Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Sagana pasujú za top favorita. To nie je dobrá nálepka

V roku 2001 sa zúčastnil ako rozhodca na svojich prvých pretekoch. Trvalo šestnásť rokov, kým sa bývalý úspešný cyklista Milan Dvorščík, ktorý v kariére vybojoval senzačné striebro na MS 1994 v súťaži amatérov, predstavil v úlohe hlavného arbitra v najprestížnejšom seriáli WorldTour.

17.03.2017 10:00
Milan Dvorščík Foto: ,
Milan Dvorščík.
debata (1)

Sedemetapové podujatie Tirreno – Adriatico sa skončilo uplynulý utorok a Peter Sagan si pripísal dve víťazstvá.

Ako ste prežívali premiéru v novej funkcii?
Musím upresniť, že preteky WorldTour som už ako rozhodca zažil prvý raz pred dvoma rokmi, vlani som sa zúčastnil aj na Tirreno – Adriatico, ale nie v pozícii šéfa rozhodcovského zbo­ru.

Je veľký rozdiel pôsobiť ako radový rozhodca a ako hlavný?
Hlavný rozhodca komunikuje s organizátormi i tímami, vedie poradu pred pretekmi, vydáva pokyny, príjíma prípadné protesty, robí na záver písomné hodnotenie. Na jeho pleciach je skrátka viac úloh i zodpovednosti.

Spomenuli ste protesty. Vyskytli sa?
V predposlednej etape vedúca skupina prešla železničné priecestie a pelotón vzápätí stopli závory. Rozhodli sme sa, že prvú skupinu na tri minúty zastavíme a umožníme prenasledovateľom, aby znížili rozdiel o čas, ktorý strávili čakaním. V prvom momente sa zdalo, že nie všetci prijmú toto rozhodnutie s pochopením, ale nakoniec ho akceptovali, nik neprotestoval.

Čo hovoria o takejto kurióznej situácii pravidlá?
Nie je to jednoznačné. Pravidlá to v podstate vnímajú ako vis major, to sa môže stať a prenasledovatelia majú jednoducho smolu. Pravda, len dovtedy, kým čakanie za závorami nie je príliš dlhé. Ďalšie pravidlo hovorí, že rozhodcovia posúdia situáciu a v duchu fair play majú právomoc vrátiť priebeh pretekov do podobnej situácie, aká bola pred spustením závor.

V záverečnej časovke prešla cez cestu pred Saganom pani so psom a on sa jej až v poslednej chvíli dokázal vyhnúť. Vyviedlo ho to z tempa. Ako na takúto situáciu reagujú rozhodcovia?
Berie sa ako bežný incident, nepredvídaná situácia, aké preteky prinášajú. Rozhodca s tým nič neurobí, nemôže poškodenému jazdcovi priznať nejakú časovú bonifikáciu. Organizátori musia urobiť maximum, aby podobné riziko bolo minimálne. Podľa mňa po bezpečnostnej a organizačnej stránke spravili, čo bolo v ich silách. Preteky však bežia vonku, v mestách, uliciach a celý priestor sa nedá jednoducho hermeticky uzavrieť. Pred každým cyklistom ide motorka a v podobnej situácii sa posudzuje, či nebola príliš ďaleko pred ním. Ale ani tak sa nedá ani pri najlepšej vôli niečo podobné vylúčiť.

Hovorili ste o incidente s Petrom Saganom?
Bavili sme sa krátko pred tým, ako vyrazil na trať časovky. Žartoval, pýtal sa ma, akú maximálnu stratu môže mať v cieli na víťaza. Každý pretekár musí totiž prísť vo vopred stanovenom limite, inak mu hrozí diskvalifikácia a Sagan by stratil červený dres lídra bodovacej súťaže. V tomto prípade mohol mať maximálnu stratu vo výške 25 percent času víťaza. Časovka nebola dlhá a zvládol ju v pohode. Jeho prístup bol však úplne iný ako vlani na tomto podujatí.

