Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Lakte a agresia? Ja vidím bojovníka, ktorý sa nevzdáva

Hoci ho vlani obral o rekord, s hrdosťou sa hlási k jeho fanúšikom.

16.09.2020 06:00
debata (2)
Erik Zabel na snímke z Tour de France v roku 2000. Foto: Profimedia
Erik Zabel Erik Zabel na snímke z Tour de France v roku 2000.

Nemecká špurtérska legenda Erik Zabel (50) tvrdí, že Peter Sagan má stále šancu na zisk ôsmeho zeleného trička z Tour de France.

„Pre fanúšikov by bolo úžasné, ak by duel Sagan – Bennett rozhodol záverečný špurt v Paríži. Najskôr im budem obom držať palce, aby prešli Alpy,“ vraví šesťnásobný víťaz bodovačky na Starej dáme.

Znamená to, že si koniec Tour pozriete na vlastné oči?

Áno, práve (v pondelok, pozn.) šoférujem do Francúzska. Reprezentujem cykloznačku, ktorej stroje na Tour používajú dva popredné tímy. Pravidlá „koronabubliny“ mi nedovolia priamu účasť, ale budeme blízko. Teším sa na Alpy a verím, že si naživo užijem viac zábavy, ako pred televízorom.

Nepáči sa vám doterajší priebeh Tour?

Baví ma sledovať rovinaté či zvlnené trasy, ale horské etapy sú tento rok nudné. Dominancia tímu Jumbo-Visma je príliš veľká. Za mojich čias sa v kopcoch vždy útočilo. Cyklistika sa mení. Teraz udávajú tempo jeden-dva tímy. Všetci sa ich snažia udržať a slabší postupne odpadávajú. Fanúšikovia chcú vidieť akciu v únikoch a nie pri trápení sa favoritov. V nedeľu bolo viac vzruchu o tom, že Bernal a Quintana na Grand Colombier nestíhajú. Nepočuli ste o únikoch či atakoch, ale o tom, že dvaja favoriti odpadli. Malo by to byť naopak.

Tour de France 2020 Fotogaléria - 65 fotiek Všetky fotky
Tadej Pogačar v žltom drese po skončení 20. etapy.

O dominancii sa nedá hovoriť v bodovačke, kde sa trápi doterajší suverén…

Ak by Sagan pred týždňom nestratil body po verdikte rozhodcov, hovorili by sme o vyrovnanej súťaži. Taká tu nebola roky.

Prečo je to tak?

Ide o kombináciu viacerých faktorov. Peter bol počas blackoutu zavretý v Monaku, kde žije. Prísne nariadenia spôsobili, že nemohol dostatočne trénovať vonku. Podobný problém mali aj iní jazdci, ktorí bývajú v rovnakom regióne. Belgičania či Holanďania také prísne pravidlá nepoznali, mohli trénovať viac-menej bez obmedzenia. Druhá vec je jeho vek. Prehupol sa cez tridsiatku. Bodovačke kraľuje takmer desať rokov, nemôžete očakávať, že bude do nekonečna. Doteraz mal zaužívaný systém prípravy pred Tour a pre koronu ho musel zmeniť. Aj súčasná pozícia je pre neho nová. Musí doháňať stratu, na čo nie je zvyknutý.

Previnil sa Sagan v súboji s Van Aertom proti pravidlám?

Áno, šiel cez čiaru. Ale kontakt s Belgičanom nemal v úmysle. Išlo o klasickú nehodu. Na začiatku mal dostatok priestoru, ten sa potom zúžil. Musel si urobiť miesto. Zastal som sa ho, keď ho vylúčili z Tour pred troma rokmi. Teraz trest považujem za spravodlivý. Rozhodcovia sú po vážnej kolízii na Okolo Poľska citliví a vysielajú jasný signál, že jazdci musia v špurtoch dodržiavať pravidlá. Peter mal smolu aj v tom, že narazil práve na Van Aerta. Ak by to bolo v iný deň a s iným jazdcom, možno by nedošlo k žiadnej dráme.

