Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Pády sa nedajú natrénovať. Sagan či Cavendish vydržia viac

Cyklistický svet sa len pomaly spamätáva z tragickej smrti Bjorga Lambrechta.

08.08.2019 06:00
Okolo Poľska Foto: ,
Momentka z vlaňajšej Tour. Počas štvrtej etapy sa do kolízie dostali Francúz Axel Domont (vzadu) a Poliak Tomasz Marczynski.
debata (6)

Talentovaný Belgičan skonal v pondelok na následky zranení, ktoré utrpel po páde na Okolo Poľska. „Až teraz, keď sledujem dianie v pelotóne takpovediac z diaľky, si uvedomujem, aká je cyklistika nebezpečná. Neviem o inom športe, ktorý by mal podobnú štatistiku úmrtnosti,“ vraví bývalý profesionálny jazdec Martin Velits (34).

Dalo sa urobiť niečo inak, aby sa predišlo pondelkovej tragédii?

Ťažko sa mi to hodnotí, nebol som tam. Na pretekoch tohto rangu je zdravotné zabezpečenie na vysokej úrovni. K dispozícii sú lekári, ktorí idú priamo za pelotónom v sprievodnom aute. Pomoc prišla okamžite a z tohto hľadiska sa nič viac urobiť nedalo. V zásade to bola krutá náhoda a veľké nešťastie.

Bol tento incident špecifický v tom, že sa udial na rovnej ceste a v pomerne nízkej rýchlosti?

Mohlo by sa zdať, že oveľa nebezpečnejšie sú pády vo vysokej rýchlosti počas zjazdov. Avšak boli prípady, keď sa udialo niečo podobné. Na Paríž-Nice 2003 spadol ešte v úvode etapy Andrej Kivilev a neskôr zomrel. Práve to bol moment, po ktorom nasledovalo pravidlo o povinnom nosení prilby. Nešťastie si nevyberá a v konečnom dôsledku je jedno, či sa pád udeje v nízkej alebo vysokej rýchlosti.

Je z tohto dôvodu dôležitá stopercentná sústredenosť jazdcov v každom momente pretekov?

Určite áno. Profesionálna cyklistika je práve o tom, že priestor v pelotóne je veľmi malý. Cyklisti jazdia tesne pri sebe, trate sú čoraz komplikovanejšie. Navyše, na cestách pribúdajú bezpečnostné prvky ako ostrovčeky, obrubníky či kruhové objazdy. To je na jednej strane potrebné, ale pre cyklistov je to extra prekážka. Aj keď etapa či preteky trvajú päť-šesť hodín, jazdec musí byť po celý čas naplno sústredený.

Peter Sagan zavítal na Slovensko Fotogaléria - 15 fotiek Všetky fotky
Peter Sagan prichádza na tlačovú konferenciu v...

Je riziko pádu podstatne väčšie na mokrej ako na suchej ceste?

Jazdiť v daždi, tým pádom na mokrej vozovke, je komplikovanejšie. Cyklisti potom – rovnako ako šoféri automobilov – prispôsobia podmienkam rýchlosť a štýl jazdy. Dá sa povedať, že aj napriek tomu, že jazdci vedia, o čo ide a že musia v daždi spomaliť, nie vždy sa to podarí. Na mokrej ceste stačí menej, aby došlo k pádu.

Nebezpečné sú aj hromadné dojazdy. V čom musí byť cyklista dobrý, aby ustál pozičné súboje v špurtoch?

Dojazdy sú komplikované tým, že sa väčšinou dejú v mestách. Ide sa cez zákruty a na cyklistov čakajú nástrahy ako objazdy či kanály. Rýchlosť pelotónu je vysoká, dopredu sa tlačia špurtéri. Vtedy u jazdcov zaberie ostražitosť na sto percent. Ak chce špurtér uspieť, musí byť technicky nadaný, predvídavý a mať čuch na výber vhodnej pozície. Musí správne vyhodnotiť, ako sa správajú špurtérske vláčiky súperov a ako jazdia jeho priami rivali. Tieto vlastnosti naberá jazdec aj vďaka skúsenostiam a potom už podvedome vie, že v niektorých momentoch je situácia už príliš nebezpečná a že je nutné siahnuť na brzdy.