V čom?
Peter bol vlani pred časovkou absolútne koncentrovaný, išlo mu o maximálny výkon. Teraz bol uvoľnený, v pohode. Pred rokom bojoval o prvenstvo v pretekoch a nakoniec podľahol po šiestich etapách o jedinú sekundu, teraz mal v celkovom poradí už veľkú stratu, časovka jeho celkový výkon príliš neovplyvnila. Keď cyklisti čakali deň predtým pred závorami, vyšiel som z auta a Peťo vtipkoval, vraj to máme nechať tak, aby skupina mala veľký náskok a prenasledovatelia museli lepšie a viac ťahať…

Vlani sa stalo, že ste jednu etapu zrušili kvôli extrémnemu počasiu…
Teraz to nebolo také zlé. Aj vlani sa o tomto rozhodnutí dosť polemizovalo. Mnohí pamätníci vraveli, že také počasie ako teraz už nebolo dvadsať rokov. Teploty sa zväčša pohybovali od 12 do 15 stupňov, len na vrchu Terminillo, kde finišovala štvrtá etapa, ležal ešte sneh a na teplomeri bol jeden stupeň.

Komunikovali ste so Saganom pravidelne?
Na to nebol priestor. Vystupoval som v pretekoch ako rozhodca a nemohol som sa prejavovať ako fanúšik niektorého z cyklistov. Sympatie idú stranou, ku každému pristupujem rovnako. Peter v ťažkej piatej etape vyhral, keď vydržal do cieľa s vrchármi a potom ich prešpurtoval. Blahoželal som mu k tomu až na druhý deň, keď sme sa stretli pred spomenutými spustenými závorami.

Víťaz klasiky Kuurne-Brusel-Kuurne Peter Sagan. Foto: Facebookový profil Petra Sagana
Peter Sagan Víťaz klasiky Kuurne-Brusel-Kuurne Peter Sagan.

Ako hodnotíte jeho aktuálnu formu ako bývalý cyklista i odborník, ktorý ho teraz zblízka celý týždeň sledoval?
Je uvoľnený, v pohode, v dobrej nálade. Všetky sily koncentruje na sobotňajšie veľké preteky Miláno – San Remo. Už dlhšie sa usiluje na nich zvíťaziť, je to jeden z jeho cieľov. Mal k tomu neraz blízko, ale vždy mu niečo chýbalo. Vidieť, že aj súperi majú z neho rešpekt. Sledoval som taliansku tlač, písala o ňom s uznaním. Na neho čaká vždy najviac fanúšikov, chcú jeho podpis. Vidieť, že kam príde Sagan, tam je vždy nejaký rozruch. Je výnimočná osobnosť.

Aké šance mu dávate v sobotu na legendárnych pretekoch Miláno – San Remo?
Všetci ho pasujú za favorita číslo jeden. Taká nálepka nie je veľmi dobrá. Miláno – San Remo je prestížna a dlhá klasika, meria bezmála 300 km, ale nie je profilom taká náročná ako napríklad Okolo Flámska, ktorú nik nemôže vyhrať náhodou. Len ten, kto má aj trošičku šťastia, ale najmä je v ten deň mimoriadne silný, v top forme. Na pretekoch Miláno – San Remo býva často prekvapujúci víťaz. V prvej časti ide pelotón svoje tempo, unikne nejaká skupina, v závere ju dostihnú a v posledných kilometroch sa rozhoduje o víťazovi. To je tradičný scenár a očakáva sa, že podobné to bude aj teraz. Môže sa stať síce všetko, ale nedá sa veľmi predpokladať, že v polovici pretekov unikne skupina a dotiahne to úspešne do cieľa. V okruhu kandidátov na víťazstvo je päťdesiat cyklistov, aj preto to nebude mať Sagan ľahké. Verí si však a jeho šanca na triumf je veľká.

Dvorščík pôjde aj na MS
Už v nedeľu čakajú Milana Dvorščíka ďalšie preteky WorldTour v Taliansku – Trofeo Alfredo Binda. Ide o podujatie žien, na ktorom sa stretne takmer kompletná svetová špička a Slovák bude pôsobiť ako hlavný rozhodca. V tejto pozícii sa predstaví v júli aj na veľkej mužskej klasike San Sebastian. A v septembri pocestuje ako jeden z rozhodcov na majstrovstvá sveta do Nórska, kde bude Sagan obhajovať titul.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Peter Sagan #Milan Dvořščík #UCI WorldTour