Váš krajan André Greipel ho označil za nefér špurtéra. Súhlasíte?

Špurt sa zmenil. Je v ňom viac hektiky, väčší počet jazdcov. Zmenil sa aj pre Sagana. Musí viac bojovať o pozíciu. Po minulé roky ju mal skoro automaticky, pretože bol oveľa lepší, ako ostatní. To však už neplatí. Teraz viac využíva zadné kolesá súperov a tie nie sú zadarmo. Aj konkurenti sú iní – drzejší a dravší. Peter sa pasuje nielen o body, ale aj o svoju reputáciu. Greipel po 11. etape hovoril o lakťoch a agresii. Viete, čo som videl ja?

Vravte…

Bojovníka, ktorý sa nevzdáva. Zdravo agresívneho a rýchleho Sagana, ktorý – ak by sa nedostal do kontaktu s Van Aertom – vyhrá etapu. Už to mohol dávno zabaliť. V zime potrénujem, o rok sa vrátim silnejší, povedali by viacerí. Ale on bojuje, pretože má prečo. Je vidieť, že je hladný po úspechoch, nevzdáva sa. To je dobré znamenie.

Čo sa musí stať, aby v Paríži oslavoval zisk ďalšieho zeleného dresu?

Po voľnom dni strácal 45 bodov. Dosť na to, aký program zostáva do konca týždňa. Ak by bol Sagan v obvyklej forme, tak nemám obavy, že sa mu to podarí. Takto to bude mať ťažké… Musí sa pokúšať o úniky a úspešne bodovať na prémiách. Tretí týždeň na Tour je rozhodujúci. V horách sa trápia nielen špurtéri, ale aj ostatní jazdci. Bennett môže patriť medzi nich.

Najlepší cyklošpurtéri v novodobej histórii Fotogaléria - 10 fotiek Všetky fotky
10. Džamolidin Abdužaparov (Uzb./60 triumfov) -...

Ako sa vám doteraz pozdáva?

Bora z neho vychovala výborného jazdca. Na rovine je superrýchly a vie to aj v kopcoch. Absolvoval Vueltu i Giro, ale Tour je v technike a kompozícii jazdenia náročnejšia. Sagan sa musí snažiť, aby ho v kopcoch odpáral a zobral mu čo najviac jazdcov. Ak bude gruppetto menšie, Bennett môže mať problémy prísť do cieľa v časovom limite.

Viete si predstaviť, že sa rozhodne v nedeľu na Elyzejských poliach?

Predpokladám, že dovtedy už bude dávno známe, kto príde do Paríža v žltom. Ak teda uvidíme pokračovanie suverénnej jazdy parného valca značky Jumbo-Visma… Pre fanúšikov by bolo skvelé, ak by víťaza zeleného trička určila posledná etapa.

Ak Sagan nevyhrá etapu a zelený dres, ovplyvní to jeho pokračovanie v Bore?

Môže aj nemusí. Ide o to, ako sa na to v tíme pozerajú. Peter je stále najzaujímavejší jazdec v pelotóne, marketingovo určite. Bojuje o špicu, je na očiach. Existuje aj druhá stranca mince. Ak máte Sagana, je ťažké vytvoriť identitu tímu. Je superhviezda, ľudia poznajú Boru najmä vďaka nemu. Napriek tomu by bol pre väčšinu zoskupení posilou.

Viete si ho predstaviť v inej stajni?

Je známy tým, že prostredie a podmienky v tíme sú pre neho veľmi dôležité. Musí sa v skupine cítiť dobre, mať pri sebe blízkych ľudí. Ak by z Bory odišiel, nemyslím, že by sa hnal len po peniazoch. Patrí medzi cyklistov, ktorí majú svoje priority. Viem si ho predstaviť v tíme, ktorý by z neho profitoval za obojstranne výhodných podmienok.

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #cyklistika #Peter Sagan #Erik Zabel #Tour de France 2020