Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Bicyklom do hlavy. Keď v pelotóne prasknú nervy

Napätie, adrenalín, emócie vybičované na maximum. Stačí jeden drobný kontakt a vzduchom lietajú nadávky či päste.

04.03.2020 05:00
debata

Hoci sú cyklisti považovaní za džentlmenov v sedle, nie vždy sa tak správajú. „Pády a kolízie patria k cyklistike. Je však na každom jazdcovi, aby sa ovládol a vyhrotené situácie riešil s chladnou hlavou,“ vraví bývalý slovenský reprezentant Martin Velits.

Šialený Talian

Medzi najznámejších búrlivákov v pelotóne patrí Gianni Moscon. Taliansky jazdec rešpektovanej stajne Ineos ukázal svoj temperament cez víkend, keď sa postaral o škandál na prestížnej klasike Kuurne-Brusel-Kuurne.

Incident sa udial po hromadnom páde približne 60 km pred cieľom. Moscon sa snažil čím skôr vyhrabať z priekopy a dostať bicykel zo spleti ďalších strojov.

V momente, keď mu došla trpezlivosť, chytil jeden z bicyklov a hodil ho do hlavy Jensa Debusschereho. Belgičana od ujmy na zdraví zachránila len blesková reakcia, keď letiaci stroj vykryl rukou.

Traťovým komisárom trvalo len niekoľko minút, aby Mosconovi oznámili diskvalifikáciu. Jeho reakcia? Strhol zo seba štartové čísla, roztrhal ich a do kamery adresoval vulgárne nadávky.

„Pri hromadnej kolízii je bežné, že sa bicykle do seba zakliesnia. Čím viac sú jazdci v strese, tým ťažšie ich od seba oddeľujú. To je normálne. Ale normálne nie je, ako sa zachoval Moscon. Vyzerá to tak, že kurzy sebaovládania, ktoré musel absolvovať po predchádzajúcom incidente, mu veľmi nepomohli,“ glosuje Velits.

Pre Moscona to zďaleka nebol prvý incident so súpermi. V roku 2017 rasisticky urazil francúzskeho cyklistu tmavej pleti Kevina Rezu. O rok neskôr ho diskvalifikovali na Tour de France, keď počas jazdy udrel domáceho Elieho Gesberta.

„Myslím, že Moscon je výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo. Deväťdesiatdeväť percent cyklistov dokáže udržať emócie na uzde a riešiť vypäté situácie s pokojom. V každej sezóne sa, samozrejme, objavia jedinci, ktorí jazdia ako blázni a treba si na nich dávať pozor. V každom prípade, Talianovo správanie by nemalo byť tolerované,“ pokračuje Velits.

Pozor na zákerných jedincov

Víkendové klasiky Omloop Het Nieuwsblad a Kuurne-Brusel-Kuurne odštartovali jarnú klasikársku sezónu.

„Viem si predstaviť, že napätie sa dalo krájať. Každý sa chce skraja sezóny ukázať a zajazdiť čo najlepší výsledok. Na úzkych cestách sa jazdí agresívne a dravo, v hre sú prestížne triumfy. Kvôli týmto faktorom sú úvodné klasiky vo veľa veciach náročnejšie ako veľké monumenty Okolo Flámska či Paríž-Roubaix,“ vysvetľuje bývalý slovenský cyklista.

Aj v pelotóne platia nepísané pravidlá. Domestici chránia lídrov, ku ktorým sa môžu priblížiť len tímoví kolegovia. Čo i len drobný kontakt s riadidlami súpera vie vyvolať hromadný pád.

„Akceptoval som, ak mi súper férovo nedal ani centimeter priestoru, keď ho potreboval pre seba alebo lídra tímu. Avšak nemal som rád, keď bol niekto zákerný. Pamätám si na jedincov, ktorí boli schopní naviesť súpera na ostrovček a potom sa v poslednej chvíli uhnúť tak, aby mu spôsobili problémy. Takéto správanie je neakceptovateľné,“ zdôrazňuje Velits.

Ďalším faktorom, ktorý vie cyklistov vytočiť do maximálnej miery, sú fanúšikovia. História je plná konfliktov, keď jazdec zosadol zo sedla a išiel si situáciu vybaviť s divákom ručne-stručne.

Ak si myslíte, že nervy strácali len preceňované talenty, mýlite sa. Do pästných výmien s divákmi sa zaplietli legendárne mená ako Bernard Hinault, Chris Froome či Alberto Contador.

„Cyklistika je špecifická v tom, že fanúšik sa dostane do bezprostrednej blízkosti k pretekárovi. Druhá vec je, že ide o rýchlostný šport. Ak k takémuto kontaktu príde vo vysokej rýchlosti, je to nebezpečné pre obe strany. Väčšinou je na vine fanúšik, ktorý nedokáže odhadnúť vzdialenosť medzi ním a blížiacim sa jazdcom. Cyklistov dokáže nezodpovedné správanie sa divákov poriadne rozčúliť,“ vraví Velits.

Vypenil aj Sagan

Deväťnásobný účastník podujatí Grand Tour bol podľa vlastných slov pokojný jazdec a konfliktom sa vyhýbal. Opakom je Peter Sagan. V hromadných dojazdoch prichádza k hraničným situáciám a žilinský rýchlik sa vie niekedy nahnevať.

Neslávny koniec mala jeho účasť na Vuelte 2015. V závere 8. etapy sa nie vlastnou vinou dostal do kolízie s motocyklom technickej pomoci. Pri páde utrpel krvavé zranenia a z pretekov musel odstúpiť.

Po páde si vyventiloval zlosť na vozidle lekárskej pomoci, ktoré niekoľkokrát udrel päsťou. Kopol aj do motocykla a jeho majiteľovi vynadal. Hoci jeho frustrácia bola oprávnená a pochopiteľná, musel zaplatiť pokutu 300 švajčiarskych frankov.

"Ak by som bol súčasťou pádu v pelotóne, nepoviem ani slovo. Ale je neakceptovateľné, aby mal haváriu na svedomí motocykel organizátorov. Išiel veľmi rýchlo, bezhlavo, ani som ho nepočul prichádzať. Organizátori by v prvom rade dbať na bezpečnosť a nie ju ohrozovať,“ hneval sa Sagan.

Trojnásobný majster sveta neskôr ukázal, že je nad vecou. Na Vuelte 2018 sa stretol so šoférom motocykla a spolu si vymenili darčeky. Čo dostal Sagan? Rozbité predné sklo zo stroja, ktorý mu vtedy spôsobil nepríjemné zranenia…

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Peter Sagan #Vuelta #Martin Velits