Šampión roztáčal nohy doma
„Vedeli sme, že v Bergene je zlé počasie, potrebovali sme, aby Peter kvalitne trénoval v optimálnych podmienkach, mal dobre roztočené nohy,“ vravel vo štvrtok slovenský tréner Ján Valach, ktorý pôsobí aj v Petrovom profesionálnom tíme Bora-Hansgrohe.
Rozptyľuje obavy o zdravotnom stave slovenského obhajcu. „Všetci naši jazdci sú v poriadku, to platí aj o Petrovi. Malé problémy síce mal, ale už naplno trénuje a bude pripravený na preteky.“
Valach zažil aj stý Saganov triumf, ktorý sa zrodil v Québecu. „Bolo to jedno z mnohých Petrových víťazstiev, ale nádherné bolo tým, že malo poradové číslo sto. Len ľahko sme ho oslávili, pretože už vzápätí nás čakali preteky v Montreale. Som však rád, že som nechýbal pri tomto historickom medzníku,“ doplnil Valach.
Tri razy po sebe nevyhral nik
Môže Sagan v nedeľu načať druhú stovku víťazstiev práve v Bergene a vybojovať ako prvý cyklista zlatý hetrik na svetovom šampionáte?
Experti upozorňujú, že v každých jednorazových pretekoch je množstvo situácií, ktoré ovplyvňujú konečný výsledok. Niekedy stačí, aby cyklista podcenil alebo nezvládol jednu z nich a je po nádejách. Aj preto je veľmi ťažké zopakovať úspech na majstrovstvách sveta, vo vyše storočnej histórii sa to stalo len šesťkrát. Tri razy za sebou nevyhral nik.
„Je to také ťažké najmä preto, že cyklista musí mať ideálnu formu v konkrétny deň a musí sa zísť veľa faktorov, sadnúť si veľa vecí. Ale, samozrejme, na prvom mieste je výkonnosť,“ pripomína šéf slovenskej cyklistiky Peter Privara. Sám podobné situácie zažil ako bývalý pretekár.
Profil okruhu mu sedí
Pripomína, že v každej sezóne absolvujú cyklisti množstvo pretekov.
„Ak niekomu niečo nevyjde, o týždeň má možnosť na reparát. To isté platí o etapových pretekoch. Jeden deň zaváha, na druhý môže zvíťaziť. Na MS má jednu šancu za rok. Organizátori sa usilujú meniť typ trate. Je vylúčené, aby jednému jazdcovi vyhovovala tri roky po sebe.“ Tohtoročný profil okruhu Saganovi nahráva. Určite viac ako vlani v katarskej Dauhe, kde však takisto vládli extrémne podmienky. A predsa dokázal aj tam zdolať svetovú špičku.
„Vlani boli teploty bezmála päťdesiat stupňov, jazdilo sa aj v púšti, teraz stúpnu možno len na trinásť-päťnásť. Nie je veľa cyklistov, ktorí dokážu takéto nízke teploty zvládnuť, navyše v kombinácii s etrémne dlhou trasou, ktorá na nich čaká,“ pokračuje Privara.
Dlhšia trať bola v Prahe 1981
Organizátori uvádzajú, že preteky elity merajú až 276 km. Také dlhé neboli na šampionáte 35 rokov. Naposledy súperili jazdci na dlhšej trati v Prahe 1981. Vtedy mala ešte o päť kilometrov viac.
Na extrémnu dĺžku pretekov upozorňuje aj bývalý úspešný reprezentant Milan Dvorščík, ktorý získal na MS medzi amatérmi striebornú medailu (1994). Saganovi dáva šancu, ale zopakovať víťazstvo tretí raz považuje za mimoriadne ťažkú úlohu.
„Ak pre nič iné, tak najmä preto, že bude celý čas stredobodom pozornosti,“ vraví Dvorščík, na šampionáte v Bergene člen rozhodcovského zboru. „To každému obhajcovi sťažuje situáciu. Sagan je silný, môže si trúfať na všetko, ale má jednu obrovskú nevýhodu – už nemôže využiť moment prekvapenia. Akonáhle sa zdvihne v sedle, je stopercentné, že po ňom ostatní pôjdu.“
Silní urobia všetko, aby nevyhral
Dvorščík vyťahuje aj príklad, keď slovenský šampión vybojoval pred ôsmimi rokmi medzi profíkmi prvé víťazstvo. „Už sa nestane to, čo na pretekoch Paríž – Nice. Sagan nastúpil a outsidera, ktorého nik nepoznal, nechali favoriti odísť. Ukázalo sa, že prekvapujúci únik vydržal až do cieľa. To v nedeľu nehrozí, nič také sa teraz nestane.“
Slovenský športovec roka 1994 upozorňuje aj na silnú konkurenciu. „Peter už získal dva tituly a ostatné cyklistické veľmoci sa s tým ťažko vyrovnávajú, sú hladné po titule. A tiež si uvedomujú, že slovenský výber je slabší, aj menej početný, chýba mu taká tímová sila ako v prípade ich deväťčlenných družstiev. Tých je prinajmenšom päť-šesť. Ak zostane Sagan vpredu sám a bude si musieť urobiť čiernu prácu, bude ho to stáť veľa síl. A taktika súperov bude jednoduchá – urobia všetko, čo bude v ich silách, aby nevyhral,“ uzatvoril Dvorščík.
Dvanásť vecí, ktoré v Bergene ovplyvnia boj o zlato
- dobrý zdravotný stav
- výkonnosť a sila jazdca
- aktuálna forma a pohoda v deň D
- mimoriadna dĺžka trasy
- profil okruhu a jeho znalosť
- nevyspytateľné počasie
- početnosť, sila, podpora tímu
- vyhnutie sa pádom
- vyhnutie sa defektom a technickým problémom
- zvolenie optimálnej taktiky
- schopnosť ušetriť sily na záver
- nezaváhať v zlomovom momente pretekov