Mathieu van der Poel a Wout van Aert zviedli počas víkendu ďalší fantastický súboj. Na svetovom šampionáte v cyklokrose potvrdili, že v tomto športovom odvetví sú bez konkurencie.
Tam sa však ich dominancia nekončí. Už o pár týždňov sa z nich stanú aj najväčší vyzývatelia Petra Sagana na slávnych jarných klasikách.
Jednoducho, všade sú ako doma.
Morálka a vôľa
Borci z Beneluxu sú cyklistickí obojživelníci. Kam prídu, tam dominujú. Zimnú prestávku v cyklistickom kalendári si sprestrili Svetovým pohárom v cyklokrose. Ten v nedeľu vyvrcholil na MS v Oostende. Výsledok bol takýto: 1. Van der Poel, 37 sekúnd za ním Van Aert a ostatní v nedohľadne.
Napriek tomu, že šampióni sa v poslednom čase sústredia predovšetkým na cestné preteky, konečné poradie nikoho neprekvapilo. Napokon, odteraz sú obaja trojnásobní majstri sveta. Otázka: prečo sú elitní cyklokrosári takí dominantní aj na asfalte? „Nad odpoveďou si hlavu lámu mnohí. Veď v pelotóne to skúšali už aj najlepší horskí cyklisti, ale nikdy neuspeli,“ zamýšľa sa cyklistický expert Lukáš Timko.
Nejaké vysvetlenie by tu ale predsa len bolo. „Tento šport si vyžaduje obrovské morálno-vôľové vlastnosti. Preteky sprevádza zväčša veľmi zlé počasie, pretekári sú zablatení a doudieraní od pádov. Jazdí sa, aj keď ráno napadne čerstvý sneh,“ opisuje dianie na cyklokrosárskych tratiach.
„Je to hodina, keď idete neustále na doraz. Jazda v piesku vám vezme hŕbu energie. Keď z neho vyjdete, ste na šrot. A potom vás čaká 21-percentné stúpanie, po ňom sa nadriete v technických zákrutách. Je to hodina bolesti,“ vysvetlil pre idnes.cz Zdeněk Štybar, tiež trojnásobný svetový šampión v cyklokrose.
Aj v nedeľu si odskočil na trať do Oostende, na mladšie hviezdy však nemal. Skončil 18.
Nevyhoria?
Len málokedy sa stane, že s najlepšími súperí aj niekto iný, ako jazdec z Beneluxu. V prvej päťdesiatke by ste takých neraz zrátali na jednej ruke. „Ak niekto uspeje v toľkej konkurencii, musí byť trieda. Van der Poel aj Van Aert ňou bezpochyby sú,“ vraví Timko.
Zatiaľ čo Peter Sagan trénoval doma v Monaku a neskôr na severe Talianska, obaja jeho rivali medzi sebou súperili. O pár týždňov ich však už uvidíme so slovenskou hviezdou na štarte Miláno – San Remo. A potom – samozrejme – i na slávnych jarných kockách.
Nebudú im chýbať sily?
Pravdepodobne nie. „Cestný cyklista trénuje šesť hodín denne, oni si to takto spestrili. Na cyklokrosovom bicykli vyrástli, navyše ich späť ťahajú aj sponzori. Určite vedia, čo robia,“ vysvetľuje Timko.
Mierne obavy vyslovil na sklonku lanskej sezóny Axel Merckx, syn najslávnejšieho pretekára všetkých čias Eddieho Merckxa. „Za posledné tri roky nemali žiadny čas na oddych. Mám o nich obavy,“ poznamenal. Ako príklad uviedol Holanďanku Marianne Vosovú, ktorá v roku 2015 – po šnúre veľkých triumfov – vyhorela.
Bez auta
Obaja už ukázali, čo v nich je. Aj vlani – Van Aert vyhral Miláno – San Remo, Strade Bianche, dve etapy na Tour de France. Má dve striebra z majstrovstiev sveta a druhý skončil na Okolo Flámska. Hneď za Van der Poelom. Pred pár dňami podpísal s tímom Jumbo-Visma novú, trojročnú zmluvu.
Aj Van der Poel je trieda. Už dnes ďaleko pred svojim otcom Adriem – tiež cyklistickým obojživelníkom. Úspechmi, výkonnostne ani nehovoriac. Len pre ilustráciu, aký je tento Holanďan dobrý: keď trénoval na kockách, ktoré sú súčasťou legendárnych pretekov Paríž-Roubaix a namerané údaje zverejnil v aplikácii Strava, nikto mu neveril.
Spochybnil ich aj komentátor Eurosportu Karsten Kroon. Vraj takúto rýchlosť na mačacích hlavách mohol dosiahnuť len za autom. „Môžem vás uistiť, že som za žiadnym autom nešiel. Pokiaľ o cyklistike niečo viete, spoznáte, že watty, ktoré som v tom úseku mal, zodpovedali rýchlosti,“ bránil sa 26-ročný rodák z Kapellenu.
Spolu s Van Aertom majú formu ako hrom. Výkonnosť tiež. Sagan to bude mať s nimi od začiatku sezóny viac ako ťažké. „Žiada sa mi povedať, že vyhrať jarnú klasiku bude tentoraz náročnejšie ako kedykoľvek predtým. Konkurencia je väčšia ako pred desiatimi rokmi,“ naznačuje Timko.
Hoci pandémia koronavírusu v Európe nepoľavuje, žiadne správy o rušení pretekov nedorazili. Zatiaľ! V Európe sa kolotoč rozbehne 27. februára na pretekoch Omloop Het Nieuwsblad. Marec a apríl budú patriť slávnym jednorazovkám.
A zdrvujúcim nástupom dvoch veľkých cyklokrosárov. Z kaluže na cestu predsa nie je žiadny problém.