Tri horské dojazdy, dve individuálne časovky, osem rovinatých etáp, ale aj dupľa na Mont Ventoux.
Tohtoročná Stará dáma, ktorá odštartuje už túto sobotu, sa vracia k tradičnej rozmanitosti. Na svoje si prídu všetci. Aj špurtéri, na ktorých organizátori Grand Tours v uplynulých rokoch akosi zabudli.
Na úvod kopčeky
Dlhý otvárací týždeň v západnom a severnom Francúzsku, s etapou aj okolo 250 kilometrov, potom Alpy a Pyreneje. Ročník 2021 sa ponesie v duchu neustále sa meniaceho rytmu.
Jeden deň bude šprintérsky, potom klasikársky, ktorý vystrieda časovka, prípadne horská skúška.
„Bude tu veľa príležitostí útočiť a prekvapiť konkurentov. Taká je naša nádej,“ vravel pri predstavovaní itineráru pretekov šéf podujatia Christian Prudhomme.
Všetko sa začne o týždeň skôr, ako zvyčajne. Olympijské hry v Tokiu sú za rohom a posledné, čo si organizátori želali, je termínová kolízia s najväčším športovým sviatkom na svete.
Aj pôvodné miesto ostrého štartu sa menilo. Štvrtýkrát v histórii sa začne v jednom z najväčších prístavných miest vo Francúzsku – v Breste. V Bretónsku sa uskutočnia úvodné štyri etapy a žltý dres si ako prvý pravdepodobne neoblečie špurtér.
Sobotňajší úvod má klasikársky charakter a stávkové kancelárie v ňom tipujú za víťaza Mathieu van der Poela.
V uplynulých rokoch sme boli svedkami minimalizácie časovkárskych kilometrov, no po lanskej dráme na Planine krásnych dievčat sa organizátori rozhodli, že teraz sa pôjdu až dve individuálne časovky. Prvá už v piaty deň. Dovedna budú mať 58 kilometrov.
Z dvoch strán
Cyklisti budú musieť tento rok okrem iného zvládnuť aj najväčšiu porciu kilometrov na Tour počas jediného dňa od roku 2000. V siedmej etape totiž prejdú na trase Vierzon – Le Creusot až 248 kilometrov.
Nebude to však nudný tranzitný deň, na konci ktorého si to rozdá niekoľko špurtérskych vláčikov. Pred cieľom je krátke stúpanie s 20-percentným sklonom, ktoré mnohým pripraví veľké útrapy.
Zaujímavo vyzerá najmä jedenásta etapa. Pelotón bude na nej zdolávať Obra z Provence – legendárnu horu Mont Ventoux. A to hneď dva razy.
Prvýkrát sa na ňu vydá ľahšou cestou – 26-kilometrovou asfaltkou s priemerným sklonom 4,6 percenta. A potom zasa z tej najnáročnejšej strany – 21 kilometrov pri priemernom sklone 7,5 %.
„V minulosti sme prišli s dvoma výjazdmi na Alpe d'Huez. A teraz sme zaradili dvojnásobný výšľap na Mont Ventoux. Bude to legendárny deň,“ teší sa Prudhomme. Mimochodom, naposledy sa stúpalo na veternú horu v roku 2016. Určite si spomeniete na nezabudnuteľný beh Chrisa Frooma bez bicykla.
Okrem Mont Ventoux čakajú na pelotón tri horské dojazdy. Ale aj slávne hory Tourmalet, Luz Ardiden, Colombiere či Tignes.
Čítajte viac Málo pomocníkov? V Tinkoffe som robil všetko sám, neobáva sa SaganV minulosti zvykli organizátori zaradiť do itineráru napríklad okruh smrti – Peyresourde, Aspin, Tourmalet a Aubisque – tentoraz však túto cyklistickú bombu nechali ležať ľadom.
Dôvod je zrejmý. Nechcú, aby medzi jazdcami na celkové poradie vznikli veľké časové rozostupy. Rozhodnúť sa má až v treťom týždni.
„Chceli by sme, aby časovka v predposledný deň hrala zásadnú úlohu v boji o žltý dres,“ dúfa Prudhomme.
Bitka Slovincov
Kto by mohol získať žltý dres?
Odborníci sa zhodujú, že najsilnejší tím so sebou berie do Francúzska britský Ineos-Grenadiers, najlepších jazdcov zasa Jumbo-Visma (Primoža Rogliča) a UAE Emirates (Tadeja Pogačara).
Slovinci boli hlavnými postavami aj lanskej Tour de France. O nečakanom triumfe mladšieho Pogačara sa rozhodlo až v predposlednej etape – časovke. Skúsenejšiemu Rogličovi došla deň pred dojazdom do Paríža para a v boji proti chronometru stratil nemalý náskok.
Tím Ineos, ktorý triumfoval sedemkrát za uplynulých desať rokov, sa bude spoliehať na Gerainta Thomasa, víťaza Tour 2018. Zároveň bude robiť všetko pre to, aby Pogačara v kľúčových etapách pripravil o tímovú podporu. A potom to bude naňho skúšať.
Portál Cyclingstage rozdelil favoritov do piatich skupín, v prvej – najsilnejšej s piatimi hviezdičkami – sú iba dvaja Slovinci.
V druhej, štvorhviezdičkovej, je duo Ineosu Thomas – Richard Carapaz. Menšiu šancu majú podľa expertov Miguel Ángel López, Richie Porte, Wilco Kelderman a David Gaudu.
VIDEO: Peter Sagan hovoril po slovenskom titule aj o Tour de France
Veľa špurtérov
Pochopiteľne, Slováci budú na dianie vo Francúzsku hľadieť cez zelené okuliare.
„A prečo túto súťaž ešte nepomenovali po Petrovi Saganovi?“ pýta sa na margo „bodovačky“ vo svojej analýze portál Rouler.
Cyklistický web pripomína, že Slovák prišiel medzi rokmi 2012 – 2019 zelený do Paríža až sedemkrát, naposledy mu dres vyfúkol Sam Bennett.
Čítajte viac Päťhviezdičkový Sagan. Slovák môže rivalom písať učebniceRodák zo Žiliny bude štartovať na Tour aj tento rok, to všetko iba tri týždne po konci Giro d'Italia, kde získal cyklámenový dres.
Experti zdôrazňujú, že v záveroch rovinatých etáp sa zrejme nebude môcť merať s tými najrýchlejšími, no bodové manko zmaže v etapách, kde budú aj kopce.
Vo Francúzsku budú aj supersilné cyklokrosárske dvojčatá Wout van Aert a Van der Poel. Obaja sú v kopcoch ešte silnejší ako hviezda Bory.
Van Aert však bude zrejme pracovať pre Rogliča, od Van der Poela sa očakáva, že zaútočí skôr na víťazstvo v niektorej z etáp.
Čítajte viac Bojí sa Bennett zlyhania? Šéf tímu spochybnil vážnosť jeho zranenia„Pre nás je aj tak najväčším favoritom Van Aert,“ napísal Rouler. Portál Cyclingnews však pripomína jeho nedávnu operáciu slepého čreva a za najrýchlejšieho muža pelotónu označil Caleba Ewana.
Čistokrvných špurtérov však tento rok bude vo Francúzsku nečakane veľa. Napokon, osem rovinatých etáp bolo priveľkým lákadlom.
Čítajte viac Saganov rival vzdáva boj o zelený dres: Nemám na to