní sponzori
Neuveriteľných 341 pretekárskych dní, množstvo súbojov, z ktorých vzišlo 28 víťazstiev. Taká je vizitka slovenského Tourminátora. Po prestupe do nemeckej stajne sa hrdil týmito prívlastkami: najlepší, najzábavnejší, najobletovanejší, najlepšie platený.
Ako teda budú fanúšikovia spomínať na spojenie Sagan – Bora?
Skôr pozitívne. Aj keď počtom triumfom hviezdny Slovák nenadviazal na predošlé angažmány v Saxo -Tinkoff alebo v talianskom Liquigase (neskôr Cannondale), aj nemecké dobrodružstvo bolo viac o radostiach ako starostiach. Dva zelené dresy na Tour de France alebo víťazné Paríž-Roubaix 2018 naozaj stáli za to. Pritom štart vo vtedy novom drese vôbec nebol jednoduchý. Sagana organizátori nepochopiteľne vylúčili z Tour 2017.
Keď sme o rok neskôr oslovili šéfa Bory Ralpha Denka, na svoju raketu mal len slová chvály a jej prínos ocenil.
„To je takmer nemožné opísať. Samozrejme, kvalita našej stajne po príchode Petra išla hore. V zostave s ním môžeme v seriáli pretekov WorldTour pomýšľať – a aj dosahujeme – výsledky porovnateľné s konkurenciou. Spokojní s výkonmi sú aj naši sponzori. Ale nie je to len o číslach. Mať v tíme charakter jeho typu je pozitívne aj pre imidž nášho zoskupenia,“ zamyslel sa pre Pravdu.
Na otázku, či sa investícia do Sagana ukázala ako správna, mal jednoznačnú odpoveď: „Tu budem veľmi stručný – Peter je tá najlepšia investícia v pelotóne.“
Varil i sprchoval sa
Pripomíname, že Sagan bol v tom čase najlepšie zarábajúcim pretekárom na svete. To číslo síce oficiálne nikdy nezaznelo, ale podľa všetkého Žilinčan dostával takmer šesť miliónov eur za rok. Viac ako legenda Starej dámy Christopher Froome v Sky.
Tímu to – pochopiteľne – nevracal len skvelou jazdou, ale aj mnohými marketingovými aktivitami. Bora a Hansgrohe sú renomované nemecké značky, ktoré sa sústreďujú na výrobu digestorov, resp. sanitárnych armatúr. A tak šampión v reklame varil a sprchoval sa.
„Aj na pretekoch je ako skutočná rocková hviezda. Videla som nejednu ženu so slzami v očiach a pritom stačilo jediné: aby videli Sagana naživo. Stalo sa mi, že ma jedna z nich udrela po hlave. A dôvod? Pri fotografovaní som jej stála vo výhľade,“ potvrdila nám po Paríž-Roubaix 2018 Karen Edwardsová, írska fotografka.
Sagan bol pre Boru prínosom v každom smere…
„Pravdou je, že nemeckým sponzorom sa do toho spočiatku príliš nechcelo. Willy Bruckbauer je však veľký nadšenec a Bora bola relatívne malá firma, ktorá chcela celosvetovo expandovať. Ďalší donori sa ale do tímu nehrnuli. Až za Saganom,“ pripomína Lukáš Timko, cyklistický expert.
Prvú sezónu v novom tíme strávil po Saganovom boku aj Čech Jan Bárta. Jeho prínos zhodnotil po piatich rokoch takto: „Bol obrovský. Bez debaty. Už len to, že v ich drese sa stal majstrom sveta, im veľmi pomohlo. Keď máte jazdca, ktorý vyhráva etapy na Grand Tours, jednorázovky a následne aj svetový šampionát, už to samo o sebe posúva stajňu na nový level.“
Čítajte viac Saganovci vstali s krvavými očami. Roubaix je masakerZ božského módu
Obdobie, ktoré s bratom Jurajom strávil v nemeckej stajni, sa dá rozdeliť na dve etapy. Pred a po Covide. Prvá bola úspešnejšia a Sagan v nej dosiahol väčšinu víťazstiev. Ukončil ju triumfom v 5. etape na Tour de France 2019. Potom prišiel Covid a trojnásobný majster sveta čakal na víťazstvo dlhých 461 dní. Nikdy predtým nemal takúto dlhú pauzu.
Na začiatku sezóny 2021 sám vírus prekonal a triumfy boli už iba sporadické. Vyrojili sa pochybnosti.
„V Bore sa stalo iba to, čo sa muselo stať. Prišiel pokles formy. Pravda, boli tam aj nejaké pády, potom ho zrazil koronavírus. Posledné dve sezóny však neboli úplne vydarené. Keď s ním v 2018 predlžovali zmluvu o ďalšie dva roky, chceli s ním zaútočiť aj na kopcovitejšie klasiky – Liege-Bastogne-Liege a Okolo Lombardska. Ukázalo sa však, že to už nie je reálne. Jeho výkonnosť poklesla a v kopcoch by to bolo len trápenie,“ pripomína Timko.
