Neustále napätie so susednými krajinami, nevyriešené spory s Palestínčanmi, to nie je vizitka krajiny, ktorá ašpiruje na športovú udalosť svetového rangu.
A predsa je to tak. Od piatku až do nedele bude izraelské cesty brázdiť hviezdami nabitý pelotón. Prvýkrát v histórii tak jedno z troch najväčších cyklistických podujatí odštartuje za hranicami Európy. Kolos menom Giro d'Italia sa presúva do Jeruzalema.
Reklama pre Izrael
Za každým nečakaným rozhodnutím je jeden úspešný príbeh. Ten izraleský nesie pečať Sylvaina Adamsa, cyklistického nadšenca, ktorého rodičia prežili holokaust.
„Chcem ukázať svetu, že Izrael je normálna krajina západného typu – moderná a slobodná, kde je každy vítaný,“ prezradil spolumajiteľ profesionálneho tímu Israel Cycling Academy.
Presvedčiť kompetentných nebolo jednoduché. Na jednej, ale ani na druhej strane.
Prvá Adamsova cesta viedla do kancelárie izraelského predsedu vlády – Benjamina Netanjahua. Bez jeho súhlasu by vraj v krajine nič podobné neprešlo. „Myšlienka sa mu pozdávala. Pre nás to znamenalo definitívne potvrdenie, ktoré sme tak veľmi potrebovali,“ poznamenal Adams.
Nestáva sa často, že športové podujatie potrebuje požehnanie od politického lídra krajiny. Ale v súvislosti s Girom na izraelskej pôde je všetko iné.
„História týchto pretekov si spomína na veľa zaujímavých miest – Dánsko, Holandsko i Severné Írsko. Dohoda s Izraelom je však väčšia, ambicióznejšia, riskantnejšia, ako čokoľvek, čo sa na Giro d'Italia kedykoľvek udialo. Tento plán je aj lukratívnym biznisom: Izrael za túto príležitosť údajne zaplatil až 12 miliónov amerických dolárov,“ píše cyklistický portál Velonews.
Netanjahu preteky povolil, zostávala ešte dohoda s organizátormi. Adams sa ešte v ten týždeň vybral do Milána, kde sídli spoločnosť RCS Sport. Jej predseda Mauro Vegni bol spočiatku skeptický. Všetko sa vraj zmenilo až po jeho návšteve Jeruzalema.
„Bolo to emotívne. Toľká koncentrácia histórie a kultúry na jednom mieste – jednoducho fantázia. A filozofiou Giro d'Italia je predsa prinášať veľké story,“ zamyslel sa Vegni. Príbehu o spojení Jeruzalema ako štartového mesta a cieľového Ríma jednoducho neodolal.
Bezpečnejší než Taliansko
Adams nadviazal kontakt s organizátormi podujatia už v roku 2016 – celkom netradične. Pricestoval do Talianska, aby na bicykli absolvoval trasu medzi Florenciou a Assisi. Čo je na nej zvláštne? Veľa! Práve tadiaľ pomáhal legendárny pretekár Gino Bartali uniknúť prenasledovaným Židom pred nacistickou perzekúciou počas 2. svetovej vojny.
Zatiaľ čo veľká atraktivita prepojiť tento historický príbeh so súčasnosťou hovorila za, bezpečnosť v Izraeli bola proti. S prihliadnutím na udalosti uplynulých týždňov sa táto otázka opäť stala stredobodom pozornosti.
„V žiadnom prípade som nechcel dopustiť akékoľvek pochybnosti. Šéf talianskej polície mi však povedal: V Izraeli budete vo väčšom bezpečí ako kdekoľvek v Taliansku. A bolo po probléme,“ poznamenal Vegni.
Aj ten ďalší, ktorým bola logistika, už vyriešil čas. Vybavenie pre jednotlivé tímy odviezol do dvetisíc kilometrov vzdialeného Jeruzalema Boeing 747. Na jeho palube sa nachádzalo 880 bicyklov a dovedna 2700 kolies.