Učia sa cyklisti padať tak, aby si ublížili čo najmenej?

Také niečo neexistuje. V momente, keď jazdec padá, je situácia nekontrolovateľná. Samozrejme, záleží aj od stavby tela. Útlejší vrchári sa lámu pri najmenšom páde. Potom sú tu jazdci typu Petra Sagana, Marka Cavendisha a podobne statnejší, ktorí toho zvládnu viac. Avšak kľúč na to, ako správne padať, nie je.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

The biggest tragedy possible that could happen to the family, friends and teammates of Bjorg has happened.. Rest in peace Bjorg ❤️

Príspevok, ktorý zdieľa Lotto Soudal (@lotto_soudal),

Pamätáte si na podobný incident z vašej kariéry?

Stalo sa to aj mne, samozrejme, ale posledné tri-štyri roky, čo som jazdil, sa mi pády vyhýbali. Predtým som si zlomil kľúčnu kosť či zápästie, ale to sa nedá porovnať s tým, čo sa stalo v Poľsku. Vtedy si človek uvedomí, že mal počas kariéry veľké šťastie. Avšak bol som svedkom veľmi nepríjemnej situácie. Na jednom z ročníkov Vuelty spadol jazdec Lotta, bol niekoľko dní v kóme a trvalo mu nejaký čas, kým sa opäť naučil chodiť. Vidieť ho, ako leží v kaluži krvi, nebol pekný pohľad.

Ako podobná situácia ovplvyní náladu v pelotóne či danom tíme?

Každý to berie ako riziko povolania. Jazdci sa s tým musia psychicky vyrovnať. Keby brzdili pri každej príležitosti a báli sa ísť do vyšších rýchlostí, tak logicky stratia kontakt so súpermi. Viem si však predstaviť, že nálada v pelotóne na Okolo Poľska nie je ideálna.

Považujú cyklisti svoj šport za rizikový a nebezpečný?

V súčasnosti mi to príde tak, že každý rok či dva sa objaví správa o úmrtí cyklistu. Je to rizikový šport. Avšak až teraz, keď to sledujem už takpovediac z diaľky, si uvedomujem, aká je cyklistika nebezpečná. Pretože neviem o inom športe, ktorý by mal podobnú štatistiku úmrtnosti. A to sa na verejnosť dostanú správy len z profesionálneho či poloprofesionálneho pelotónu.

TV Pravda: Peter Sagan zavítal do Bratislavy. Na nábreží Dunaja sa stretol s fanúšikmi a odpovedal na otázky novinárov

Video

Veľa tragických incidentov sa udeje aj počas tréningov, stačí spomenúť smrť Micheleho Scarponiho. Prečo sú niektorí šoféri bezohľadní voči cyklistom?

Vodiči automobilov a cyklisti by sa mali navzájom rešpektovať, venovať jeden druhému priestor na ceste. Ak by obe strany plnili základný vzorec správania sa, všetko by bolo oveľa ľahšie.

Čo sa dá urobiť navyše pre bezpečnosť cyklistov v pelotóne?

Keď sa stane podobná tragédia, všetci začnú o bezpečnosti viac rozprávať. Niektoré opatrenia sa už urobili. Po smrti Kivileva musia cyklisti povinne nosiť helmy – to bol prelomový krok. Organizátori skúšajú aj iné veci, ako napríklad znížiť počet cyklistov v pelotóne, na preteky pozývajú menej tímov. Avšak je to komplikovaná téma, okamžité riešenie čarovným prútikom neexistuje.

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Martin Velits #Okolo Poľska #Bjorg Lambrecht