Podmienky? Som veľmi spokojný
Myjavský rodák potvrdil, že na jeho postavení v tíme sa nič nemení.
„Pokračujem v rovnakej funkcii. Máme rozdelených cyklistov, budem viesť skupinu jazdcov na čele so Saganom. Môže sa stať, že sa zúčastním na pretekoch, na ktoré Peter nepôjde, alebo bude štartovať na podujatí aj pod vedením iného športového riaditeľa nášho tímu,“ vysvetlil v rozhovore pre Pravdu skúsený odborník, ktorý sa cyklistike venuje od deviatich rokov, ako junior úspešne reprezentoval Československo a Slovensko zastupoval na dvoch olympijských hrách. Po skončení kariéry pôsobil na viacerých cyklistických postoch.
Na otázku, či mu v tíme ponúkli aj iné podmienky, vrátane finančného ohodnotenia, doplnil: „Sú rovnaké, bol som s nimi veľmi spokojný aj doteraz.“
Valach spolupracoval so Saganom už v čase jeho pôsobenia v Tinkoffe a po rozpustení tohto tímu prestúpili spolu k ich súčasnému zamestnávateľovi.
„V tomto čase sa doťahuje Petrov kalendár na nasledujúcu sezónu. Bude v podstate rovnaký alebo veľmi podobný ako aj v tomto roku. Prvým vrcholom budú jarné klasiky, potom príprava a štart na Tour de France,“ potvrdil Valach.
Bora podporila slovenskú reprezentáciu
V tíme je maximálne vyťažený, v tejto sezóne absolvoval viac ako 130 dní na sústredeniach a pretekoch. Záverečný účet urobí s tímom najbližšiu sobotu na poslednom, piatom monumente roka – v Lombardii.
Po MS v Innsbrucku, ktoré vyvrcholili pred vyše týždňom, si doprial zopár dní voľna. Venoval sa aj hodnoteniu šampionátu, na ktorom slovenskí cyklisti pohoreli, ani jeden v pretekoch elity ale ani v kategórii do 23 rokov nedorazil do cieľa. V najsledovanejších pretekoch sa predstavili traja jazdci Bory-Hansgrohe s lídrom a obhajcom titulu Saganom.
Akú odozvu malo ich vystúpenie v tíme?
„Bora-Hansgrohe mala tiež záujem na dobrom výsledku. Poskytla našim reprezentantom veľký kamión, autobus, auto, servis, aký má Sagan celý rok. Všetko sa sústredilo najmä na jeho podporu. Bolo jasné, že to nebol okruh pre neho, ale ako obhajca podstúpil túto výzvu. Bolo to hop či trop. Nik nemôže byť sklamaný, že nevyhral, súťaž jednotlivcov je veľká lotéria a čakať, že bude vždy prvý, je nereálne. Aj šprintér Baška bude ťažko držať krok s vrchármi. Nemal som však z čoho vyberať. To je slovenská realita,“ zdôraznil Valach.
Obhajca nebol v úplnej pohode
Podľa neho urobil Sagan v príprave na šampionát maximum, absolvoval pred ním celú Vueltu, ale nebol ešte v takej absolútnej forme, v akej býval.
„Niečo mu k úplnej pohode chýbalo. Zažil veľmi ťažký pád vo veľkej rýchlosti na Tour a bol som rád, že sa z toho celkom dobre dostal. Stálo ho to však veľa síl a dával sa dokopy oveľa dlhšie, ako sme si všetci mysleli,“ pripomenul Valach.
Polemizuje s tvrdením, že kontinentálni jazdci nemôžu súperiť s cyklistami z worldtourových tímov. Sám to kedysi ako aktívny jazdec zažil na vlastnej koži.
„Viem, že sa majstrovstvá sveta dajú absolvovať na solídnej úrovni. Problémom nebola ani taktika. Rozhodujúce bolo podporiť Petra. Povedali sme si, že sólové a malé úniky nemajú na náročnom okruhu šancu na úspech. Ale tiež som zdôraznil, že ak sa bude rodiť únik početnejšej skupiny, naši by tam nemali chýbať. Ale neboli tam. OK, je to vec výkonnosti. V ten deň odviedli maximum, čo bolo v ich silách. Úroveň kontinentálnych cyklistov však padá, donedávna dokázali viac ovplyvňovať preteky. Sú z roka na rok slabší.“
Pomôže len tvrdá práca
Podľa Valacha to súvisí najmä s tým, že slovenská cyklistika mala pred niekoľkými sezónami viac tímov a vládla v nej vyššia konkurenciu. Súčasné výsledky sú dôsledkom systémových chýb. Rovnakí jazdci boli donedávna konkurencieschopnejší ako teraz.
Jeho slová potvrdila aj tímová časovka, v ktorej cyklisti banskobystrickej Dukly skončili predposlední. „Klameme sa, že sme podali dobrý výkon. Nie je to pravda. Myslím si, že bola hlúposť bez prípravy a vhodných pretekárov postaviť sa na jej štart. Nič nám to neprinieslo.“
Na budúci rok sa uskutoční šampionát v anglickom Yorkshire, ale Valach sa obáva, že problémy sa môžu opakovať.
„Nájazd na okruh bude dlhý 185 kilometrov a preteky budú merať ešte o sto kilometrov viac. Budeme potrebovať silný tím, dobrú spoluprácu a vzájomnú podporu, ak sa chceme dočkať opäť lepších výsledkov. Musíme byť sebakritickejší a viac na sebe pracovať. Nič iné nám nepomôže len tvrdá práca. Nie výhovorky a klamanie samých seba.“