Fanúšikovia sa preto pýtajú: potrebuje Peter Sagan spolujazdcov z tímu? Odpoveď je jednoduchá – pravdaže.
Keď počas prvého týždňa Tour de France vyhral Fernando Gaviria dve etapy, fanúšikovia a niektorí experti ho označovali za nového Sagana. Konečne niekto, kto zatraktívni bodovaciu súťaž a Slovák to nebude mať také jednoduché, vraveli.
Rozdiel je však značný. Gaviria v špurtoch ťaží z práce dvorného rozbiehača Maximiliana Richezeho. Zavesí sa na jeho zadné koleso a nechá kolegu, nech mu vyberie ideálnu líniu.
Sagan je iný. Profituje z výbornej pozičnej jazdy. Inak povedané – v správny moment je na správnom mieste. Za roky v pelotóne sa naučil takmer dokonale využívať inštinkt zabijaka. Lenže do záveru etapy sa najskôr musí dostať. A to je úloha pre jeho tímových kolegov z Bora-Hansgrohe.
„Nemáme šprintérsky vláčik ako napríklad Quick-Step. Naša taktika je iná. Peter potrebuje kolegov, aby ho pred posledným kilometrom dostali do správnej pozície. Potom je to už len na ňom,“ vraví Saganov kouč a jeden zo športových riaditeľov Bory Patxi Vila.
Nemecký tím má na Tour dvoch lídrov. Sagan má vyhrávať etapy, Rafal Majka útočiť na celkové poradie. Zvyšní členovia majú presne rozdelené úlohy.
Trio univerzálov Pöstlberger, Mühlberger, Poljanski stíha úniky a pracuje na čele pelotónu. A potom má Sagan svojich ochrankárov – Burghardta, Bodnara a Ossa.
Ako to funguje?
Keď do cieľa zostáva päť či tri kilometre, aktivitu po Bodnarovi prevezme Oss. Silný Talian predvedie osobný špurt a snaží sa Sagana vytiahnuť na čelo balíka. Ale nie je to len o tom. Navigácia v dynamickom chaose, ktorý vládne v pelotóne na posledných kilometroch, vyžaduje inštinkt a odhodlanie.
„Peter vždy vraví, že sme ako umelci. Pretože počas jazdy využívame inštinkt. V záveroch ho musím chrániť pred kolíziami, jamami či vetrom. Možno to vyzerá jednoducho, ale nie je,“ vysvetľuje Oss.
V úvode sezóny experti kritizovali Boru za slabú podporu Sagana. Na Tour to však funguje výborne. Slovenský rýchlik vyhral tri etapy a suverénne vedie bodovaciu súťaž. Za Saganovým úspechom stojí aj tímová pohoda. Spolujazdci sú navzájom kamaráti.
„Bora je určite viditeľnejšia ako po minulé roky. Sagan aj Majka sú si podobní – potrebujú v tíme pohodu. Tá v Bore nechýba, čo je vidieť aj na cestách,“ vraví Saganov prvý tréner Peter Zánický.