Piatok označil za blázinec a dospel k záveru, že všetci nakoniec vyzerajú dosť hlúpo.
V skratke: pôvodná trať merala 258 kilometrov. Jazdcom sa však nepozdávala a už vo štvrtok večer naznačili veľkú nespokojnosť.
Po dvoch supernáročných dňoch v Alpách, počas ktorých nastúpali tisícky výškových metrov, už nemali chuť na ďalšiu veľkú porciu kilometrov.
Napokon, podobné dĺžky sú zvykom skôr na jednodňových klasikách ako na etapových pretekoch. Trend je opačný.
Za protestom stáli dve stajne – Lotto Soudal a AG2R La Mondiale. Cyklisti v piatok v chladnom a daždivom počasí nakoniec vyrazili, ale po ôsmich kilometroch zo svojich strojov zliezli a nastúpili do autobusov.
Talianske médiá ešte ani na obed poriadne nevedeli, kde bude nový štart. Organizátori nakoniec ustúpili a trať skrátili o polovicu. Začínalo sa v Abbiategrasse, 125 kilometrov pred cieľom.
Riaditeľ podujatia Mauro Vegni neskôr vyhlásil, že s takýmto nátlakom nesúhlasí a etapa vraj môže mať aj právnu dohru.
Skrátené preteky nakoniec nečakane, no zaslúžene vyhral český jazdec tímu CCC Josef Černý.
Naspäť však k Wigginsovej kritike. Podľa víťaza Tour 2012 sú jazdci zodpovední za potešenie a pobavenie publika.
„Celé je to jeden zmätok a napokon vyzerajú všetci dosť hlúpo. Áno, hovorím to z pohľadu niekoho, kto je už štyri či päť rokov na cyklistickom dôchodku. Rád by som to objasnil, keď som bol cyklistom, bol by som prvým, kto by nechcel súťažiť v takýchto pretekoch,“ povedal pre Cyclingnews a pokračoval:
„Z tejto opačnej pozície si však uvedomujem, aké veľké privilégium znamená byť profesionálnym cyklistom. Jazdci majú veľké šťastie, že majú všetko, čo chcú – a zaslúžia si to. Pokiaľ ide o to, koľko dostanú zaplatené a taktiež z pohľadu aktuálnej situácie vo svete, je cyklistika veľmi romantická a predstavuje vášeň a únik z tlaku každodenného života.“
Pretekári majú podľa neho zodpovednosť za jazdu a sú elitnými cyklistami, pretože robia niečo, čo normálni ľudia vnímajú priam ako nemožné.
Wiggins si tiež myslí, že v piatkovej situácii prehrali fanúšikovia cyklistiky a široká verejnosť.
„Pretekári ako obvykle protestovali bez zjednotenia, miestami sa zdalo, že nikto nevie, o čo ide. Riaditeľ pretekov pohrozil, že za to v nedeľu niekto zaplatí. Jediní, ktorí nakoniec prehrajú, sú široká verejnosť a diváci,“ dopĺňa Wiggins.
Jazdci sa na Gire sťažovali aj zdĺhavé presuny medzi etapami a skoré štarty, iným sa nepozdáva stav opatrení v boji proti koronavírusu.
Cyklistická asociácia CPA v piatok ďakovala jury a organizátorom za vypočutie ich žiadosti. Wiggins ju kritizoval za nedostatočnú organizáciu a nejednotnosť jazdcov pri piatkovom proteste.
Súhlasí s postojom šéfa pretekov Vegniho, ktorý kroky jazdcov kritizoval.
Wiggins porovnal ich problémy s vojakmi a pracovníkmi v zdravotníctve, čím zabŕdol aj do porovnania platov pracovníkov verejného sektora so mzdou profesionálnych športovcov.
"Porovnávať 250-kilometrovú a šesťhodinovú jazdu na bicykli – či už prší, alebo nie – s tým, čo musia robiť niektorí ľudia v aktuálnej situácii, napríklad vojaci či zdravotníci, je trochu neprimerané.
Preto považujem cyklistiku za privilégium. Niektorí ľudia sedia v kanceláriách a cez víkendy si sadnú na bicykel z vášne a lásky k tomuto športu. Zamilovali sa doň kvôli tomu, čím si prešli práve títo jazdci.
Máme šťastie, že sme sa tento rok vôbec dočkali pretekov Giro d’Italia. Z rešpektu k nim by sme z tohto podujatia mali vyťažiť čo najviac. Videli sme, aké to bolo, keď sa žiadne preteky nekonali," dodal.
Doplnil tiež, že protest jazdcov v Morbegne bol silnejší ako gesto boja proti rasizmu organizované na Tour de France s nápismi na rúškach, ktoré ho podporovali:
„Viac sa postavili za tento odpor ako za Kévina Rezu (jediného jazdca s tmavou pleťou na Tour, pozn.) a za boj proti rasizmu na Tour de France. To je všetko, čo k tomu poviem.“