Na pokles sme sa opýtali aj Leopolda Königa, bývalej českej hviezdy Bory. Ten bol nielen stručný, ale predovšetkým výstižný. „V zásade sa nič nedeje – Sagan sa iba vracia z božského do ľudského módu. Pretekára, ktorý má aj slabšie dni,“ dodal.
Nie najlepšie
Isté je, že Bora-Hansgrohe so Saganom aj tak rokovala o predĺžení zmluvy. Samozrejme, teraz už za iných podmienok. Okrem krátenia peňazí mohol byť problémom aj široký štáb ľudí, ktorými sa počas kariéry obklopuje. Dohodu nenašli a tak sa v dobrom rozišli.
„Boru dostal na cyklistickú mapu. Dnes to už dokážu aj bez neho. Pred piatimi rokmi to však bolo nepredstaviteľné. Nemali by šancu,“ myslí si Timko. Uplynulých päť rokov bolo vraj dobrých, no Sagan mal podľa neho predtým aj lepšie obdobia.
„V každom tíme mal obrovské úspechy, no najúspešnejší bol, keď jazdil za Talianov. V sezónach 2013 a 2014 vyhrával, kde sa dalo. To bolo neuveriteľné. Nemal síce titul majstra sveta ani monument, tie prišli až potom, ale vzhľadom na kvantitu a ošiaľ, ktorý bol okolo neho, to bolo azda najlepšie obdobie,“ pripomína s tým, že na vrchole síl bol na Okolo Flámska 2016, keď jazdil za kontroverzného Olega Tiňkova.
Pred Saganom teraz stojí nová výzva. Volá sa TotalEnergies. Prvýkrát bude pretekať za tím, ktorý nemá miesto medzi elitou. Je však viac ako isté, že hviezdne meno bude pozvánkou na všetky elitné podujatia.
Čítajte viac Sagana už prosiť nemusí. Dozrel som, vraví večne druhý matadorMenšie preteky?
„Otázka je, ako tam jeho príchod pojmú. Šéf TotalEnergies Jean-René Bernaudeau sa pre tamojšie médiá vyjadril, že francúzski organizátori pretekov si zaslúžia, aby také obrovské meno, akým je Peter Sagan, prišlo na ich preteky a robilo tam šou. Myslel tým však podujatia nižšieho rangu,“ pripomína Timko.
Saganov zaužívaný kalendár, ktorý sa zväčša točil okolo jarných klasík, Tour de France a svetového šampionátu, sa tak môže zmeniť. Na veľké podujatia sa možno bude pripravovať inak a inde ako doteraz.
„Uvidíme, či mu postavia itinerár, aký mal doteraz a pôjdu po najväčších pretekoch, alebo mu tam zaradia aj tie menšie – napríklad na 4 dni Dunkerque alebo Tour du Doubs, kde od neho budú chcieť víťazstvá. Bora bola zameraná absolútne medzinárodne, no TotalEnergies môže mať aj iné ambície. Okrem Tour povedzme aj Paríž-Nice a iné domáce podujatia,“ pripomína.
Dôležitá podľa neho bude podpora tímu. „Vieme, že v Bore s tým mali problém a treba povedať, že TotalEnergies je v tomto smere ešte slabší,“ dodáva Timko.
Čítajte viac Rozlúčkové objatie s Denkom. Sagan venoval Bore emotívne slováBudú ho milovať
Očakávania sú veľké. Vo francúzskej cyklistike vraj Saganov príchod do jedného z menších tímov spôsobil ošiaľ. Podľa renomovaného novinára Jeana-Luca Gatelliera zo športového denníka L'Équipe bude Slovák odteraz miláčikom aj francúzskych davov.
„Spomínate si ešte na Američana Grega LeMonda? V najlepších rokoch pretekal za francúzske zoskupenia Renault, La Vie Claire, Z-Tomasso. Francúzi ho v tom čas milovali. Verte mi, podobné to bude aj so Saganom,“ tvrdí.
A že do TotalEnergies už neprichádza hviezda v najlepšej forme? Vedia o tom aj v kolíske cyklistiky, no je tam jedno veľké ale!
„Sagan ešte neodišiel do dôchodku. Má na to, aby v budúcnosti niečo veľké dokázal. Napríklad štvrtý titul svetového šampióna. Je však pravdepodobné, že jeho triumfy budú sporadickejšie ako kedysi. Napokon, deje sa to už dve sezóny. Bernaudeau zvykne vravieť, že cyklista začne upadať po tridsaťpäťke. Nezabúdajme, že Peter je v plnej permanencii už od dvadsiatky. V jeho situácii si ťažko viem predstaviť, že bude na vrchole ďalšie štyri roky,“ dodal Gatellier.
Sagan dal v nedeľu bodku za piatimi rokmi v Bore. Teraz ho čaká dlhé voľno, zmluva s novým tímom začne platiť od 1. januára. „Predovšetkým, aby nám to klaplo. Aby šli veci hladko a v pohode. A aby Peter ešte všetkým ukázal, aký vie byť silný,“ želá si športový riaditeľ Ján Valach, ktorý prestupuje spolu so svojim zverencom. „Aby aspoň raz ešte poriadne zabil,“ pridáva sa Peter Zánický, prvý tréner slovenského šampióna.
Sagan čoskoro začne štvrtú kapitolu kariéry. Podľa všetkého poslednú.