Spamätávajú sa z nich týždeň
Mnohí cyklisti sa zhodujú, že tretí monument sezóny je vôbec najťažšia veľká klasika. Chystá sa zasa vojna na bicykloch, ako o tomto podujatí vraví šéf tímu Quick-Step Patrick Lefevere. A podľa Jacquesa Goddeta, ktorý dlho šéfoval Tour de France, „je to posledné veľké bláznovstvo cyklistiky“. V nedeľu sa uzavrie séria tohtoročných jarných klasík na dláždených cestách.
Cyklisti po nich bývajú vytrasení ako cigareta. Prejdú cieľom a potom potrebujú zopár dní, aby sa dali dokopy. Zdeněk Štybar, ktorý v roku 2015 a 2017 skončil na Paríž – Roubaix druhý, tvrdí, že z týchto pretekov sa jazdci spamätávajú celý týždeň.
Podujatie často komplikuje drsné počasie na severe Francúzska, ale najmä charakter pretekov, nekonečná jazda na úzkych a prašných cestách a obávaných 29 úsekov po kamenných kockách, takzvaných pavé.
Nie náhodou je hlavnou trofejou podujatia veľká kamenná kocka na doske. Každý z cyklistov túži po tom, aby si ju mohol odviesť domov.
Sagan na prvých tohtoročných monumentoch Miláno – San Remo i Okolo Flámska obsadil zhodne šieste miesto. Aj na Paríž – Roubaix bol doteraz najlepší – šiesty. Zúčastnil sa na nich šesťkrát a pripísal si výsledky, ktoré sú z prvých troch monumentov jeho najhoršie.
Pády, defekty, poruchy
A predsa platí, že preteky Paríž – Roubaix ho priťahujú a majú v jeho kariére špeciálne miesto.
Prvú skúsenosť s nimi zažil pred desiatimi rokmi v juniorskej verzii podujatia, obsadil v nej druhé miesto. Neskôr sa stali vôbec prvým z monumentov, na ktorý nastúpil – ako začínajúce ucho vo veľkom pelotóne v roku 2010. Zozadu ho niekto nabúral a preteky nedokončil. V roku 2011 ho obral o lepší výsledok ťažký pád. Dorazil do cieľa s veľkou stratou. Po týchto nepríjemnostiach dva nasledujúce ročníky vynechal.
Ale ani po návrate nemal na svojej strane šťastie. Zrádzal ho bicykel, prenasledovali technické problémy i pády.
V roku 2014 po defekte menil celý bicykel, ale po obetavom výkone finišoval šiesty. O rok neskôr päť kilometrov pred cieľom nahnevaný odhodil poškodený bicykel vedľa cesty, dostal nový, ale stratil cenné sekundy.
V roku 2016 sa zaplietol do dvoch pádov. „Každý sa ma pred pretekmi pýtal, či vyhrám, no toto je Paríž – Roubaix a nikdy neviete, čo sa stane,“ vravel v cieli.
Vlani ho pribrzdili dva defekty, najlepší mu ušli. „Nemal som najlepší deň,“ vyhlásil, ale z jeho slov nebolo cítiť rozčarovanie. „Zabojujem znovu o rok,“ dodal. Tá chvíľa je tu.
Dátum vzniku: 1896
V tíme Bora-Hansgrohe nastúpi aj jeho brat Juraj, Poliak Macej Bodnar, Talian Daniel Oss a traja Nemci Marcus Burghardt, Andreas Schillinger a Rüdiger Selig.
Možno povedať tradičná zostava, všetci štartovali na tomto podujatí aj pred rokom, s výnimkou Ossa, ktorý však v tom čase nebol členom zoskupenia. Aj v porovnaní s minulotýždňovými pretekmi Okolo Flámska nastala jediná zmena – Selig nahradil Pfingstena.
Preteky Paríž – Roubaix sa išli premiérovo v roku 1896 a prerušili ich len dve svetové vojny. Od roku 1977 posunuli štart asi 60 km od hlavného mesta Francúzska – do mesta Compiégne, odkiaľ vyrazia cyklisti aj tentoraz. Vedú rovinou, dovedna 257 km, cieľ bude na velodróme v Roubaix, kde finišuje pelotón s dvojročnou pauzou od roku 1943.
Najúspešnejšími jazdcami histórie sú na tomto podujatí Holanďan Tom Boonen a Belgičan Roger De Vlaeminck, vyhrali ho po štyri razy. „Tu som sa stal pretekárom a tu aj skončím,“ vravel pred rokom Boonen, ktorý sa lúčil.
Na Pekle severu štartoval pätnásty raz. Chcel odísť ako víťaz a osamostatniť sa na čele historického rebríčka. Všetko však vypálilo inak. Obsadil 13. miesto len 12 sekund za víťazom Gregom van Avermaetom, ktorý bude aj v nedeľu patriť k veľkým favoritom.
Sagan na Paríž – Roubaix | ||
---|---|---|
2010 | nedokončil | |
2011 | 86. | +13:04 min |
2012 | neštartoval | |
2013 | neštartoval | |
2014 | 6. | +20 s |
2015 | 23. | +31 s |
2016 | 11. | +2:20 min |
2017 | 38. | +5:12 min |